اخبار

بانک مرکزی به صادرکنندگان ضرب الاجل داد!/ تهدید به برخورد قضایی

بسپار/ ایران پلیمر بانک مرکزی از صادرکنندگان خواست با توجه به اتمام مهلت سه ماهه آنها برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، نسبت به انجام این کار اقدام کنند وگرنه با آنها برخورد قضایی می شود.

در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: «براساس مصوبه هیات وزیران و ابلاغیه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و با توجه به اتمام مهلت سه ماهه بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان هر چه سریع تر نسبت به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود کنند.»
بانک مرکزی یادآوری کرده است: بر اساس تکلیف مقرر در تبصره (2) ذیل بند (1) مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، بانک مرکزی مکلف است در صورت برنگشتن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.
بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی همه صادرکنندگان غیرنفتی موظفند حداکثر 3 ماه بعد از صادرات ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کرده یا به‌ ترتیبی که بانک مرکزی معین می‌کند، ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند، صادرکنندگانی که این امر را رعایت کنند، با تصویب دولت مشمول تشویق‌های ویژه می‌شوند در غیر این صورت با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور، با تشخیص و اعلام بانک مرکزی در حکم قاچاق ارز محسوب شده و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود.
به گزارش ایرنا، پس از تغییر سیاست های ارزی دولت، کالاهای وارداتی در چهار گروه ساماندهی و صادرکنندگان غیرنفتی ملزم شدند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه ارزی نیما ارایه کنند تا صرف واردات شود.
با این حال و براساس اعلام بانک مرکزی، مجموع فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما از 16 مرداد امسال تا نهم دی ماه به 6 میلیارد و 536 میلیون یورو رسید و به این ترتیب مجموع تامین ارز به پنج میلیارد و 732 میلیون یورو رسیده است.
این در حالیست که طبق آمار گمرک ایران در 9 ماهه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی کشور به 33 میلیارد و 358 میلیون دلار رسید در حالی که در همین مدت 32 میلیارد و 620 میلیون دلار کالا نیز وارد کشور شده است.
اقلام عمده کالاهای وارداتی شامل ذرت دامی، قطعه منفصله تولید خودرو، برنج و لوبیای سویا بوده که ارز آنها را دولت با نرخ رسمی تامین می کند و بنابراین تاکنون صادرکنندگان آنگونه که انتظار می رود در تامین ارز مورد نیاز کشور فعال نیستند.

 

ایرنا

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا