اخبار

بازار مواد پتروشیمی چگونه آشفته شد؟ / گفت و گوی بسپار با علیرضا بهزادی، کربی پلیمر: تنها یک مکانیسم سیستماتیک و قدرتمند می تواند از بروز چنین رویدادهایی جلوگیری کند به شرطی که قایل به فرد و تشکل نباشد

بسپار/ ایران پلیمر علیرضا بهزادی در مصاحبه با بسپار اظهار داشت: متاسفانه نوسانات بازار مواد اولیه و بی ثباتی که در سال 97 گریبانگیر اقتصاد بود، صنعت پلیمر را به شدت تحت تاثیر قرار داد. این بی ثباتی باعث تعلل خریدار و فروشنده و پر رسک شدن بازار شد به گونه ای که در هیچیک از معاملات مشخص نیست چه کسی برنده و چه کسی بازنده خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته سعی داشتیم تا سیاست تدافعی را پیش گیریم و از تصمیمات پر ریسک اجتناب کردیم. هرچند اتفاقات اخیر در رابطه با دستگیری ها، بیانگر این نکته است که هر جا قدرت و پول غیر سیستماتیک وجود داشته باشد، زمینه ساز فساد خواهد بود. هرچه این پول و قدرت بیشتر باشد فساد نیز گسترده تر خواهد شد. تنها مکانیزمی سیستماتیک و قدرتمند می تواند از بروز چنین رویدادهایی جلوگیری به عمل آورد که قایل به شخص و حتی انجمن هم نیست. کل صنعت پلاستیک ایران باید خواهان وجود چنین سیستم یکپارچه و شفافی در تولید، توزیع، تخصیص، واردات، صدرات و غیره  باشد و در غیر این صورت، دانسته یا ندانسته از قدرت سو استفاده می شود. چنین سیستمی در دوره ی ریاست جمهوری آقای خاتمی تصویب شد اما متاسفانه ادامه نیافت. مدیریت نباید با آزمون و خطا باشد و چه بسا الگو گرفتن از نمونه های موفق جهانی بتواند راهگشای ما در اینگونه مسایل باشد.

بهزادی نقد صریحی بر فعالیت انجمن ها و تشکل ها وارد کرد: از انجمن ها تجربه خوبی ندارم. به نظرم نمی توان از آنان انتظار مطلوبی داشت چون هرکدام خواهان منافع صنف خود و اعضای خود هستند نه کل صنعت پلاستیک. در حال حاضر نیز در دولت قدرت نقش آفرینی و چانه زنی ندارند و در صنف خود نیز از چنین قدرتی برخوردار نیستند. هرچند شاید در حد ارایه راهکار و بیان چالش های مقطعی و کوچک بتوانند تاثیر گذار باشند اما نه راهگشای صنعت.

در این میان ضریب نفوذ رسانه ها بالاست و می توانند مسایل مختلف را به چالش بکشند و از این نظر کمک کننده باشند.

وی در پایان گفت: متاسفانه فرهنگ فساد پروری در کشور ریشه دوانده و مردم گمان می برند بدون پارتی و و فساد و رشوه و رانت نمی توانند و راه به جایی برده و کار درست را انجام دهند. انجام کارها از روال قانونی و صحیح بسیار زمانبر است و گهگاهی افزاد مجبور به تن دادن به این روال می شوند. در پایان مجله بسپار را نشریه سالمی ارزیابی می کنم که در شرایطی که سالم بودن سخت بوده نیز از روال همیشگی خود خارج نشده است و به این دلیل از آن کمال تشکر را دارم.

 

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که در شماره 198ام بسپار منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا