اخباراخبار ویژهمقالات

بازار پوشش های پودری: بررسی و پیش بینی جهانی 2022-2029

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  در سال 2021 بازار پوشش پودری 14.2 میلیارد دلار ارزش داشت. پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد 4.2 درصدی درآمد کل پوشش‌های پودری در سطح جهانی تا سال 2029 می‌باشد که به ارزش 19.73 میلیارد دلار می‌رسد. این گزارش نرخ رشد بازار را به تفکیک سال و منطقه با توجه به کاربرهای نهایی پوشش ارایه داده است.

 

مروری بر بازار پوشش‌های پودری

اکثر مصرف‌کننده‌های نهایی، از جمله کاربرهای صنعتی، پوشش پودری را به دلیل کیفیت، دوام‌، انعطاف‌پذیری و کارایی بالا و همچنین سازگاری با محیط‌زیست، به عنوان انتخابی مناسب در نظر می‌گیرند. از آنجایی که این روش یک فرآیند نهایی برای فلزات خشک می‌باشد، نسبت به سایر فرآیندها مزیت دارد و در کاربردهای صنعتی بسیار محبوب می‌باشد. گزارش های بسیاری نفوذ این پوشش‎‌ها را در کاربردهای صنعتی به تفکیک کشورها به همراه بازیگران کلیدی محلی و جهانی پوشش داده است. تقاضا برای پوشش‌های پودری با افزایش درآمد خالص با رشد و توسعه همانند توسعه اقتصادی کشورها سبب افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی، خودرو و لوازم خانگی می‌شود. بررسی‌ها نشان‌دهنده افزایش تقاضای این پوشش‌ها در صنایع خودروسازی، تجهیزات پزشکی می‌باشد و همین عوامل انتظار می‌رود محرک‌های کلیدی در اقتصادهای در حال توسعه مانند هند، چین، برزیل و مکزیک باشند.

پویایی بازار پوشش‌های پودری

افزایش نیاز به پوشش‌های دوستدار محیط زیست سبب رشد تصاعدی بازار پوشش‌های پودری به لطف کاهش استفاده از ترکیبات آلی فرار (VOC) شده است. این پوشش‌ها فاقد VOC هستند و در نتیجه آلودگی کمتر، نگهداری و جابجایی ایمن‌تر و حداقل خطرات آتش‌سوزی را ایجاد می‌کنند. VOC ها (ترکیبات آلی فرار) موادی هستند که در دمای اتاق تبخیر می شوند و منبع اصلی آلودگی هوا در سطح زمین هستند. مه دود زمانی تشکیل می شود که اکسیدهای نیتروژن با VOC ها مخلوط شده و باعث ناراحتی بینی، گلو و چشم، سردرد، اختلال حافظه، اختلالات بینایی و سرطان در انسان می‌شوند. افزایش آگاهی تولیدکنندگان در رابطه با پیشگیری از آلودگی باعث تولید پوشش پودری می‌شود. تولیدکنندگان اغلب موظف به دریافت مجوز و رعایت قوانین سختگیرانه زیست محیطی در رابطه با مقدار حلال و VOCهای آزاد شده در جو هستند. این پوشش‌ها با رعایت استانداردها و محدودیت‌ها، امکان کاهش میزان آلودگی هوا را فراهم می‌کنند. در تولید این پوشش‌ها، از حلال‌های نفتی استفاده نمی‌شود و از این رو ترکیبات فرار آلی مضر برای محیط زیست تولید نمی‌شود. این پوشش‌ها از قوانین پایداری پیروی می‌کنند که انتظار می‌رود باعث رشد بازار شود.

 

با افزایش محبوبیت در صنایع نهایی مختلف، پوشش‌های پودری در طیف گسترده‌ای از صنایع از جمله خودروسازی، لوازم خانگی، مبلمان، معماری، صنعتی عمومی و … استفاده می‌شوند. نوآوری در پوشش پودری باعث محبوبیت بیشتر آن در بازار جهانی شده است و این گزارش بخش ویژه‌ای در مورد نوآوری‌ها و پیشرفت‌های کلیدی فناوری دارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیگر حوزه‌های نوظهوری هستند که کاربردهای پوشش پودری به طور گسترده در آن در حال بررسی می‌باشند. همچنین از پوشش پودری روی دستگیره درها، ضربه گیرها، دستگیره پنجره ها و سایر قطعات خودرو مانند فنرهای رادیاتور، کمک فنرها استفاده می شود. از این رو تقاضا برای پوشش های پودری به تدریج در حال افزایش است. توسعه پایدار اقتصادی باعث جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است. سرمایه‌گذاری‌های شرکت فولاد باعث توسعه صنایع لوازم خانگی، ساختمانی، خودروسازی و الکترونیک در کشورهای در حال توسعه آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه در دهه گذشته شده است. رشد این کسب‌وکارها نیاز به پوشش‌های پودری را افزایش می‌دهد.

با وجود پیچیدگی در تولید لایه‌های نازک پوشش‌های پودری به کالاهای فلزی بافت ضخیم می‌دهند. دستیابی به پوشش‌های نهایی نازک با  این روش  دشوار است. ضخیم بودن پوشش‌های پلیمری ممکن است منجر به یک بافت ناهموار شود. برای لایه‌های نازک، جریان‌پذیری و تراز یکنواخت مورد نیاز است. اگرچه برخی از پوششهای پودری ممکن است برای کاربردهای لایه نازک طراحی شوند، اما همه مواد آنها برای این کاربرد مناسب نیستند. به دلیل اندازه ذرات و دمای انتقال شیشه ای پودر، بافت لایه نازک پوشش پودری ممکن است دچار نقص که به اصطلاح به آن “پوست پرتقالی” می‌گویند شود. برای کنترل و کارایی و سهولت استفاده از این پوشش‌ها باید از پوشش پودری با اندازه ذرات 30 تا 50 میکرومتر استفاده شود. لایه های نازک‌ کارامد نیازمند ارتباط بین رنگ و پشت‌پوشی در رنگدانه‌های مورد استفاده در پوشش‌های پودری دارند.

پوشش های پودری در صنعت خودرو فرصت های بالقوه ای را به همراه دارند که سال 2018 برای این صنعت سال پیشرفت‌های فنی محسوب می شود. از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود ارزش صنعت خودرو جهانی در سال 2030 به بیش از 60 میلیارد دلار برسد، پایداری برای آینده خودروهای خودران بسیار مهم است. پیش بینی های بازار برای سال 2022 مثبت باقی می ماند و انتظار می رود فروش خودروهای سبک به طور قابل توجهی افزایش یابد. سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی چین پتانسیل توسعه قابل توجهی را برای شرکت های پوشش پودری ارائه می دهد، زیرا این صنعت یکی از کاربردهای اصلی این پوشش‌ها می‌باشد. پوشش پودری روی موتورهای خودرو، فریم، چرخ ها، فیلترها، دسته‌های کنترل، آینه ها، برف پاک کن ها، بوق ها و سایر اجزای خودرو اعمال می‌شوند. پوشش پودری شفاف به عنوان لاک بدنه خودرو در حال تحقیق و ارزیابی هستند. پوشش‌های پودری همواره در این بخش‌ها مورد استفاده قرار گرفته و اعتماد را به خود جلب کرده‌اند. آنها نشان داده اند که بسیار مقاوم هستند و همچنین می توانند ظاهر زیبا و با کیفیتی را ارائه دهند.

چالش های زیست محیطی و مقررات محلی در مورد تخلیه فاضلاب

با تأکید بیشتر بر حفظ الزامات ایالتی و شهری که تخلیه فاضلاب را تنظیم می کند، بخش پوشش پودری چندین موضوع زیست محیطی را به چالش می کشد.

 

مترجم: مهندس محمود شریعت­مدار-دانشجو دکتری تخصصی مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 2343 دوماهنامه پوشرنگ ار گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا