اخبار

بزرگترین سرمایه گذاران ایران در سال 94 چه کشورهایی بودند؟

بسپار به نقل از دنیای اقتصاد می نویسد، 

وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعات شرکای صنعتی ایران در سال 94 را منتشر کرد. براساس داده‌های اعلام‌شده، حجم کل سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده برای اجرای طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری در سال گذشته برابر با یک میلیارد و 781 میلیون دلار است که با مشارکت 17 کشور خارجی اجرایی خواهد شد. هلند، افغانستان، ایتالیا، چین، تونس، امارات متحده عربی، آلمان، بوسنی و هرزگوین، ترکیه، کانادا، فرانسه، هندوستان، عراق، کره جنوبی، ژاپن، اتریش و ایرلند از جمله کشورهایی بوده‌اند که برای سرمایه‌گذاری صنعتی وارد ایران شده‌اند.

شرکای صنعتی ایران94

گروه صنعت و معدن: توافق ایران با 6 قدرت جهانی این فرصت را به وجود آورد تا پس از سال‌ها تحریم، شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور فراهم شود؛ به‌طوری‌که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجموع سرمایه خارجی جذب شده در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری برای سال 94 برابر با یک میلیارد و 781 میلیون و 257 هزار دلار بوده است.

تامين منابع مالی خارجی و به‌کارگيری آن را می‌توان يکی از ابزارها و پيش‌نيازهای کشورها برای دستيابی به رشد و توسعه اقتصادی و محقق کردن اهداف کلان توسعه‌ای دانست. ابزاری که برای دستیابی به آن اوایل سال جاری دولت مشوق‌هایی برای جذب سرمایه خارجی در نظر گرفت که در این خصوص می‌توان به «تضمین پرداخت غرامت در صورت ملی شدن و سلب مالکیت، تضمین جبران خسارت‌های ناشی از ممنوعیت و توقف موافقت‌نامه‌های مالی، تضمین خرید کالا و خدمات تولیدی، امکان انتقال آزادانه ارز به کشور، برخورداری از حمایت‌های یکسان بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، انتقال آزادانه اصل سرمایه و منافع آن به‌صورت ارز و کالا، امکان سرمایه‌گذاری خارجی به‌صورت صددرصد، پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در همه زمینه‌های تولیدی، حمل‌و‌نقل، ارتباطات، کشاورزی، خدمات، آب و برق، ساختمان و حوزه سلامت، امکان تملک زمین در ایران، اعطای پروانه اقامت سه ساله برای مدیران، کارشناسان و بستگان درجه یک آنها و امکان تمدید این اقامت» اشاره کرد. بسته تدوین شده از سوی دولت این امکان را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاران با دغدغه کمتری برای سرمایه‌گذاری وارد کشور شوند. اما به گفته فعالان اقتصادی شیوه مبارزه با فساد اداری یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود که باید برای عبور از این دغدغه نیز راهکاری در نظر گرفت.

 

اطلاعات 17 شریک صنعتی

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته کشورهای هلند، افغانستان، ایتالیا، چین، تونس، امارات‌متحده عربی، آلمان، بوسنی و هرزگوین، ترکیه، کانادا، فرانسه، هندوستان، عراق، کره‌جنوبی، ژاپن، اتریش و ایرلند از جمله کشورهای بوده‌اند که برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شده‌اند. داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که قراردادهای منعقد شده برای استان‌های گیلان، خراسان رضوی، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، اصفهان، قم، البرز، تهران، سمنان، فارس، آذربایجان غربی، منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو، زنجان، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان- قم، خوزستان، منطقه آزاد اروند و سیستان و بلوچستان –منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته شده است.

هلند

سال گذشته از هلند در مجموع سه هیات تجاری در بخش‌های مختلف به ایران سفر کرد که ماحصل آن در بخش صنعت عقد دو قرارداد بوده است. یکی از قراردادهای منعقد شده با این کشور در تولید «انواع سیگار و تولید فیلتر سیگار» با سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برابر با 71 میلیون و 127 هزار دلار بوده که براساس قرارداد این طرح در استان گیلان اجرا خواهد شد. دومین قراردادی که میان دو کشور ایران و هلند منعقد شده درخصوص «تولید پودر شیر» است، براساس آمار اعلام شده سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این قرارداد برابر با 9 میلیون و 405 هزار دلار است که در استان خراسان رضوی اجرا خواهد شد.

افغانستان

از سوی افغانستان نیز سال گذشته در مجموع یک هیات تجاری به ایران آمدند که ماحصل این سفر نیز عقد 8 قرارداد در بخش‌های مختلف بوده است. براساس آمار اعلام شده یکی از قراردادهای منعقد شده با این کشور درخصوص «برش انواع سنگ گرانیتی» است. سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این طرح برابر با یک میلیون و 370 هزار دلار بوده که مقرر شده تا این طرح در استان خراسان رضوی اجرایی شود. دومین قرارداد منعقد شده با این کشور برای «بازیافت فولاد و چدن و آلومینیوم (قراضه)» در استان مرکزی با سرمایه پیش‌بینی شده برابر با یک میلیون و 500 هزار دلار بوده است اما سومین قرارداد منعقد شده با افغانستان درخصوص «تولید انواع میوه آجیلی فرآوری شده، بسته‌بندی سرگل و گل زعفران، حبوبات، برنج، خشکبار و انواع چاشنی و ادویه» است. بر این اساس قرارداد این طرح برای استان خراسان رضوی اجرایی خواهد شد و مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده آن برابر با یک میلیون و 200 هزار دلار بوده است. «تولید فرش ماشینی» چهارمین قرارداد منعقد شده با افغانستان در سال گذشته است که برای این طرح نیز سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برابر با یک میلیون و 200 هزار دلار است، این طرح قرار است در استان اصفهان به مرحله اجرا درآید اما پنجمین قرارداد منعقد شده با افغانستان به «تولید انواع پوشاک مردانه» مربوط می‌شود که یک‌میلیون و 96 هزار دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است و این طرح نیز قرار است که در استان اصفهان به مرحله اجرا گذاشته شود. ششمین قرارداد منعقد شده با افغانستان نیز درخصوص «تولید انواع لولا و انواع مصنوعات غیر‌سازه‌ای و قطعات فرفورژه» بوده که برای این بخش نیز سرمایه 900 هزار دلاری پیش‌بینی شده است، براساس قرارداد این طرح در استان خراسان رضوی اجرا خواهد شد. «تولید اتاق سرنشین کامیون کشنده، اتاق بار کامیون، مجموعه سینی جلوی خودرو، اکسل عقب کامیون، اکسل جلو کامیون و سپر خودرو»، هفتمین قرارداد بسته شده میان ایران و افغانستان است که برای آن سرمایه سه میلیون دلاری در نظر گرفته شده است، این طرح نیز براساس قرارداد در استان خراسان‌رضوی اجرایی خواهد شد. اما هشتمین قراردادی که با افغانستان بسته شده به «تولید ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک، اجاق گاز فردار، کولر آبی، آبگرمکن گازی، جارو برقی خشک» مربوط می‌شود که سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این طرح نیز برابر با دو میلیون و 110 هزار دلار است. براساس قرارداد این طرح در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود.

چین

چین نیز سال گذشته با هفت هیات تجاری به ایران آمد و ماحاصل این سفر نیز عقد 6 قرارداد میان ایران و چین بوده است. اولین قرارداد منعقد شده با این کشور به «تولید اسکلت فلزی ساختمانی فولادی (اسکلت فلزی برای شاسی تجهیزات، مخازن تحت فشار (به جز مخازن موادغذایی)، جرثقیل سقفی، بچینگ پلانت (با تجهیزات کامل) و قالب ساخت قطعات بتنی (قالب‌های مخصوص ACC)» اختصاص داشته که برای راه‌اندازی این طرح‌ها سرمایه سه میلیون و 400 هزار دلاری در نظر گرفته شده است. براساس قرارداد این طرح‌ها در استان آذربایجان شرقی احداث خواهند شد. دومین قرارداد منعقد شده با این کشور به «تولید اسبک موتور خودرو» مربوط می‌شود که محل احداث آن نیز در استان البرز خواهد بود و برای این طرح نیز سرمایه دو میلیون و 847 هزار دلاری پیش‌بینی شده است. «طرح تولید آهن اسفنجی به شکل بریکت» که قرار است در استان زنجان راه‌اندازی شود سومین قرارداد با این کشور است که برای این طرح نیز سرمایه 14 میلیون و 496 هزار دلاری در نظر گرفته شده است. اما چهارمین قرارداد منعقد شده با این کشور به «تولید کاغذ فلوتینگ از ضایعات کاغذ و مقوا» مربوط می‌شود که برای این طرح نیز سرمایه سه میلیون و 765 هزار دلاری پیش‌بینی شده است. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این طرح قرار است در استان خراسان رضوی راه‌اندازی شود. «تولید فریت لعاب کاشی و سرامیک و محصولات جانبی» پنجمین قراردادی است که میان ایران و چین منعقد شده و برای این طرح نیز سرمایه‌گذاری سه میلیون و 200 هزار دلاری در نظر گرفته شده است؛ این طرح نیز در استان یزد اجرایی خواهد شد. «تولید انواع پره‌های توربین (پره‌های روتور، پره استاتور و…)» ششمین قرارداد منعقد شده با چین است که قرار است در استان خراسان رضوی راه‌اندازی شود. برای این طرح نیز سرمایه سه میلیون و 500 هزار دلاری در نظر گرفته شده است.

ایتالیا

اما سال گذشته بزرگ‌ترین هیات تجاری خارجی از سوی ایتالیا با 360 نفر به ایران اعزام شد. این کشور به همراه 5 هیات تجاری وارد ایران شد و ماحصل این سفر نیز دو قرارداد بوده است. «تولید مایه ماست و پنیر و بسته‌بندی مایه پنیر» یکی از قراردادهای منعقد شده میان ایران و ایتالیا بود که برای این طرح سرمایه یک‌میلیون و 106 هزار دلاری در نظر گرفته شده است که این طرح در استان خراسان رضوی اجرایی خواهد شد. دومین قرارداد به «تولید ماشین آلات ذوب ریخته‌گری و نورد» مربوط می‌شده که برای این طرح نیز سرمایه‌گذاری 15 میلیون و 949 هزار دلاری در نظر گرفته شده است، این طرح قرار است در استان البرز راه‌اندازی شود.

تونس

تونس یکی دیگر از کشورهایی است که سال گذشته به همراه دو هیات تجاری وارد ایران شد که حاصل این سفر عقد یک قرارداد در زمینه «تولید ماشین آلات خط تولید رب، کمپوت، کنسرو، میوه و سبزی و قطعات ماشین آلات تولید» بود. برای این طرح سرمایه‌گذاری دو میلیون و 36 هزار دلاری در نظر گرفته شد، براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این طرح در استان البرز راه‌اندازی خواهد شد.

امارات‌متحده عربی

هرچند سال گذشته هیات تجاری از این کشور وارد ایران نشد؛ اما سال گذشته دو قرارداد میان این کشور و ایران منعقد شده است. «تولید انواع داروهای هورمونی به شکل ویال، انواع سرنگ پر شده موثر بر سیستم ایمنی بدن، انواع داروهای نو ترکیب و پپتیدی و انواع داروهای منوکلونال آنتی بادی» یکی از قراردادهای منعقد شده با این کشور بوده که به‌صورت مشترک در این قرارداد دو کشور آلمان و هند نیز حضور داشته‌اند. سرمایه پیش‌بینی شده برای این قرارداد 37 میلیون و 733 هزار دلار بوده و براساس قرارداد این طرح در استان البرز راه‌اندازی خواهد شد. دومین قرارداد منعقد با این کشور مربوط به «افزایش سرمایه‌گذاری از طریق مشارکت در سرمایه سهمی » بوده که این طرح نیز در استان البرز و با سرمایه 79 میلیون و 376 هزار دلاری اجرایی خواهد شد.

 

بوسنی و هرزگوین

این کشور نیز سال گذشته هیات همراهی به ایران اعزام نکرد، اما در مدت زمان مورد بررسی یک قرارداد با این کشور در زمینه «تولید ریل آسانسور» با سرمایه‌گذاری 838 هزار دلاری در استان تهران منعقد شد.

ترکیه

ترکیه نیز سال گذشته با هفت هیات تجاری به ایران آمد و حاصل این سفر نیز عقد پنج قرارداد میان ایران و ترکیه بوده است. قرارداد برای « تولید رادیاتورفولادی سیستم حرارت مرکزی» یکی از قراردادهای منعقد شده میان ایران و ترکیه است که برای اجرایی کردن آن سرمایه دو میلیون و 475 هزار دلاری در نظر گرفته شده است. این طرح قرار است در استان آذربایجان شرقی راه‌اندازی شود. دومین قرارداد منعقد شده با این کشور به «تولیدخمیر پیراشکی، انواع غذاهای آماده و نیمه‌آماده غیر‌کنسروی (انواع خوراك و انواع غذا و پیش‌غذا) و انواع بهبوددهنده» مربوط می‌شود که برای این قرارداد نیز سرمایه‌گذاری 218 هزار دلاری پیش‌بینی شده است؛ این طرح نیز براساس قرارداد در استان آذربایجان غربی راه‌اندازی خواهد شد.

کانادا

از سوی دیگر هرچند این کشور نیز سال گذشته هیات همراهی به ایران اعزام نکرد، اما در مدت زمان مورد بررسی یک قرارداد با این کشور در زمینه «تولید قالب‌های فولادی برای ساخت سازه» با سرمایه 5 میلیون و 662 هزار دلاری منعقد شد که این طرح در استان سمنان راه‌اندازی خواهد شد.

فرانسه

فرانسه نیز سال گذشته با دو هیات تجاری به ایران آمد که حاصل این سفر عقد دو قرارداد بود. «تولید انواع شکلات و پودر قهوه بوداده و ساییده» یکی از قراردادهایی است که میان ایران و فرانسه منعقد شده است. برای این طرح سرمایه یک میلیون و 226 هزار دلاری پیش‌بینی شده و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این طرح در استان تهران ایجاد خواهد شد. دومین قرارداد منعقد شده به «تولید خودرو سواری» مربوط می‌شود که برای آن سرمایه 95 میلیون و 973 هزار دلاری پیش‌بینی شده است. این طرح نیز قرار است در استان تهران راه‌اندازی شود. 

هندوستان

هندوستان نیز سال گذشته با چهار هیات تجاری به ایران آمد و حاصل این سفر نیز عقد دو قرارداد میان ایران و هندوستان بوده است. «تولید فرو سیلیسیوم با سیلیکون بیش از 55 صد وزنی و پودر میکرو سیلیکا» یکی از قراردادهایی است که میان ایران و هندوستان با سرمایه‌گذاری 21 میلیون و 375 هزار دلاری بسته شده است، براساس پیش‌بینی صورت گرفته این طرح به‌صورت مشترک در استان‌های آذربایجان غربی (منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو) راه‌اندازی خواهد شد. «تولید محصولات بتنی مسلح پیش‌تنیده» یکی دیگر از قراردادهایی منعقد شده با این کشور است که این طرح نیز به‌صورت مشترک در استان‌های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان- قم راه‌اندازی خواهد شد. سرمایه پیش‌بینی شده برای این طرح برابر با 9 میلیون و 713 هزار دلار است 

آلمان

آلمان‌ سال گذشته با اعزام 12 هیات تجاری نسبت به سایر کشورهای اروپایی هیات‌های بیشتری را برای مذاکرات تجاری به ایران اعزام کرد. حاصل این سفر نیز عقد یک قرارداد مشترک میان ایران با کشورهای امارات‌متحده عربی، آلمان و هلند بوده است و دو قرارداد نیز به‌صورت مستقل با این کشور منعقد شد که یکی از قراردادها به «تولید انواع سیلیکون جامد گرید متالورژی، انواع سیلیکون جامد الکترونیک، پنل خورشیدی چند کریستالی، پنل خورشیدی تک کریستالی و سلول خورشیدی فتوولتاییک» مربوط می‌شود. سرمایه پیش‌بینی‌شده برای این طرح برابر با یک میلیارد و 87 میلیون و 995 هزار دلار است و این طرح‌ها قرار است در استان فارس راه‌اندازی شود. قرارداد بعدی با آلمان درخصوص «تولید پرلیت تزریق شده با عناصر ریز مغذی و پرلیت منبسط شده» بسته شده است که برای این طرح نیز سرمایه‌ای یک میلیون و 132 هزار دلاری در نظر گرفته شده و این طرح نیز قرار است در استان خوزستان احداث شود.

ایرلند

این کشور نیز سال گذشته هیات همراهی به ایران اعزام نکرد، اما در مدت زمان مورد بررسی یک قرارداد با این کشور در زمینه «تولید قالب ماندگار سازه‌های بتنی» با سرمایه 2 میلیون و 272 هزار دلاری منعقد شد که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این طرح نیز در استان آذربایجان غربی راه‌اندازی خواهد شد.

عراق

عراق را می‌توان با اعزام 11 هیات همراه به ایران دومین کشوری دانست که بیشترین هیات تجاری را به ایران اعزام کرد؛ اما نتیجه حضور این تعداد هیات تجاری تنها عقد یک قرارداد در زمینه «تولید انواع شیلنگ‌های دو جداره و سه جداره و انواع بست و اتصال فلزی غیر‌خودرویی به‌جز فلنج فلزی» بوده است. سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این قرارداد برابر با 292 هزار دلار و این طرح قرار است در استان آذربایجان غربی احداث شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا