اخبار

بهره برداری از بزرگترین واحد متانول جهان تا سال1396

بسپار می نویسد، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه تولید محصولات پتروشیمی در سه سال گذشته فعالیت دولت یازدهم 15.5 درصد رشد داشته است، گفت: پتروشیمی کاوه به عنوان بزرگترین واحد تولید متانول جهان در سال 1396 و تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری می رسد.

به گزارش ایرنا، مرضیه شاهدایی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، راه های مسدود شده صادراتی باز شد.
وی افزود: در سه سال گذشته میزان صادرات پتروشیمی 46 درصد و در یک سال گذشته 11 درصد رشد کرده است.

**ظرفیت نصب شده
معاون وزیر نفت با بیان این که ظرفیت نصب شده تولید محصولات پتروشیمی هم اکنون به 60 میلیون تن در سال رسیده است، گفت: این ظرفیت تا پنج سال آینده به ١٠٠ میلیون و تا 10 سال آینده به 140 میلیون تن خواهد رسید.

**امضای تفاهمنامه با توتال و لینده
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره همکاری و مذاکره و امضای تفاهمنامه با شرکت های خارجی گفت: شرایط صنعت پتروشیمی با دوران تحریم ها تغییر کرده است به طوری که بیشتر شرکت های بین المللی معتبر در صنعت پتروشیمی، آمادگی خود را برای حضور در این صنعت به صورت مشارکتی و سرمایه گذاری اعلام کرده اند.
شاهدایی افزود: پس از اجرا شدن برجام 2 تفاهمنامه با شرکت های توتال و لینده امضا شده و قرار است در آینده نزدیک 2 تفاهمنامه دیگر با سایر شرکت ها نیز امضا شود.
وی با بیان این که مدت زمان این تفاهمنامه ها 12 تا 14 ماه است که در نهایت به قرارداد منتهی خواهد شد، اضافه کرد: شرکت های خارجی در پساتحریم از حضور در کشور استقبال کرده و از ایران به عنوان قطب آینده صنعت پتروشیمی نام می برند.

**افزایش 15.5 درصدی تولید در دولت یازدهم
معاون وزیر نفت درباره افزایش تولید محصولات پتروشیمی، گفت: میزان افزایش تولید محصولات پتروشیمی در سه سال گذشته 15.5 درصد و در یک سال گذشته هفت درصد بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: همچنین در سه سال گذشته میزان صادرات محصولات پتروشیمی 46 درصد و میزان صادرات در یک سال گذشته 12 درصد بوده است.

**جزییات راه اندازی طرح های جدید صنعت پتروشیمی
وی به جزییات راه اندازی طرح های جدید صنعت پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: طرح های پتروشیمی لرستان، اسید سولفوریک ارومیه، فاز ٢ کاویان، اوره و آمونیاک مرودشت، اتیلن گلایکول مروارید، تخت جمشید ماهشهر و پتروشیمی مهاباد راه اندازی شده اند. البته پنج طرح به طور رسمی راه اندازی شده، اما 2 طرح با وجود فعالیت، هنوز به طور رسمی افتتاح نشده اند. 
معاون وزیر نفت افزود: این طرح ها با هزینه دو میلیارد و 200 میلیون یورو اجرا شده اند که با راه اندازی آنها حدود چهار میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده شده است.
وی ادامه داد: طرح هایی مانند فاز ٣ پردیس، پتروشیمی انتخاب (پلی استایرن)، فاز ١ و ٢ خط لوله اتیلن غرب، فاز ٢ پتروشیمی کارون، پتروشیمی دالاهو و پلی اتیلن کردستان نیز تا پایان امسال راه اندازی خواهند شد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با راه اندازی طرح های جدید تا پایان امسال، در مجموع 6.5 میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی اضافه می شود.
شاهدایی اضافه کرد: تعدادی طرح نیز در سال 1396 به بهره برداری می رسد که از جمله آنها می توان به فاز نخست پتروشیمی بوشهر، الفین ایلام، مخازن متمرکز عسلویه، متانول مرجان، پتروشیمی کاوه و پتروشیمی صدف اشاره کرد.

** نیاز به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تکمیل 40 طرح نیمه کاره
معاون وزیر نفت درباره جذب سرمایه گذاری برای تکمیل طرح های نیمه کاره پتروشیمی گفت: 55 طرح نیمه کاره در صنعت پتروشیمی وجود دارد که 15 واحد در امسال و سال آتی راه اندازی خواهد شد.
وی افزود: برای تکمیل 40 طرح باقی مانده به 20 تا 22 میلیارد یورو منابع مالی نیاز است تا بتوانیم آنها را تا پنج سال آینده راه اندازی کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه منابع مالی موجود در کشور، کافی نیست، گفت: تلاش می شود با اعطای مشوق هایی، سرمایه گذاران داخلی و خارجی در صنعت پتروشیمی حضور یابند.
وی با بیان اینکه جذب سرمایه خارجی امری ضروری برای توسعه پتروشیمی است، اضافه کرد: از طریق اقدام هایی مانند تثبیت نرخ خوراک بر اساس فرمول شناور تا 10 سال آینده، تلاش می شود تکلیف سرمایه گذاران مشخص شود.
معاون وزیر نفت به راه اندازی قطب های جدید پتروشیمی در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون 2 قطب ماهشهر و عسلویه در کشور وجود دارند که قرار است در سال های آتی قطب های جدیدی در منطقه پارسیان، چابهار و جاسک شکل بگیرد.

**تلاش برای یکپارچه سازی در صادرات 
شاهدایی به تلاش برای یکپارچه سازی صادرات محصولات پتروشیمی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته ایران برای صادرات محصولات پتروشیمی، قیمت تعیین کرده و سیاستگذاری می کرد، اما اکنون این فرصت ها از دست رفته است.
معاون وزیر نفت افزود: پس از خصوصی سازی هر شرکت به صورت جداگانه اقدام به صادرات کرده است که در برخی موارد منجر به رقابت دربازار های جهانی و وضع قوانین ضد دامپینگ(ضدرقابت مکارانه) علیه محصولات صادراتی کشورمان شده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: در طرح جدید تجمیع صادرات محصولات پتروشیمی، اجباری برای ورود همه شرکت های خصوصی وجود ندارد، اما در مجموع شرکت های مختلف از آن استقبال کرده اند.

**توان تامین 80 درصد تجهیزات صنعت پتروشیمی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به توانمندی شرکت های ایرانی اشاره کرد و گفت: هم اکنون توان تامین 80 درصد تجهیزات صنعت پتروشیمی توسط شرکت های داخلی وجود دارد که شرکت های خارجی از آن بهره خواهند گرفت.
شاهدایی با بیان این که سرمایه گذاری خارجی، ارتباط مستقیمی با روابط خارجی دارد، اضافه کرد: اگر در مسیر اجرای برجام حرکت شود، سرمایه گذاری خارجی وارد خواهد شد اما در صورت بروز مشکلات سیاسی، وضعیت به دوران سابق بازخواهد گشت.

**مشکلات بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: عرضه محصولات در بورس و خارج از آن معایب و مزایای خود را دارد اما اکنون بر اساس قانون، عرضه این محصولات باید از طریق بورس کالا باشد.
شاهدایی افزود: به دلیل مشکلاتی که در عرضه در بورس رخ داده، برخی صحبت ها درباره خروج این محصولات از بورس مطرح شده است اما به جای خروج این محصولات از بورس بهتر است شفاف سازی بیشتری انجام شده و مشکلات رفع شود.
وی با بیان اینکه مشکلات مربوط به بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی فقط به عرضه محصولات در بورس محدود نمی شود، گفت: واردات محصولات باعث می شود تولید داخل این محصولات به مشکل برخورد کند و دچار ورشکستگی شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: برخی شرکت ها نیز قوانین را دور زده و با توجه به اینکه در مناطق ویژه، مالیات بر ارزش افزوده نمی پردازند، قیمت محصولات تولیدی خود را پایین می آورند به طوری که تولیدکنندگان سایر مناطق کشور، امکان رقابت پیدا نمی کنند.
وی اضافه کرد: برخی شرکت ها نیز تولید محصولاتی را که در داخل کشور نیاز است متوقف کرده و به سراغ تولید محصولاتی می روند که امکان صادرات داشته باشند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: برای حل این مشکلات به طور مستقیم با شورای رقابت در ارتباط هستیم و در جلسات شورا شرکت می کنیم.

**حملات سایبری عامل آتش سوزی های پتروشیمی نبوده است
وی درباره نقش حملات سایبری در آتش سوزی های اخیر صنعت پتروشیمی، گفت: این آتش سوزی ها ناشی از حملات سایبری نبوده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: چند مورد در تجهیزات جدید خریداری شده توسط شرکت های پتروشیمی، آلودگی به بدافزار بوده که شناسایی و مهار شده است.

**علت آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی همدان
وی با بیان این که در بررسی حوادث اخیر پتروشیمی مشخص شد که مسایل ایمنی به طور کامل رعایت نشده است، گفت: در بررسی آتش سوزی پتروشیمی بوعلی مشخص شد که در زمان تعمیر یک پمپ، دستورالعمل ایمنی رعایت نشده و حادثه رخ نداده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: پس از آتش سوزی در زمان تعمیر پمپ، آتش سوزی به کوره سرایت کرده و در نهایت به برج پارازایلین این مجتمع پتروشیمی می رسد.
وی اضافه کرد: سپس این برج منفجر شده و ترکش های آن به مخازن نگاه داری سوخت اصابت می کند که آتش یکی از مخازن کنترل و آتش در مخزن دوم گسترده می شود.
شاهدایی ادامه داد: علت آتش سوزی خط انتقال اتیلن غرب نیز به بی احتیاطی یک شرکت پیمانکاری بازمی گردد که بدون اخذ مجوز، در کنار این خط مشغول حفاری بود که در نهایت بر اثر انباشت خاک و رانش زمین، این خط دچار پارگی و آتش سوزی شد.
وی گفت: پس از آتش سوزی در انبار پتروشیمی بندرامام (ره) که از بخش ضایعات آغاز شد موضوع را به نهادهای امنیتی گزارش دادیم تا این موضوع پیگیری شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نقش رسانه های مجازی اشاره کرد و افزود: در گذشته با وجود وقوع حوادث متعدد در صنعت نفت، به این سرعت بازتاب پیدا نمی کرد اما اکنون به دلیل گسترش فضای مجازی، اطلاعات همراه با حاشیه های فراوان به سرعت منتشر می شود.
به گزارش ایرنا، آتش سوزی های پی در پی در صنایع نفت و پتروشیمی کشور در هفته های گذشته، توجه ها را به ضعف ایمنی در این واحدها معطوف کرده است.
در اواسط تیرماه امسال، پتروشیمی بوعلی دچار آتش سوزی گسترده شد که نزدیک 100 میلیون یورو خسارت بر جای گذاشت، سپس خط لوله اتیلن غرب، پتروشیمی بیستون و چند شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) نیز دچار آتش سوزی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا