اخبار

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاح ایران پلاست چهاردهم: امسال سالی طلایی برای صنعت پتروشیمی کشور بود/ توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اولویت ماست

بسپار/ ایران پلیمر صبح امروز آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست در سالن خلیج فارس و با حضور وزیر نفت، معاونین، زوسای کمیسیون های انرژی و صنعت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفرا و مدعوین برگزار شد.

وزیر نفت، بیژن زنگنه در این مراسم در ابتدا با اشاره به اینکه جریان زندگی به دلیل بیماری قابل متوقف کردن نیست و باید با رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی فعالیت را ادامه داد، از برگزارکنندگان و مشارکت کنندگان در نمایشگاه تشکر کرد.

مهندس زنگنه گفت: در نمایشگاه ایران پلاست تمرکز بر صنایع پایین دستی است و اگر بالادستی ها هم حضور دارند به دلیل ترسیم وضعیت تامین خوراک  و آینده آن است. صنعت پتروشیمی با تمام ظرفیت ممکن در حال تولید است. این ظرفیت در سال 1400 به 100 میلیون تن به ارزش 25 میلیارد دلار و در سال 1404 به 133 میلیون تن به ارزش 33 میلیارد دلار خواهد رسید.

سیمای جهش چهارم هم مشخص شده که دو طرح آن در همین دولت به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه افزود: امسال یک سال طلایی برای صنعت پتروشیمی به رغم شدیدترین تحریم های اعمال شده بوده است. 17 طرح به ظرفیت 25 میلیون تن برای امسال برنامه ریزی شده بود که تا امروز 11 طرح به بهره برداری رسیده و مابقی هم در مسیر راه اندازی است.

وضعیت 9 طرح برای افتتاح در سال 1400 مشخص شده که 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طرح های جهش سوم هم برخی تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

زنگنه  در این مراسم همچنین گفت: ما صنعت برون زا، صنعت برون گرا و صنعت مردمی داریم. الان میلیون ها نفر از مردم کشور از طریق بورس در قالب سهام عدالت و یا غیر آن، در صنعت پتروشیمی سهامدار هستند و دولت سهم مالکیتی ناچیزی دارد.

آنچه امروز بیشتر از همیشه می خواهم بر آن تاکید کنم، توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی است. هر چند این موضوع جزو وظایف قانونی وزارت نفت نیست ولی در راستای بازارسازی مطمئن و تکمیل زنجیره ارزش از هلدینگ های بزرگ پتروشیمی خواسته ایم در این امر مشارکت کنند و صندوق یا صندوق هایی برای حمایت از توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و صنایع پیشران ایجاد شود. هلدینگ خلیج فارس در این خصوص تعهدات خوبی را پذیرفته و امیدواریم سایر هلدینگ ها هم همکاری کنند.

طرح های اصلی ما در مسیر توسعه صنایع پایین دستی، متانول، اتیلن و پلی پروپیلن است. با توجه به کمبود آب در نقاط مرکزی در صدد هستیم تا خوراک را از عسلویه با خط لوله به شمال شیراز منتقل کنیم و آنجا از طریق پایانه ای امکان ادامه مسیر به نقاط مختلف فراهم شود. همچنین از نکا با خط لوله 200 کیلومتری خوراک را به دامغان و از آنجا به سایر نقاط کمتر پیشرفته منتقل می کنیم تا صنایع پایین دستی توسط بخش خصوصی ایجاد شود.

ستاد خبری ایران پلاست

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا