اخبار

بر اساس نظرسنجی، بریتانیایی ها سالانه نزدیک به 100 میلیارد قطعه بسته بندی پلاستیکی را دور می ریزند

صلح سبز می گوید خانوارهای بریتانیا تنها 12 درصد از پلاستیک یکبار مصرف را بازیافت می کنند

طبق نظرسنجی Greenpeace ، خانوارهای بریتانیا سالانه نزدیک به 100 میلیارد قطعه بسته بندی پلاستیکی را دور می اندازند .

نتایج یکی از بزرگترین پروژه های تحقیقاتی داوطلبانه در مقیاس زباله های پلاستیکی نشان می دهد که تنها 12 درصد از بسته بندی های یکبار مصرف مورد استفاده خانوارها برای بازیافت ارسال می شود.

صلح سبز از خانوارها خواسته است که زباله های پلاستیکی خود را در یک هفته در ماه مه بشمارند. نزدیک به 250000 نفر از تقریباً 100000 خانوار شرکت کردند و نتایج خود را به Greenpeace و NGO همکار Everyday Plastic ارسال کردند.

بیشترین سهم زباله های پلاستیکی مربوط به بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی است – 83٪ – و رایج ترین اقلام بسته بندی میوه و سبزیجات است.

در حالی که دولت بریتانیا داده‌هایی را در مورد وزن زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری شده از خانواده‌ها منتشر می‌کند، هیچ آمار رسمی در مورد تعداد اقلام پلاستیکی دور ریخته شده وجود ندارد. بنابراین، این تحقیق که به عنوان شمارش بزرگ پلاستیک شناخته می شود، بینشی قابل توجه در مورد مقیاس زباله های بسته بندی پلاستیکی یک بار مصرف ارائه می دهد.

Big Plastic Count نشان داد که 97948 خانوار در سراسر بریتانیا 6437813 قطعه زباله بسته بندی پلاستیکی را شمارش کرده اند. به طور متوسط، هر خانواده 66 قطعه بسته بندی پلاستیکی را در یک هفته دور انداخت که در طول یک سال به 3432 قطعه می رسد.

با فرض اینکه میانگین هفتگی معمولی برای هر خانوار در بریتانیا است، محققان گفتند که می توان به طور منطقی تخمین زد که خانواده ها 1.85 میلیارد قطعه بسته بندی پلاستیکی را در هفته دور می اندازند، که معادل 96.6 میلیارد قطعه در سال تنها در بریتانیا است.

یک مطالعه مهم در سال 2019 نشان داد که تکثیر پلاستیک های یکبار مصرف در سراسر جهان شرایط اضطراری آب و هوایی را تسریع می کند و باید فوراً متوقف شود. تحقیقات مرکز حقوق بین‌الملل محیط‌زیست نشان می‌دهد که تقریباً تمام پلاستیک از سوخت‌های فسیلی ساخته شده است، و پلاستیک در هر مرحله از چرخه حیات خود، از تولید تا پالایش و نحوه مدیریت آن به عنوان زباله، به انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. تولید – محصول.

کریس تورن، فعال در زمینه پلاستیک در Greenpeace UK، گفت: «این مقدار ضایعات پلاستیکی است و باید وزرا را برای فکر کردن کوتاه کند.

تنها 12 درصد از کل این پلاستیک احتمالاً در انگلستان بازیافت می‌شود، علیرغم هشدار مردم در مورد این موضوع و تلاش‌ها برای بازیافت. بقیه به آلودگی تبدیل می شود، چه از طریق دفن زباله، سوزاندن یا صادرات به کشورهای سراسر جهان، به تدریج همه چیز را آلوده می کند – آب، غذای ما، حتی هوایی که تنفس می کنیم.

دانیل وب ، بنیانگذار Everyday Plastic، گفت که یک چهارم میلیون نفر برای شرکت در چیزی که یک بخش باورنکردنی از علم شهروندی بود، گالوانیزه شده بودند. او گفت: «[این] به ما این امکان را می‌دهد که تصویری منحصربفرد از مشکل پلاستیک بسازیم و داده‌هایی را جمع‌آوری کنیم که قبلاً دیده نشده بود… این ارقام جدید مسئولیت دولت، برندهای بزرگ و سوپرمارکت‌ها را برای مقابله با این بحران آشکار می‌کند. باید همین الان به چالش برسیم  زمانی برای تلف کردن وجود ندارد.

سازمان‌های غیردولتی از دولت می‌خواهند تا اهداف الزام‌آور قانونی را برای حذف تقریباً کامل پلاستیک‌های یک‌مصرف تعیین کند، که با هدف کاهش ۵۰ درصدی پلاستیک‌های یک‌بار مصرف تا سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود. با ممنوعیت فوری کلیه صادرات به کشورهای غیرعضو OECD و زباله های پلاستیکی مخلوط به کشورهای عضو OECD. آنها همچنین خواستار ایجاد فوری یک طرح بازگشت سپرده هستند.

دولت سال‌ها وعده چنین طرحی را داده است و مایکل گوو به‌عنوان وزیر محیط‌زیست برای اولین بار آن را در سال ۲۰۱۸ مطرح کرد . اما این طرح به دلیل رایزنی ها و اینرسی ظاهری در دولت به تعویق افتاده است.

تورن گفت: «تظاهر به اینکه می‌توانیم این موضوع را با بازیافت مرتب کنیم، فقط یک شستشوی سبز صنعتی است. ما در حال تولید صد میلیارد بیت پلاستیک زباله در سال هستیم، و بازیافت به سختی باعث ایجاد مشکل می شود. دولت قبل از اقدام چه چیز دیگری باید بداند؟»

 

ملیحه زین العابدینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا