اخبار

باز هم داستان ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها: از عدم ثبت تا تبانی با صرافی ها

بسپار/ ایران پلیمر یک نماینده مجلس، از معامله ۳۰۰ میلیون دلار در بازار ثانویه خبر داد و گفت: پتروشیمی‌ها امسال ۳.۵ میلیارد دلار صادرات داشتند که تنها ۲ میلیارد دلار آن ثبت شده و مابقی به جاهای دیگر رفته است.

 محمدرضا پورابراهیمی در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما افزود: پیش‌بینی ها از درآمدهای ارزی امسال کشور حدود یکصد میلیارد دلار است‌؛ در حالی که مجموع مصارف ارزی ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

وی گفت: ۵۵ درصد از منابع ارزی کشور از فروش منابع نفتی و ۴۵ درصد دیگر از صادرات غیر نفتی است.

یک میلیارد دلار پتروشیمی‌ها ثبت نشد!

پورابراهیمی افزود: عوامل بیرونی اقتصاد از جمله عدم پذیرش دولت برای کنترل بازار غیررسمی و سوء مدیریت بانک مرکزی، باعث افزایش قیمت نامتعارف نرخ ارز در بازار است.

وی با بیان اینکه دولت دهم بازار ثانویه را پس از سه ماه راه‌اندازی کرد، گفت: برای بهبود شرایط بازار ارز، باید بازار ثانویه بر مبنای عملکرد درست ارزی فعالیت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: معاملات در بازار ثانویه تاکنون تنها ۳۰۰ میلیون دلار بوده است و این نشان می‌دهد که تقاضاهای دلاری از محل های دیگر تأمین می شود.

پورابراهیمی گفت: اعلام نرخ تک رقمی برای ارز، یک خطای راهبردی بود که باید برای ما درس عبرت باشد.

وی افزود: در حالی که پتروشیمی‌ها امسال سه و نیم میلیارد دلار صادرات داشتند؛ تنها دو و یک دهم میلیارد دلار ثبت کردند و مابقی به جاهای دیگر رفته است.

پورابراهیمی گفت: یک اختلاف سنتی میان بازار سرمایه و بانک مرکزی وجود دارد و نمی شود با کتمان بازار غیررسمی، مشکلات بازار ارز را حل کرد.

وی افزود: قانون اصلاح بانک مرکزی و اصلاح قانون بانکداری در مجلس در دست بررسی است و تا دو ماه دیگر، در کمیسیون اقتصادی به تصویب خواهد رسید.

بانک مرکزی توانایی بازارگردانی ندارد

رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس هم گفت: بانک مرکزی به عنوان مدیر و متولی بازار ارز در این عرصه غایب است و این یک نقیصه مهم به شمار می‌رود.

محمدحسین حسین زاده بحرینی افزود: تصمیم دولت برای عرضه ارز به نرخ ثابت برای تمام مصارف و به هر میزان نادرست بود.

وی گفت: بازار ارز نیازمند مدیریت فعال و نه منفعلانه بانک مرکزی است.

حسین زاده بحرینی افزود: حذف صرافی ها از بازار ارزی کشور، به هیچ وجه درست نبود.

وی گفت: مهارت فنی که می تواند در کشور بازارگردانی کند، در بانک مرکزی وجود ندارد.

رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس افزود: اگر پتروشیمی ها ارز حاصل از صادراتشان را به قیمت آزاد بفروشند، ما به التفاوت ۸۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد می شود که در حقیقت آن را از بخش تولید دریغ کرده ایم و به واردکنندگان داده ایم.

بحرینی افزود: چنانچه پتروشیمی‌ها ارزشان را در بازار ثانویه عرضه کنند، نرخ ارز کاهش می یابد و بازار به آرامش می رسد.

وی گفت: تلاش های سه ماهه در حال نتیجه دادن است و دولت پذیرفته تا تصمیمات کمیسیون اقتصادی مجلس را در حوزه بازار ارز اجرا کند.

تبانی صرافی‌ها با پتروشیمی‌ها

یک اقتصاد دان هم در این برنامه گفت: حذف صرافی ها و دیر راه انداختن بازار ثانویه باعث شد که قیمت ارز در کوچه و خیابان تعیین شود.

صمد عزیززاده افزود: تبانی برخی صرافی‌ها با پتروشیمی ها و عرضه کنندگان عمده ارز باعث اخلال در بازار ارز کشور شده است.

وی گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور ایجاد بورس ارز غیرممکن است.

عزیززاده افزود: قوه قضائیه باید به شدت با مفسدان اقتصادی به ویژه با صاحب منصبانی که در بازار ارز اخلال کرده برخورد جدی و سریع داشته باشد تا مردم امیدوار شوند.

وی گفت: بانک مرکزی تا کنون همه روش های کمکی و کارشناسی را رد کرده و همین مسئله باعث شده که در شرایط کنونی تنها بماند.

 

منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا