اخبار

بازگشت دومین اقتصاد بزرگ جهان به مسیر رشد

بسپار/ایران پلیمر فعالیت کارخانه‌ای چین به طور غیرمنتظره‌ای در ماه سپتامبر به رشد بازگشت.

فعالیت کارخانه‌های چین در ماه سپتامبر به‌طور غیرمنتظره‌ای گسترش یافت که به روند بهبود مجموعه‌ای از اقدامات تسهیل‌کننده اخیر کمک کرد. در همین حال، کاهش شدید رشد بخش خدمات و نظرسنجی ضعیف بخش تولید خصوصی نشان داد که اقتصاد پس از اجتناب از انقباض در سه ماهه دوم، در تلاش برای به دست آوردن مجدد قدرت است.

دفتر ملی آمار چین (NBS) امروز جمعه اعلام کرد که شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولید  از ۴۹.۴ در ماه اگوست به ۵۰.۱ در سپتامبر افزایش یافت. این سنجش در نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، از انتظارات ۴۹.۶ پیشی گرفت و بالاتر از مرز ۵۰ واحد بود که انقباض را از رشد جدا می‌کند.

با این حال، نظرسنجی دیگر نشان داد که فعالیت کارخانه‌ها در ماه سپتامبر با سرعت بیشتری کاهش یافته است و شاخص‌های تولید، سفارش‌های جدید و اشتغال همگی به دلیل تقاضای ضعیف کاهش یافته‌اند.

رشد در بخش خدمات نیز به شدت کاهش یافت و PMI رسمی غیر تولیدی از ۵۲.۶ در ماه آگوست به ۵۰.۶ در سپتامبر کاهش یافت.

دولت چین از اواخر ماه مه بیش از ۵۰ اقدام سیاستی را اجرا کرده است اما قرنطینه‌های مکرر ناشی از کووید، بحران املاک و تقاضای صادراتی به شدت بر اعتماد کسب‌وکار و مصرف‌کنندگان تاثیر گذاشته است.

با نشانه‌های اندکی که چین به‌زودی به‌طور قابل‌توجهی سیاست‌های ضد کووید صفر خود را کاهش می‌دهد، بسیاری از تحلیل‌گران انتظار دارند که اقتصاد امسال تنها سه درصد رشد کند و این کمترین رشد از زمان گسترش ۲.۲ درصدی در سال ۲۰۲۰ و در اوج همه‌گیری کووید-۱۹ خواهد بود که کندترین نرخ از سال ۱۹۷۶ بود.

بر اساس گزارش رویترز، رسانه‌های دولتی چین روز چهارشنبه به نقل از نخست وزیر لی که چیانگ گفتند که اقتصاد چین به طور کلی در سه ماهه سوم بهبود یافت و به ثبات رسید. دولت متعهد شده است که اجرای سیاست‌های حمایتی را در سه ماهه چهارم ادامه دهد.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا