اخباراخبار ویژه

مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صمت هم واکنش نشان داد/ محدودیت عرضه استایرن مونومر و ترفتالیک اسید چه بر سر صنعت رنگ و رزین می آورد؟

بسپار/ایران پلیمر مدیر کل صنایع غیرفلزی وزارت صمت در خصوص کمبود و محدودیت عرضه استایرین مونومر و ترفتالیک اسید گفت: طی روزهای آتی در جلسه‌ای با حضور معاون امور صنایع، مدیر کل دفتر غیر فلزی، شرکت ملی پتروشیمی و سایر ذی نفعان مساله محدودیت عرضه این دو ماده حل و فصل خواهد شد.

 مدتی است که صنعت رنگ رزین و کامپوزیت با چالشی اساسی دست و پنجه نرم می‌کند و این چالش، کمبود عرضه دو ماده اصلی و پرکاربرد در این صنعت است؛ استایرین مونومر یکی از این دو ماده است که حدود 40درصد حلال رنگ رزین کشور را تشکیل می‌دهد و بسیاری از صنایع به آن وابسته هستند و در صورت عدم تامین آن تمام صنایع وابسته با خطر تعطیلی و یا تعدیل نیرو روبه‌رو خواهند شد.

زمانی که فعالان در پی حل مسئله استایرین مونومر بودند، خبر محدودیت عرضه اسید ترفتالیک از سال آینده، نگرانی آنان را دو چندان کرد؛ به‌گونه‌ای که محدودیت عرضه این دو ماده تهدیدی جدی برای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها محسوب می‌شود و فعالیت این صنایع را در معرض خطری جدی قرار خواهد داد. به گفته بسیاری از فعالان این صنعت تعطیلی و تعدیل نیرو در بسیاری از کارخانه‌ها در صورت ادامه چنین وضعیتی در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد.  اقتصاد آنلاین در این خصوص به گفت‌وگو با محسن صفدری، مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت پرداخته است.

محسن صفدری ضمن تایید محدودیت عرضه این دو ماده اظهار داشت: مونومر تنها یک تولیدکننده دارد و اکنون بحث تامین مواد اولیه مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی برای تولید پلی استایرین مطرح شده و نامه‌ای از سوی وزارت نفت در خصوص تامین خوراک داشتیم و بنابر آن شرکت پتروشیمی اعلام کرد به علت کمبود تولید و عرضه این ماده دیگر کفاف سایر واحدهای صنعتی را نخواهد داد.

وی در خصوص کمبود اسید ترفتالیک نیز گفت:شرکت تندگویان برای تولید پلی اتالین ترفتالات خود از این ماده استفاده می‌کند و اخیرا اظهار داشته است که این اسید ترفتالیک تنها برای نیاز خودمان پاسخگو خواهد بود.

به گفته مدیر کل صنایع غیرفلزی وزارت صمت، کمبود این دو ماده صنعت رنگ رزین را دچار مشکل خواهد کرد و بسیاری از صنایع با خطر بیکاری و حتی تعطیلی مواجه خواهند شد.

صفدری در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت عدم تامین ترفتالیک اسید و استایرین مونومر امکان واردات وجود دارد؟ تصریح کرد: برای واردات یکی از مجتمع های پتروششیمی که تولیدکننده این محصول است باید ورود کنند و ترجیح ما بر آن است که خود مجتمع‌های پتروشیمی، یعنی شرکت پتروشیمی پارس برای استایرین مونومر و شرکت پتروشیمی شازند برای اسید ترفتالیک واردات را انجام دهند و با قیمت تلفیقی آنان را در بورس برای همه خریداران عرضه کنند.

وی در پایان تاکید کرد: مقرر شده تا طی روزهای آتی در جلسه‌ای با حضور معاون امور صنایع، مدیر کل دفتر غیر فلزی، شرکت ملی پتروشیمی و سایر ذی نفعان مساله محدودیت عرضه این دو ماده حل و فصل شود.

اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا