اخبار

بنادر چین کشتی های ایرانی را نمی پذیرد

بسپار/ ایران پلیمر مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی از ممنوعیت ورود کشتی های ایرانی به بنادر چین به دلیل اعمال محدودیت از سوی این کشور خبر داد.

محمدرضا مدرس خیابانی در همایش گرامیداشت روز جهانی دریانورد با بیان اینکه در دو سال اخیر شرایط کرونا و تحریم ها مهمترین مشکلات صنعت دریایی بود با اشاره به ۵ فروند شناور حامل سوخت در سال گذشته به ونزوئلا که با پیام محبت آمیز رهبر معظم انقلاب روبرو شد گفت: ۲ فروند شناور متعلق به شرکت ملی نفتکش، سه فروند متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ۵۴ سال عمر دارد، سرمایه ما ۲ هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان و دارایی ها ۳۲ هزار میلیارد تومان است. ۶ هزار و ۱۵۳ نفر نیرو داریم که ۸۵ درصد و ۱۵ درصد زن هستند.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: این شرکت ۱۴۴ فروند کشتی اعم از فله بر، کانتینری و سایر شناورها دارد. ۱۶۷ هزار باکس کانتینر داریم که ۲۴۵ هزار TEU ظرفیت ما است.

وی با اشاره به فعالیت شرکت کشتیرانی در حمل و نقل ترکیبی گفت: ۱۳۱ دستگاه واگن مخزن دار و ۴۰۸ دستگاه واگن لبه کوتاه داریم، ۴۳ درصد جابجایی کالا در کشور به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی تعلق دارد.

مدرس خیابانی گفت: در ۵ ماهه نخست امسال ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا جابجا کرده ایم که درآمد ۴۵ میلیون دلاری نصیب کشور کرده است. سهم ۲۱ درصدی از حمل و نقل و لجستیک کشور را در ۵ ماه نخست امسال با جابجایی ۲۷۸ هزار TEU کانتینر در ۵ ماه ابتدایی امسال کسب کردیم. در مجموع در مدت مذکور ۵ میلیون تن – مایل شرکت حمل فله، کالا جابجا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۸ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی تحت تحریم ها بود. از ۲۰۱۸ این تحریم ها تشکیل شد. در سال گذشته حملات تروریستی به این کشتی ها داشتیم. امکان حمل قطعات کشتی ها به داخل فراهم نبود و برخی کشتی هایی که در معرض حملات تروریستی بودند تازه توانسته اند به چرخه حمل و نقل برگردند.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی تاکید کرد: مشکل بیمه ای داریم همچنین امکان تامین سوخت در خارج از کشور نداریم. البته پالایشگاه شازند سال گذشته ۹۰ درصد سوخت ما را تامین کرد. امسال هم ۹۵ درصد سوخت کشتی هایمان در داخل تامین می‌شود.

به گفته مدرس خیابانی هزینه تامین سوخت از داخل بیشتر از نرم جهانی است چون هم مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق می گیرد هم هزینه حمل آن از شمال به جنوب کشور را تامین می کنیم. باید این سوخت در جنوب کشور تولید شود.

وی به محدودیت های بانکی خارجی به دلیل تحریم ها اشاره و اظهار کرد: اما بانکهای داخلی هم روز گذشته منابع ما را به جهان بلاک کرده اند که سازمان بنادر این موضوع را به مسئولان منتقل کند. علیرغم مجوزهای شورای عالی امنیت ملی، هر کسی کار خود را می کند. ۴۳ درصد در مقایسه با سال قبل رشد عملکرد داشتیم.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: بنادر چنین ممنوعیت ورود شناورهای این شرکت را اعمال می کنند. سال گذشته، ۴ ماه شناورهای ما در بنادر چنین متوقف ماند.کماکان این محدودیت ها ادامه دارد. با توجه به سندهای بالادستی ایران و چین این محدودیت ها برداشته شود. صد درصد ناوگان کشتیرانی توسط ایرانی ها در حرکت است.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا