اخبار

بیش از ۱.۲ میلیارد دلار ارزآوری طی سه سال در پتروشیمی شازند

بسپار/ایران پلیمر مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت: این مجموعه در سه سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته و در سال گذشته این ارزآوری ۳۳۰ میلیون دلار بوده است.

ابراهیم ولدخانی روز دوشنبه ۹ خرداد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه  و دستاوردهای متخصصین شرکت پتروشیمی شازند اظهار کرد: مجموعه پتروشیمی شازند یکی از بزرگترین مجموعه های پتروشیمی در کشور است و با دارا بودن ۱۷ واحد تولیدی و ۶ واحد سرویس دهی و عدم نیاز به برخی امکانات از جمله برق شبکه سراسری، مایحتاج خود را تامین می کند.

وی افزود: بیش از ۵ هزار واحد پایین دستی از طریق پتروشیمی تغذیه می شوند و این واحد قریب به ۱۰۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم و ۴ هزار اشتغال مستقیم را به انجام رسانده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند بیان کرد: محصولات متنوعی در این واحد تولید می شوند که برخی از این محصولات بسیار کاربردی و حیاتی هستند، از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز مجموعه آر اند دی شرکت گرید ماسک را تولید کرده و تنها تولیدکننده این محصول در کشور، پتروشیمی شازند بوده است.

ولدخانی بیان کرد: گریدهای سرم و سرنگ نیز در این مجموعه توسط نیروهای توانمند این مجموعه تولید می شود. این مجموعه در دوران کرونا تمام اکسیژن مورد نیاز استان را تامین کرده و بعضا به سایر استان ها نیز صادر کرده است.

وی ادامه داد: واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی شازند باید سالیانه ۲ محصول جدید به محصولات شرکت اضافه کند که این مهم محقق شده و دستاورد این افراد در این نمایشگاه قابل مشاهده است. مقام معظم رهبری امسال را سال تولید، اشتغال زایی و دانش بنیان نامگذاری کرده اند و تحقق این سه مولفه بدون برخی از امکانات و تجهیزات شاید مهیا نباشد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ برای اولین بار بدون حضور متخصصین خارجی اورهال در کل مجموعه در ۲۳ واحد طی یک ماه با فعالیت حدود ۸ هزار نیرو و بدون تلفات انجام شد. امروز بیش از ۳ هزار قطعه در این مجموعه تولید یا بازسازی شده و یا اطلاعات آنها در اختیار این مجموعه است که در این راستا ۲۵ میلیون دلار صرفه جویی صورت گرفته است.

ولدخانی اظهارکرد: ۳ سال گذشته این مجموعه ۱۲۰ میلیون دلار واردات انجام می داد ولی امروز واردات مجموعه کمتر از ۵۰ میلیون دلار است و یکی از اوامر مقام معظم رهبر در این حوزه عملیاتی شده است. این مجموعه سالیانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول تولید می کند.

وی تصریح کرد: ظرف ۴ سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ نفر در این مجموعه جذب شده اند، بعید است که مجموعه ای در کشور چنین جذب نیرویی داشته باشد و هیچ نیرویی در این شرایط اقتصادی از مجموعه بیرون نشده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند اضافه کرد: بسیاری از قطعات و لوازم ساخته شده با کمک شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است.

ولدخانی افزود: شرکت پتروشیمی برای اولین بار در عمر خود بالای ۲۰ هزارمیلیارد تومان فروش داشته است که نشان از تلاش شبانه روزی دارد. این مجموعه در ۳ سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته  و در سال گذشته این ارزآوری ۳۳۰ میلیون دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت به بیش از ۴۰ کشور صادرات انجام می دهد، این در شرایطی است که روس ها به همه بازارها دست پیدا کرده اند.

فرماندار شهرستان شازند نیز در این مراسم گفت: بازگشایی نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های مجموعه شرکت پتروشیمی شازند در شرایط تحریم افتخاری برای استان مرکزی است‌.

یحیی رمضانی افزود: عرضه بخشی از تولیدات مهندسان و دانشمندان عرصه نفت و پالایشگاهی در این شرکت به دشمنان می گوید اعمال تحریم ها هیچگونه ارزشی نداشته و ندارد.

وی اضافه کرد:  سال ۱۳۳۷ نخستین پتروشیمی در شهرستان مرودشت ساخته شد و اکنون ۵۱ شرکت پتروشیمی در سطح کشور فعالیت می کند و ۳۷ محصول تولیدی پتروشیمی به ۱۱۰ محصول متنوع افزایش یافته است.

رمضانی بیان کرد: ۸۵ درصد تولید فناوری های پتروشیمی و صنعت نفت توسط پتروشیمی شازند انجام می شود که امیدواریم با تولیدات محصولات مورد نیاز صنایع پایین دستی در این مجموعه، زمینه سرمایه گذاری در استان و این شهرستان فراهم‌ شود.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا