اخبار

بومی سازی مبدل‌هایی برای انتقال حرارت در سامانه‌های فوق سرد

بسپار/ایران پلیمر یک شرکت دانش‌بنیان مبدل‌هایی را طراحی کرده و ساخته که از طریق آن امکان انتقال حرارت در سرویس‌های فوق سرد را فراهم کرده است.

 مجتبی موذنی طرقی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه کلدباکس قلب فرآیند پتروشیمی و پتروپالایش‌های گازی است، گفت: بعد از دستیابی به دانش طراحی و ساخت این محصول به ششمین کشوری تبدیل شدیم که توان ساخت این نوع مبدل‌ها را در دنیا دارد.

وی مبدل‌های سرد را متشکل از یکسری مبدل‌هایی دانست که در کنار هم و در یک مجموعه به اسم کلدباکس قرار می‌گیرند و ادامه داد: تفاوت این محصول با مبدل‌های حرارتی معمولی، در فشار، دما و تعداد جریان است. این محصول کاربردهای مختلفی از قبیل واحدهای تفکیک هوا، بازیابی گازهای همراه فرآیند، سرویس‌های دماپایین و مجموعه‌های چند جریانه دارد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، موذنی ویژگی بارز این نوع مبدل‌ها را امکان کار در دماهای بسیار پایین، تبادل حرارت همزمان بین چند جریان و سطح انتقال حرارت بسیار بالا نسبت به حجم و فشردگی بسیار بالا عنوان کرد و یادآور شد: درواقع کلدباکس یک واحد فرآیندی بسیار فشرده بوده و یکی از مواردی که کلدباکس را جزو تجهیزات خاص با فناوری بالا قرار می‌دهد، فناوری پیچیده طراحی و ساخت مجموعه مبدل‌های آلومینیومی داخل آن است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان عمده کاربرد این محصول را در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ذکر کرد و یادآور شد: در کلدباکس تا 14 جریان امکان فراورش وجود دارد. این محصول کیفیت قابل‌رقابت با نمونه‌های اروپایی و ژاپنی خود را دارد و ازلحاظ قیمت نیز نسبت به این مشابه‌ها کمتر است. عیب‌یابی و تعمیر کلدباکس هم از دیگر مزیت‌ها محسوب می‌شود.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا