اخباراقتصاد و مدیریت

بازگشت رکود تورمی به اقتصاد جهان؟

بسپار/ایران پلیمر با شروع جنگ اوکراین، کارشناسان نسبت به رکود تورمی فراگیر هشدار دادند. درحالی‌که به علت افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی مانند حامل‌های انرژی و کامودیتی‌ها، ترس از تورم بر سطح جهان سایه انداخته است، به نظر می‌رسد به علت وضع تحریم‌ها علیه روسیه و درگیری اوکراین در جنگ، تامین مواد اولیه تولیدی نیز به مشکل خواهد خورد که جهان را به سمت رکود تورمی سوق می‌دهد.

هفته گذشته کاری، برای بازارهای مالی جهانی، هفته پر‌تلاطمی بود که با نوسانات غیرقابل پیش‌بینی آخر هفته، به پایان رسید. در این خصوص برخی از اقتصاددانان عنوان کردند که احتمال بازگشت رکود تورمی به اقتصاد جهان وجود دارد. با توجه به شرایط اقتصادی این هفته، به نظر می‌رسد با ایجاد مشکلات تولیدی در اروپا به سبب تحریم روسیه، رشد اقتصادی کشورهای این ناحیه اقتصادی به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یابد. از طرفی بالاتر رفتن احتمالی قیمت‌ حامل‌های انرژی می‌تواند موجب تداوم روند تورمی در سطح جهان باشد. با کنار هم قرار دادن این دوعامل، اقتصاددانان انتظار دارند که در آینده‌ای نزدیک اقتصاد جهانی دچار رکود تورمی شود. در حالت رکود تورمی هم بخش اعظمی از سرمایه‌ها به سمت بازارهای امن کوچ خواهد کرد که در این شرایط انتظار می‌رود موجب رشد طلا شود.

روزهای آغازین هفته، بازارها بیشتر به حدس‌ و گمان‌های تحلیلگران و سیاستمداران درخصوص تورم واکنش می‌دادند. در آخرین روزهای معاملاتی، حمله روسیه به اوکراین توجه بازارها را به خود جلب کرد. آغاز جنگ موجب حساسیت شدید بازارها به اخبار سیاسی شد. طلا در واکنش به این خبر تا نزدیکی مرز ۲هزار دلار پیش‌ رفت، اما با فشار فروش سنگین معامله‌گران مواجه شد. بازارهای مالی جهان نیز در واکنش به خبر جنگ، افت شدیدی داشتند و در ساعات ابتدایی معاملات پس از آغاز جنگ، معامله‌گران را متضرر کردند. معامله‌گران انتظار واکنش سریع ناتو به روسیه را داشته و پیش‌بینی می‌کردند در صورت هجوم روسیه به خاک اوکراین، متحدین پیمان ناتو برای دفاع از اوکراین وارد عمل خواهند شد، اما واکنش محتاطانه دولت‌های غربی که فقط شامل وضع تحریم علیه روسیه بود، موجب بهبود اندک بازارها شد.

طلا در هفته گذشته معاملات خود را با قیمت ۱۸۹۷ دلار به ازای هر اونس درحالی آغاز کرد که اخبار احتمال حمله روسیه به اوکراین و گزارش‌های نه چندان مطلوب اقتصادی آمریکا در حوزه تورم، ‌مانند دو بال پر‌قدرت مقدمات روند صعودی این فلز ارزشمند را فراهم کرده بودند. با آغاز جنگ و هجوم سرمایه به سمت دارایی‌های امن موجب شد قیمت این فلز ارزشمند تا رقم ۱۹۷۴ دلار نیز رشد کند. اما این روند صعودی چندان پایدار نبود؛ چراکه با عدم واکنش شدید دولت‌های غرب در خصوص حمله نیروهای روسیه به اوکراین، معامله‌گران سود خود را محقق کرده و بخشی از سرمایه خود را به بازارهای سهام بازگرداندند. در نهایت در آخرین ساعات معاملاتی هفته با انتشار خبر آمادگی هیات روسی جهت مذاکره با اوکراین، قیمت فلز درخشان بازار با رقم ۱۸۹۰ دلار به ازای هر اونس بسته شد و بازده منفی ۵/ ۰درصدی را برجا گذاشت.

بازار سهام آمریکا هم که طی هفته‌های گذشته با واکنش معامله‌گران نسبت به تورم در روند نزولی قرار گرفته بود، با آغاز جنگ تغییر روند داد. هنوز برای اینکه بتوان گفت روند نزولی بازار سهام آمریکا به پایان رسیده زود است. اما در نهایت بازار سهام ایالات‌متحده پایان هفته را سبز پشت سر گذاشت و بازده نهایی هفته بر اساس شاخص داوجونز، ۲/ ۰ درصد بود. انتشار خبر جنگ موجب شد شاخص داوجونز با افت ۵/ ۲ درصدی مواجه شود اما در نهایت با بهبود روند معاملات در این بازار، شاخص به محدوده مثبت بازگشته و بازده ۵/ ۵ درصدی را از کف قیمتی هفتگی به ثبت رساند. به گفته کارشناسان دو علت اساسی برای بهبود بازار سهام وجود دارد. دلیل اول عدم دخالت آمریکا در درگیری‌های اوکراین و علت دوم، احتمال آسیب به بازار سهام اروپا بود که موجب کوچ سرمایه به سمت بازار آمریکا شد.

دنیای  اقتصاد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا