اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ بحران همه گیری کرونا و تاثیر آن بر پوشش های صنعت هوافضا

بسپار / ایران پلیمر  بحران کووید-19 با متوقف کردن ناوگان هوایی تاثیر بسیاری بر صنعت هوانوردی داشته و این امر تقاضا برای پوشش را در این صنعت کاسته است.
پیش بینی ها در اواخر سال 2019 نشان از رشد بازار پوشش های صنعت هوافضا داشت اما بحران کووید-19 اوضاع را کاملاً تغییر داد. طبق گفته های مدیر بازرگانی پوشش های هوافضای شرکت Sherwin-Williams، در سال 2020 روند رو به رشدی برای این صنعت پیش بینی شده بود. بیش از 60 درصد از مدیران بخش تعمیر و نگهداری هواپیماها قصد افزایش خرید این پوشش ها، تجهیز بخش اعمال پوشرنگ و استخدام نیروی کار جدید را داشتند.
شرکت PPG با افزایش حجم فروش خود در بخش پوشش های هوافضا شاهد رشد دو رقمی در سال 2019 بود. در واقع محصولات دارای فناوری پیشرفته و تقاضای زیاد بازار چنین عملکرد خوبی را رقم زد. اما کووید-19 کسب و کار جهانی PPG را به گونه ای تحت تاثیر قرار داد که تبعات آن پس از این شرایط نیز باقی خواهد ماند. با کاهش رفت و آمدهای هوایی تقاضا برای پوشش در این صنعت نیز کاهش یافته است. با این وجود PPG به منظور حفظ ناوگان هوایی با پوشش های حفاظتی خود به کمک مشتریان خود شتافته است. محصولات دوستدار محیط زیست این شرکت همچون پوشش های موقتی Z6160 و Z6148 علاوه بر حفاظت از بدنه هواپیما دارای قابلیت جدا شدن راحت از سطح در زمان تعمیر هواپیما نیز هستند.
بازار پوشش های هوافضای شرکت AkzoNobel در سال 2019 با سرعت آهسته تری نسبت به سال قبل روند رو به رشد خود را حفظ کرد اما همچون بقیه شرکت ها تحت تاثیر کووید-19 قرار گرفت. در این شرایط بحرانی اولویت این شرکت حفظ سلامتی و ایمنی کارکنان و شرکای خود است. همچنین تمام اقدامات لازم جهت خدمات رسانی به مشتریان و حفظ پیوستگی فعالیت خود را انجام می دهد. تمرکز اصلی AkzoNobel حمایت از صنعت و مشتریان طی زمان طولانی است.
در صنعت هوانوردی پیش بینی تبعات این شرایط بسیار مشکل است. حفظ بهداشت داخل هواپیما پیش از بحران کووید-19 موضوع مهمی بود اما در شرایط بحرانی فعلی اهمیت آن بسیار افزایش یافته است. شرکت Mankiewicz پس از تحقیقات چند ساله برای توسعه سامانه پوشرنگی حاوی افزودنی های ضدمیکروب محصول و پوششی بر پایه فناوری نقره که از رشد باکتری و قارچ بر روی سطوح جلوگیری می کند، ارائه کرد. اکنون پس از یک دهه اثرگذاری این محصول کاملاً اثبات شده است. در این پوشش یون های نقره بسیار فعال هستند و موجب اختلال در عملکرد سلول باکتری و در نهایت مرگ آن ها می شوند. مزیت این پوشش، فعال باقی ماندن یون های نقره بدون نیاز به احیا است.
تولیدکنندگان پوشش صنعت هوافضا امروز بیش از هر زمانی باید محصول باکیفیت و مقرون به صرفه ارائه نمایند. کاهش وزن پوشش بر بدنه هواپیما همواره شاخص ترین اولویت این صنعت بوده است. این امر به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند. با چنین محصولی می توان وزن پوشش اعمالی را تا 20% کاهش داد. اصلاح سطح و اعمال نوع خاصی از آستری نیز به کاهش وزن پوشش مصرفی با قابلیت اعمال با اسپری الکتروستاتیک کمک می نماید. آستری الکتروپوشش نیز یکی دیگر از محصولات این شرکت است که با قابلیت تشکیل فیلم یکنواخت بر سطح به روش الکتروپوشانش، نیاز به روش سنتی اسپری را برطرف می سازد. این محصول سازگار با محیط زیست به کاهش وزن تا 75% در قطعات با ساختار پیچیده کمک می کند.
کامپوزیت ها به علت وزن سبک تر گزینه ای ایده آل برای پایین نگه داشتن وزن هواپیما هستند و افزایش مصرف این دسته از مواد صنعت هوانوردی و نیاز مشتریان را متحول کرده است. از سوی دیگر قابلیت قالب گیری کامپوزیت ها امکان طراحی و ساخت قطعات پیچیده را در زمان کمتر فراهم می آورد. این محصول به حفاظت از سطح و یکنواختی آن بر روی کامپوزیت کمک می کند.
صنعت هوانوردی همواره از هر عاملی که به کاهش وزن هواپیما بیانجامد استقبال می کند. تمرکز محصولات شرکت AkzoNobel علاوه بر این مزیت، بر روی عملکرد و کاربرد پوشش است. این سامانه پوششی برای افزایش دوام و کاهش زمان اعمال پوشش طراحی و فرمول بهینه آن به براقیت، پشت پوشی و کمینه شدن وزن هواپیما در اثر کاهش تعداد لایه ها منتهی شده است. توسعه دیگر سامانه های پوششی برای کامپوزیت ها، سطوح گرمانرم و زیرآیندهای سبک از دیگر برنامه های این شرکت برای کمک به صنعت هوانوردی است.
زمانی که صحبت از پوشرنگ به میان می آید دو جنبه اصلی آن باید موردنظر قرار گیرد: ویژگی های خود پوشرنگ و فرآیند اعمال آن. برای مورد اول شرکت Mankiewicz تلاش می کند با تنظیم درصد رنگدانه وزن لایه فیلم خشک نهایی را بهینه کند. این شرکت برای گرفتن بهترین نتیجه برای کاهش مصرف پوشرنگ و درنتیجه کاهش وزن هواپیما همواره ارتباط نزدیک خود را با خطوط هواپیمایی حفظ می کند.
در صنعت پوشش های هوافضا علاوه بر سبکی وزن، سازگاری با محیط زیست، ایمنی و صرفه اقتصادی محصول نیز موضوع حائز اهمیتی می باشد. PPG تلاش می کند محصولاتش برای فرآیندهای اعمال خودکار مناسب و دارای زمان خشک شدن کوتاه تر باشد.
مرکز تعمیر و نگهداری طبق بررسی های خود دوام پوشش را اصلی ترین نیاز مشتری می داند که لازمه آن داشتن مواد اولیه با کیفیت و فرمولاسیون مناسب است. هدف Sherwin-Williams ماندگاری پوشش برای سال هاست. تمام عوامل: نوع پوشش، اختلاط محصول، آماده سازی بدنه هواپیما و اعمال آن در دوام پوشش نقش دارند. سهولت اعمال پوشش نیز دومین نیاز مهم مشتری است. این دو مورد تعیین کننده عملکرد بخش های تعمیرشده هواپیماست.

 

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۹ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا