اخبار

با برگزاری مسابقه‌ای صورت می‌گیرد معرفی ایده‌های برتر ساخت سکونتگاه‌های نانوپلیمری برای حادثه‌دیدگان سوانح طبیعی

بسپار/ ایران پلیمر مسابقه “طراحی سکونتگاه‌های ماژولار نانوپلیمری برای اسکان موقت شهروندان” از سوی یکی از شرکت‌های فناوری با همکاری “آی‌چلنج” (کارگزار فناوری و نوآوری ستاد نانو) و با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، ستاد توسعه فناوری‌نانو، شهرداری منطقه ۱۹ تهران و انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان با هدف رفع چالش‌های موجود در مسیر تولید و به‌کارگیری سکونتگاه‌های موقت به‌ویژه در شرایط بحرانی برگزار می‌شود.

کلیه علاقه‌مندان می‌توانند به طور رایگان در این مسابقه شرکت کنند و 3 تیم برگزیده نهایی این مسابقه به ترتیب جوایز نقدی 120، 80 و 50 میلیون ریالی دریافت خواهند کرد.

در حوادث طبیعی خانمان‌برانداز، حادثه‌دیدگان ناگزیرند مدت نسبتا طولانی را در سازه‌های پیش‌ساخته موقت و کانکس زندگی کنند. سکونتگاه‌های ماژولار یکی از گروه‌های اصلی مسکن‌های موقت هستند که قطعات آنها در کارخانه ساخته شده و جداگانه به محل حادثه منتقل می‌شوند. در این حالت افراد متخصص به کمک مردم محلی می‌توانند سکونتگاه‌ها را در محل مورد نظر مونتاژ و نصب کنند.

به سبب سهولت در حمل‌ونقل سکونتگاه‌ها یا کانکس‌های ماژولار که موجب تسریع در ایجاد سرپناهی مطمئن برای حادثه‌دیدگان می‌شود، امروزه این دسته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این مسابقه در دو مرحله برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا 30 اردیبهشت‌ماه فرصت دارند تا طرح/ایده خود را در چارچوبی که از سوی دبیرخانه در سایت ichallenge.ir مشخص شده، ثبت کنند و پس از پایان مهلت ثبت طرح‌ها، ارزیابی‌ها توسط کمیته فنی مسابقه آغاز می‌شود و 20 طرح منتخب به مرحله دوم راه می‌یابند. در این مرحله، به طرح برتر، مطابق با ملاحظات فنی بیان شده، جایزه 30 میلیون ریالی و به 10 طرح برگزیده دیگر هر یک جایزه‌ 5 میلیون ریالی اعطا می‌شود.

شرکت‌کنندگان در مرحله دوم نیز از زمان دریافت طرح آزمون 3 هفته فرصت دارند تا مستندات درخواستی را برای دبیرخانه مسابقه ارسال کنند. در پایان سه شرکت‌کننده به‌عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب می‌شوند.

از جمله ملاحظات فنی طرح‌های ارسالی می‌توان به مواردی چون “سکونتگاه‌های مورد نظر در این مسابقه باید ماژولار باشند، یعنی قطعات آن تا حد امکان به سادگی تا محل حادثه قابل حمل باشد و با حداقل پیچیدگی امکان نصب و مونتاژ سریع را در محل داشته باشد”، “استفاده از قطعات کمتر در سازه‌ها”، ” سهولت استفاده برای افراد کم‌توان و معلولان”، “شباهت سکونتگاه‌های ماژولار به خانه” اشاره کرد.

مبنای این مسابقه طراحی یک سکونتگاه با ابعاد متعارف 6، 12 و یا 18 متری است. البته چنان‌چه طراحی قابلیت به‌کارگیری در هر سه متراژ فوق را داشته باشد، یک مزیت محسوب می‌شود. ضمن آنکه ارتفاع از کف تا سقف سکونتگاه‌های ماژولار باید دستکم 2.5 متر باشد.

 

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا