اخباراخبار ویژه

بی بو ولی با خاصیت!

بسپار/ایران پلیمر شهرام یزدی مشاور ارشد در صنایع رنگ و رزین به خبرنگار بسپار در خصوص طراحی یک پوشش جدید گفت: به تازگی رنگی را برای یک کاربرد خاص در صنایع سلولزی طراحی کرده ام که قبلا از خارج وارد می شد ولی واردات آن به دلیل گرانی متوقف شده بود.  رنگ جایگزینی از منابع داخلی خریداری می شد که تحقیقا هیچیک از خواص رنگ خارجی را نداشت به جز ارزانی فوق العاده!

رنگ خارجی بر پایه اکریلیک یورتان آب پایه هیبریدی بود و از ترکیه می آمد. دوستان و همکاران ایرانی ما با استفاده از رزینهای ساده و ارزان ، رنگی در حد رنگ نیم پلاستیک درجه ۳ به مصرف کننده می دادند که فقط سطح را سفید می کرد و کمترین مقاومت پوششی نداشت.

وی در ادامه افزود: من با تغییر روش با استفاده از رزین اکریلیک توانستم رنگی ارزان ولی مقاوم بسازم که کلیه خواص کاربری دستگاهی مورد نطر را دارد:

۱- براقیت از ۳ به ۱۶ رسیده که ۱۲ تایید بود
۲- شستشو از ۳ دور به بالای ۵.۰۰۰ دور رسیده که ورای انتظارشان بود!
۳- بو بکلی حذف شده (حذف حلال 402 و سایر حلالهای معطر مثل بوتیل گلیکول و … ) و حتی حذف پروپیلن گلیکول و تگزانول که گران بودند و در نهایت تنها بوی رزین باقی مانده که فوق العاده ناچیزست. حلال مصرفی بی بوی کامل است.
۴- چسبندگی، مقاومت رطوبتی و مقاومت سایشی عالی
۵- قیمت هم با توجه به کاهش ۸۰ ٪ تیتان و حذف کامل حلالهای گرانقیمت مثل تگزانول، به شدت کاهش یافته است. یعنی حدود ۴۵ ٪ قیمت مواد اولیه را کاهش دادم.

۶- ضمنا از رزین اکریلیک الاستیک که بلاکینگ و زردی دارد، در این فرمول استفاده نشده است
۷- نوع ویسکوزیته مورد درخواست مشتری که به شدت روی آن تاکید داشت، شبه نیوتونی بود که رسیدن به آن چندان مهم نبود ولی ظاهرا قبلا نتوانسته بودند به آن برسند
۸- نداشتن ترک و سایه و لخته روی رنگ خشک شده هم مورد تاکید بود
۱۱- نرمی ذرات و شکل ظاهری و ماندگاری در ظرف … هم، همگی عالی بودند
۹- محدودیت استفاده از اکستندرهای مشهور مانند تالک و کائولن و … به دلیل ماتی محدود کننده بود .

با توجه به مجموعه شرایط فنی دستگاهی و فرمولاسیون پوشش و قیمت نهایی، به نظر می رسد که بدعت و نوآوری در شیوه ها و تکنیکهای رنگسازی آب پایه باشد که قبلا سابقه نداشت.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا