اخبار

بازار ۱۱۰۰ میلیارد دلاری صادرات به کشورهای همسایه

بسپار/ایران پلیمر رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس پژوهش های ما کشورهای همسایه تا ۱۱۰۰ میلیارد دلار ظرفیت صادرات دارند که می توانیم ۲۰ درصد این بازار را در اختیار بگیریم.

حمید زادبوم در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی درباره صادرات به کشورهای همسایه گفت: در سال ۲۰۱۹ در مؤسسه مطالعات بازرگانی، پژوهشی داشتیم که نشان می‌داد که کشورهای همسایه ما در حوزه واردات تا ۱۱۰۰ میلیارد دلار می‌توانند بازار داشته باشند.

وی افزود: با توجه به فرمایش مقام معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید ۲۰ درصد بازار کشورهای همسایه را در اختیار داشته باشیم، این بازار برای ما تا ۲۰۰ هزار دلار ایجاد فرصت می‌کند البته این میزان صادرات به همسایگان نداریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در این چند ساله صادرات ما ۴۴ تا ۴۵ میلیارد دلار بوده است البته پتانسیل آن را داریم که این میزان صادرات را افزایش دهیم.

وی افزود: به عبارت دیگر با اتکا به منابع داخلی کشور که کم هم نیست می‌توانیم آنها را به تولید تبدیل کرده و صادر کنیم.

زادبوم تاکید کرد: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان نگران بازار محصولات خود نباشند بازار آنها همین کشورهای همسایه ماست. چهار کشور عمده واردکننده تا ۱۱۰۰ میلیارد دلار، امارات، ترکیه، روسیه و عربستان است که باید درباره نحوه تعامل با آنها بررسی‌هایی صورت گیرد. بنابراین باید کاری کنیم تجار و صادرکنندگان ما احساس آرامش کنند.

زادبوم گفت: در بحث موافقت نامه ترجیحی با ۶ یا ۷ کشور موافقت نامه ترجیحی امضا کردیم. با سوریه تجارت آزاد داریم، عضو اتحادیه اوراسیا شده ایم، با صربستان وارد مذاکره شده ایم تا تجارت آزاد داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به تجارت آزاد با کشورهای دیگر هوشمندی لازم را می‌طلبد. مثلاً برای ایجاد تجارت آزاد با اوراسیا باید هم امتیاز بدهیم و هم امتیاز بگیریم، دولت و مجلس هم حمایت کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: با کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و عراق که روابط اقتصادی ما یک طرفه است نمی‌تواند این وضعیت بلندمدت ادامه داشته باشد، ما در حال حاضر ۳۰ درصد بازار افغانستان و ۲۰ درصد بازار عراق را داریم اما مرتب به ما انتقاد می‌کنند که ما هم باید به شما کالا صادر کنیم از همین رو تعرفه صادرات ۲۰ قلم کالا به افغانستان را صفر در نظر گرفته ایم.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا