مقالات

برتری فرمولاسیون های آب پایه در پوشش ها

بسپار / ایران پلیمر برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. و برای هر راه حلِ پیشنهادی، چالش هایی پدید می آید. علاوه بر اینکه فرمول نویسهای پوشرنگ و پوشش به طور فزاینده¬ای به دنبال این هستند که مشخصات و عملکرد پوشش های حلال پایه یا محصولات آب پایه خود را با مشخصه های voc پایین و دوست دار محیط زیست همخوانی دهند، آنها همچنین با مشکلات و مسائل رشد و آلودگی میکروبی روبرو هستند. 
واضح است هر جایی آب وجود داشته باشد، زیست ساختارهای میکروبی  با قابلیت آلوده کردن پوشرنگ، پوشش ها و مواد اولیه را دارند. به نگه دارنده های شیمیایی یا زیست کش ها برای کنترل این زیست ساختارهای میکروبی هم در محیط کارخانه و هم در محیط قوطی، جهت اطمینان از عملکرد بهینه فرمولاسیون پوشش نیاز است. امروزه موانع و محدودیت های سازمان دهی شده ای برای استفاده از نگه دارنده های مورد استفاده وجود دارد که راه حل های در دسترس ما را محدود می کنند. 
محدودیت های جهانی خاصی در میان این چالش ها وجود دارد که به صورت مداوم افزایش می¬یابند. در حالیکه آینده به سمت استفاده غالب از محصولات آب پایه پیش میرود تعدادی از زیست کش ها که به طور معمول در پوشرنگ ها و پوشش های آب پایه استفاده می شوند (شامل آزادکننده¬های فرمالدهید) با محدودیت های میزان مصرف برای بازار مصرف کننده¬ها، مخصوصا در اروپا مواجه است. فرمول نویسها باید با چالش های این چنینی روبه رو شوند اما در عین حال، این مسئله باعث به وجود آمدن نوآوری ها و استفاده از گزینه های محکم و جا افتاده ای در صنعت می شود. 
اطمینان از چرخه تامین
نگه دارنده های پوشش و پوشرنگ ممکن است به دلیل کمبود ناگهانی مواد اولیه، دچار محدودیت شوند. این موقعیت ها معمولا زودگذر و پویا هستند اما ممکن است در زمینه نیازهای بازار و تولید محصولات تداخل یابند. فرمول نویس ها نیاز به جایگزین های مطمئن جهت تامین نیاز مشتریان و چرخاندن چرخ تولیدشان دارند. 
تامین کنندگان نگه دارنده ها معمولا هنگام کمیاب شدن مواد اولیه، منابع جایگزین جهت تامین زیست کشهای مهم می یابند. از آن مهمتر، آنها به فرمول نویسها جهت شناسایی راه حل های جایگزین که برای استفاده در زمینه محصولات پوشرنگ و پوشش مورد تایید هستند، کمک می کنند. این مسئله نیاز به درک عمیقی از دور نمای قاعده مند کنونی و هم چنین تخصص در میکروب شناسی و فرمولاسیون پوشرنگ های آب پایه و voc پایین دارد. 
چالش های کنترل میکروبی ساده یا آسان نیستند و این مسئله نیازمند همکاری با تامین کننده های مجرب زیست کش در زمینه انتخاب نگه دارنده های مخصوص فرمولاسیون های تخصصی با مشخصات مناسب در زمینه هایی مانند سرعت عملکرد، اثر بلند مدت، pH محدوده پایداری ، سازگاری شیمیایی و اثر مواد روی باکتری ها و قارچ های می¬باشد. در ادامه، تعدادی از گزینه هایی که فرمول نویس ها باید جهت اطمینان از قدرت سبد نگه دارنده های مصرفیشان مورد نظر قرار دهند، آمده است. 
 
نگه دارندهای زیست تخریب پذیر فوری CMI/MI برای عملکرد مقرون به صرفه 
گاهی اوقات، کلرومتیل ایزوتیازولن/متیل ایزو تیازولن  (CMI/MI)  با pH معادل 5/8 به عنوان نگه دارنده اصلی برای انبارداری پوشرنگ ها و رزینهای آب پایه داخل قوطی، در مقادیر 0.1 تا 0.15 درصد از محصول نهایی کارا هستند. نگه دارنده های CMI/MI قابلیت محافظت بالایی در مقابل زیست ساختارهای میکروبی مانند باکتری ها، مخمرها و کپک ها دارند که به نوبه خود می توانند محافظت بالایی برای محصولات آب پایه شامل پوشرنگ ها، چسب ها، لاتکس های امولسیون، افزودنی افزایش چسبندگی، پراکنه های رنگدانه و سرباره¬های معدنی ایجاد کنند. 
نگه دارنده های CMI/MI با پوشرنگ های آب پایه سازگارند و معمولا باعث تجمع یا تغییر در گرانروی، فام، براقیت، ایجاد فیلم یا دیگر پارامترهای مهم فرمولاسیون های نهایی نمی شوند. 
این  نگه دارنده های داخلی برپایه CMI/MI با طیف وسیعی از کارایی است که به طور گستره در محصولات صنعتی آب پایه شامل پوشرنگ های آب پایه استفاده می شود. موثر بودن آنها در مقابل باکتری های گرم مثبت و گرم منفی، هوازی و غیرهوازی و هم چنین مخمرها و کپک ها باعث شده است که این محصول با برخی از قوانین مرتبط با غذای اتحادیه اروپا و اتحادیه غذا و داروی آمریکا (FDA) سازگار باشد. 
 
DBNPA به عنوان کمک نگه دارنده 

 

 

برتری فرمولاسیون های آب پایه 
معرفی مسائل آلودگی میکربی در بازار پوشش  و پوشرنگ 
مترجم: مهندس فهیمه رفیعی-کارشناس ارشد مهندسی رنگ-پژوهشگاه رنگ
2,2-dibromo-3-nitrilopropionamide (DBNPA) به عنوان یک زیست کش مقرون به صرفه با فعالیت ضدمیکروبی و شکست سریع شیمیایی که سریع و ایمن در محیط تجزیه می شود، به طور گسترده ای در کارخانه های ساخت پوشش ها و پوشرنگ ها برای مقاصد بهداشتی مصرف می شود. تعدادی از تولیدکنندگان پوشرنگ و پوشش از این ماده جهت تمیز نگه داشتن مواد اولیه، خالص سازی آب و محصولات آلوده استفاده می کنند. این ماده با مقادیر پایین موثر است و طیف وسیعی از باکتری ها، قارچ ها و کپک ها را می کشد. این ماده به طور کامل با آب قابل امتزاج است و بوسیله آن کنترل میکروبی در عرض چند دقیقه بدست می¬آید.
استفاده از DBNPA به عنوان کمک نگه دارنده در محصولات نهایی، مورد توجه بسیاری از فرمول نویسهای پوشرنگ و پوشش است. اضافه کردن این ماده به پوشرنگی که شامل نگه دارنده های طولانی مدت است مثل CMI/MI، BIT و BIT/ZPT (بخش زیر را ببنید) باعث کاهش حضور میکروبها برای دیگر نگه دارنده ها شده و یکنواختی پوشرنگ را در حین زمان نگه داری تضمین می کند. این مساله باعث کاهش احتمال خطا، پایداری محصول، کاهش دوباره کاری و افزایش سرعت عملکرد می شود.

 

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله  را که در شماره   203 دوماهنامه پوشرنگ در پایان شهریورماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا