اخباراخبار ویژه

بایو مواد پلاستیکی جدید برای تولید ایمپلنت‌های متنوع و سخت‌تر پزشکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر بایو مواد ترموپلاستیک جدید که سخت و محکم هستند اما فرایند تهیه آنها ساده و شکل آنها توسط محققین در دانشگاه بیرمنگام تعیین شده است.
یکی از انواع نایلون، موادی با خصوصیت حافظه تغییر شکل امکان کشش و قالب‌گیری را به همراه تغییر شکل برای رسیدن به اندازه واقعی با حرارت دادن فراهم می‌کند. این موضوع برای وسایل پزشکی مانند وسایل جایگزین استخوان می‌تواند بسیار موثر باشد. این مواد انعطاف‌پذیری لازم برای کاهش حساسیت‌های جراحی را فراهم می‌کند.
این مواد در دانشکده شیمی دانشگاه تهیه شد و با استفاده از ایجاد یک پیوند دوگانه در بدنه اصلی زنجیر پلیمری برای دستکاری در خصوصیات پلی‌استر و نایلون ماده جدیدی تولید کرده‌اند و نتیجه تحقیقات در Nature Communications چاپ شده است.
پلیمرهای زیست‌سازگار در پزشکی از مهندسی بافت تا وسایل پزشکی مانند استنت و نخ بخیه کاربرد گسترده‌ای دارد. اگرچه پیشرفت صورت گرفته در زمینه مواد تخریب‌پذیر و جاذب که توسط بدن در طی زمان تخریب می‌شوند در حال حاضر تنها شامل پلیمرهای غیر جاذب هستند که می‌توانند در کاربردهای طولانی مدت مورد استفاده قرار ‌گیرند.
بایو مواد غیر جاذب موجود مانند نایلون که در حال حاضر به شکل تجاری موجود هستند دارای محدودیت‌های فراوانی هستند. ایمپلنت‌های فلزی ضعف قابلیت پوشش توسط مصرف کننده و تبدیل شدن به اجزای کوچک را دارند و مواد کامپوزیتی بسیار گران هستند و یا فرایند تهیه سختی را دارند.
این ماده جدید با تکنیک‌های استاندارد شیمی قابل تهیه است و خصوصیات مکانیکی مناسب، پایداری و طول عمر کافی را از خود نشان می‌دهد که می‌تواند در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
محقق ارشد، پروفسور اندرو داو می‌گوید: این مواد مزایایی متمایز نسبت به محصولات موجود که در وسایل پزشکی استفاده می‌شوند مانند جایگزین استخوان و مفصل را دارا می‌باشند. به نظر ما این مواد می‌توانند از نظر اقتصادی به صرفه باشند و به علت تنوع بالا می‌توانند بازار وسایل پزشکی را در دست بگیرند.
مزیت دیگر این مواد ساختار آمورف آنها است. جاش ورش، محقق فوق دکترای این تیم می‌گوید: برای بسیاری از پلاستیکیها از جمله نایلون، سختی وابسته به ساختار نیمه کریستالی آن است اما آنها سخت تر شکل می‌گیرند و قالب‌گیری آنها نیز سخت‌تر است. اما پلاستیک جدید سخت مانند نایلون اما بدون ساختار کریستالی ساده‌تر تهیه می‌شوند.
تیم تحقیقاتی که این پلاستیک را تهیه و تولید کرده‌اند و در حال حاضر ثبت اختراع شده است از نظر زیست‌سازگاری نیز مورد آزمایش قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا