اخبار

به‌رغم کمبود تایر در بازار، 200 کانتینر تایر رادیال باری-اتوبوسی در گمرک خاک می‌خورد

بسپار/ ایران پلیمر درحالی‌که عدم توازن بین عرضه و تقاضای تایرهای رادیال باری-‌اتوبوسی در بازار باعث کمیاب شدن و گرانی این گروه محصول شده است،‌۲۰۰کانتینر تایر رادیال باری-‌اتوبوسی در گمرکات کشور خاک می‌خورند.

هنوز آرامش به بازار تایرهای بایاس ۱۲.۰۰-۲۴برنگشته که زمزمه‌های ته کشیدن موجودی انبارهای تی‌بی‌آر، قیمت این محصول را در بازار افزایش داده است.

محصول پرمصرفی که براساس محاسبات سازمان راهداری سالانه نزدیک دو‌میلیون‌و۲۰۰هزار حلقه مصرف دارد و گروه صنعتی بارز به‌عنوان تنها تولیدکننده این محصول در کشور تنها ۴۰۰هزارحلقه از نیاز بازار را تولید و تامین می‌کند.

مقایسه میزان تولید و نیاز بازار به تایرهای رادیال باری-‌اتوبوسی نشان از نیاز کشور به واردات سالانه نزدیک به یک‌میلیون‌و۸۰۰هزار حلقه تایر ۳۱۵و ۳۸۵رادیال دارد.

وضعیت این روزهای بازار اما حکایت از کمیاب شدن تایرهای رادیال باری دارد. از سوی دیگر انجمن واردکنندگان لاستیک از خاک خوردن ۲۰۰کانتینر تایر رادیال باری در گمرک‌های کشور خبر می‌دهد.

سیدمحمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با تایید کاهش شدید موجودی انبار تایرهای رادیال باری-‌اتوبوسی از نیاز مبرم کشور به واردات این محصول خبر داد و گفت: درصورت عدم توجه دولت به واردات این کالا، ‌ناوگان باری و اتوبوسی کشور در آینده‌ای بسیار نزدیک با مشکل مواجه خواهد شد.

وی دلیل اصلی کمبود تایر در کشور را مشکلات پیش روی واردکنندگان اعلام کرد و افزود: متاسفانه با‌وجود ۲۰۰کانتینر تایر رادیال باری در گمرک‌های کشور،‌ این کالاها به‌دلیل تخصیص‌نیافتن ارز و عدم تمدید نمایندگی شرکت‌های واردکننده تایر در مرکز امور اصناف و بازرگانان، امکان ترخیص ندارند.

میرعابدینی از قول مسئولان دولتی برای تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به واردات تایر خبر داد و تصریح کرد: بسیاری از واردکنندگان به‌دلیل عدم تمدید نمایندگی‌های خود توسط مرکز امور اصناف، حاضر به پذیرش ریسک و انجام واردات نیستند. این درحالی است که برخی از آنها سفارش‌های لازم را در کارخانه مادر گذاشته‌اند و در صورت تخصیص ارز و تمدید نمایندگی می‌توانند به سرعت نیاز بازار را تامین کنند.

به‌گفته دبیر انجمن وارد‌کنندگان لاستیک درصورت ترخیص ۲۰۰کانتینر تایر رادیال باری و تزریق آن به بازار بخش عمده‌ای از مشکلات کامیون‌داران حل خواهد شد و عطش ایجاد‌شده در بازار کاهش خواهد یافت.

 

با کاهش 200درصدی واردات تایرهای TBR به کشور: موجودی لاستیک‌های رادیال‌باری به کمتر از ۵هزار حلقه رسید

کاهش چشمگیر تایرهای رادیال باری-‌اتوبوسی در بازار و افزایش قیمت این محصول، واردکنندگان و تولیدکنندگان تایر را به پای میز مذاکره با مسئولان سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور کشاند.

در این جلسه که صبح دیروز ( دوشنبه 28 خرداد ) و با حضور مدیران شرکت‌های تایرساز داخلی، ‌مسئولان انجمن تولیدکنندگان تایر و انجمن واردکنندگان لاستیک برگزار شد،‌ دلیل اصلی کمبود تایر رادیال باری در بازار، کاهش واردات مطرح شد.

 ‌یک منبع آگاه که نخواست نامی از او برده شود، ‌از کاهش بی‌سابقه موجودی انبار تایرهای رادیال باری‌-‌اتوبوسی در کشور خبر داد و گفت: جمع‌بندی‌ها از کاهش موجودی انبار تایرهای وارداتی به‌کمتر از ۵هزار حلقه حکایت دارند. باتوجه وضعیت به‌وجود‌آمده برای واردات این محصول، حمل‌و‌نقل باری درآینده‌ای نزدیک با کمبود تایر مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر سیدمحمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک درگفت‌گو با روزنامه «دنیای‌خودرو» با اشاره به جلسه دیروز فعالان صنعت تایر با مدیران سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور گفت: باتوجه به تامین تنها ۲۰درصد از نیاز بازار توسط تایرهای رادیال باری‌واتوبوسی تولید داخل، مقرر شد گروه‌صنعتی‌بارز به‌عنوان تنها تولیدکننده این محصول در داخل،‌ تایر موردنیاز ناوگان حمل‌و‌نقل را از طریق عاملان مجاز خود در اختیار راننده‌ها قرار دهد.

وی تصریح کرد: ازآنجاکه ۸۰درصد از نیاز تایر رادیال باری کشور باید از طریق واردات تامین شود،‌ کاهش واردات این محصول طی سه‌ماه گذشته مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

وی با استناد به آمارهای گمرک از کاهش ۱۹۹درصدی واردات تایرهای رادیال ۳۱۵در سه ماه نخست سال جاری نسبت‌به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و افزود: در سه‌ماهه نخست سال قبل، درمجموع دوهزارو۳۸۳تن تایر رادیال باری به کشور وارد شد که این رقم در مدت مشابه امسال به ۷۹۶تن رسیده است.

عدم تخصیص ارز به واردات تایر و عدم تمدید نمایندگی تایرهای خارجی در کشور، دو علت اصلی کاهش این محصول در بازار است و به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان تایر درصورت رفع موانع پیش‌رو، واردکنندگان می‌توانند تایر موردنیاز کشور را تامین کنند.

 

منبع: دنیای خودرو 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا