اخبار

برای نخستین بار در کشور، دانشجویان مهندسی پلیمر با یکدیگر رقابت می کنند

بسپار- آبان ماه امسال برای نخستین بار در ایران مسابقه ­ای تحت عنوانPolymer Challenge  و با هدف ارتقای سطح علمی دانشجویان رشته مهندسی پلیمر برگزار خواهد ­شد. گفت و گوی ما با دکتر اعظم جلالی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در همین خصوص انجام شده است.


اعظم جلالی، دانش­ آموخته دکترای مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ همین دانشگاه است. وی در طول مدت اشتغال برخی مسئولیت­ های اجرایی را نیز عهده­ دار بوده و چند سال است که مسئولیت مدیر دانشجویی- فرهنگی دانشکده را نیز برعهده دارد.

 

بسپار- این مسابقه علمی با عنوان Polymer Challengeبرگزارکننده این مسابقه کیست؟ هدف از برگزای این مسابقه چیست؟ چندمین دوره برگزاری آن است؟

جلالی: این مسابقه برای اولین بار، به پیشنهاد و همت انجمن علمی دانشجویی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حمایت علمی اساتید دانشکده برگزار می شود. پس از طرح موضوع، بررسی­ های اولیه و موافقت شورای مسوولین دانشکده با برگزاری مسابقه، کمیته راهبری (رییس دانشکده جناب آقای دکتر محمدی، مدیر گروه آموزشی پلیمر جناب آقای دکتر رفیع زاده، معاون پژوهشی دانشکده جناب آقای دکتر ابراهیمی، سرکارخانم دکتر باقری عضو هیئت علمی گروه پلیمر و اینجانب به عنوان مدیر دانشجویی دانشکده) برای آن تشکیل شد و روش اجرا و برگزاری در آن مورد بررسی قرار گرفت.

دلیل، اهمیت و هدف برگزاری مسابقه را می توان چنین بیان نمود، با توجه به گسترش روزافزون صنعت و علم پلیمر در کشور، ضرورت برگزاری مسابقه ­ای که در آن دانشجویان مشغول به تحصیل در گرایش­ های مرتبط با پلیمر بتوانند رقابت داشته باشند، احساس می ­شد. به ویژه اینکه المپیاد دانشجویی نیز در این رشته تا کنون برگزار نشده­است. لذا این مسابقه با هدف ایجاد زمینه رقابت برای این دانشجویان در زمینه­ های مختلف شامل مباحث تئوری، صنعتی و آزمایشگاهی طرح گردید. امید آن می رود که برگزاری آن علاوه بر افزایش توانمندی دانشجویان به رشد و اعتلای دانش پلیمری، در مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور نیز کمک کند.

 

بسپار- این مسابقه در چند مرحله برگزار خواهد شد؟ هر مرحله شامل چه رخدادی خواهد بود؟

جلالی: شرکت­ کنندگان در قالب تیم­ های سه نفره، در سه مرحله به رقابت می پردازند. مرحله­ ی اول، شرکت­ کنندگان، توانایی­ های علمی و تئوریک خود را در قالب یک آزمون تشریحی (با 35 سوال به صورت آنلاین) محک می­زنند. ده گروه برتر این مرحله به مرحله دوم راه پیدا می کنند. در مرحله دوم این مسابقه، به صورت بازدید از یک واحد صنعتی با رشته مرتبط برای آنان می ­باشد. پس از بازدید، به سوالاتی که در مورد آن صنعت و بازدید مطرح می گردد، پاسخ می ­دهند. سوالات این مرحله به طور مشترک توسط صنعتگران و اساتید دانشگاه مطرح می ­شود و تمرکز بر روی سنجش توانایی­ های صنعتی شرکت­ کنندگان است.

حداکثر پنج گروه برتر مرحله­ی دوم­­، به مرحله سوم راه پیدا می­ کنند. در این مرحله، تیم ­ها در آزمایشگاه تلاش می­ کنند تا با انتخاب روش­ های آزمون مناسب و انجام آزمایشات پاسخ سئوالات را دریابند. (در تمام مدت داوران مسابقه نظاره­گر عملکرد شرکت­کنندگان در آزمایشگاه هستند و تمامی عملکرد آنها مورد ارزیابی و امتیاز دهی قرار دارد.)

جزییات بیشتر مسابقه مانند زمینه­ ها و سطح سوالات و زمان بندی ثبت نام در وب سایت مسابقه توضیح داده شده است.

 

بسپار- برای اطلاع­رسانی (به سایر مراکز آموزشی و پژوهشی و…) از چه روش­­هایی استفاده کرده­اید؟

جلالی: با توجه به اینکه این مسابقه برای اولین بار و با دیدی معطوف به تداوم بخشی و افزایش سطح علمی مسابقه در دوره­ های آتی برگزار می ­شود، لذا از طریق ارسال نامه، ایمیل و مذاکره حضوری با مدیران مراکز آموزشی و پژوهشی ارتباط برقرار شده ­است. با این وجود، تبلیغات مرسوم و میدانی نیز به میزان نیاز در دستور کار قرار دارد. همچنین این مسابقه توسط انجمن علمی دانشجویی دانشکده، از طریق صفحات مجازی در شبکه­ های اجتماعی نیز اطلاع رسانی می شود.

 

بسپار- حامیان مادی و معنوی این مسابقه چه کسانی هستند؟

جلالی: به جز اداره انجمن­ های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشکده مهندسی پلیمر تا کنون گروه مجلات بسپار، انجمن­ های پلیمر، کامپوزیت و رئولوژی ایران اعلام حمایت از برگزاری مسابقه داشته­اند. البته در این مورد ارتباط با برخی از مدیران صنعت نیز در دستور کار است و حمایت آنان نیز موجب پیشبرد کار خواهدبود.

 

بسپار- هیات علمی و اجرایی چه کسانی هستند؟


(ادامه دارد …)


متن کامل این گفت و گو را می توانید در شماره 170ام ماهنامه بسپار آبان ماه 1395 بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا