اخبار

بازار مواد پتروشیمی چگونه آشفته شد؟/ گفت و گوی بسپار با علی معین فر، مدیرعامل شرکت کارنو: چرخه ­ی ناقص عرضه، فساد زاست!

بسپار/ ایران پلیمر مهندس معین فر در پاسخ سوال خبرنگار بسپار در رابطه با نقش التهابات بازار مواد اولیه در صنعت پلیمر کشور گفت: همانطور که پیش از این در نشریه انجمن همگن پلاستیک نیز توضیح دادم، مشکل مواد اولیه بر سر توزیع بوده است. در بازار بالغ بر 40 هزار تولید کننده­ ی خرد و کلان وجود دارند که فقط 5 درصد آن­ها با مجوز و و قانونی می­توانند مستقیما مواد اولیه را تهیه کنند. سایر تولیدکنندگان مواد اولیه را باید از طریق همین 5 درصد تهیه کنند. هرچند گمان بر این است که احتمالا از کانالی دیگر نیز عرضه مواد در بازار وجود دارد.

زمانی که یک تولید کننده برای راه اندازی خط تولید و خرید اولیه سرمایه گذاری کرد، تا زمان بازگشت نقدینگی از طریق فروش محصول عملا نقدینگی ندارد که بتواند مجددا دست به تهیه مواد اولیه و سپس تولید بزند. بنابراین باید تا زمان وصول مطالبات فروش دست از تولید بردارد و یا به صورت اعتباری خرید کند. همچنین خرید از بورس نیازمند سرمایه کلان است و چه بسا نیاز و دارایی کارگاه های تولیدی با آن هماهنگ نیست. عجیب است که امکان خرید مدت دار محصولات پتروشیمی برای کشورهایی چون چین و ترکیه وجود دارد اما تولید کننده داخلی باید همه چیز را نقدی تهیه کند.

موضوع دیگر فاصله­ ی قیمتی زیاد بین قیمت مواد اولیه در بورس و بازار آزاد بود که انگیزه دلالی­ گری را تا حد زیادی بالا برد. در حقیقت، تولید کننده­ی واقعی برای ادامه­ ی کار مجبور است با هر قیمتی مواد اولیه را تهیه کند تا چرخ کارگاهش نخوابد. مشکل اینجاست که مواد عرضه شده به دست تولید کننده ­ی واقعی نرسیده و چرخه ­ی عرضه ناقص است.

وی در ادامه راهکارهایی نیز برای خروج از بن بست عرضه مواد اولیه ارایه کرد: اگر در مقابل میزان خرید، میزان تولید و فروش نیز با فاکتور خرید مقایسه شود ردگیری فروش خارج از بورس کاملا آسان خواهد بود. آیا نهادی برای نظارت بر ورود کربنات کلسیم و میزان تولید از محصول خریداری شده وجود دارد؟ آیا ساز و کاری برای تطبیق خرید و تولید اندیشیده شده است؟ در سردرگمی و اخلال وضع موجود، هرکدام به نوعی سهیم هستیم. قصد ما از تولید و صادرات، باید بهره وری هرچه بیشتر کل کشور باشد. در این صورت سود بیشتری نیز نصیب هریک از ما خواهد شد. اما در مقابل تنها سود و زیان خود را در نظر می­ گیریم بدون نگاه به قیمتی که برای جامعه دارد. همچنین صادر کردن مواد پتروشیمی به اسم افراد می­تواند راهکاری دیگر برای سامان بخشی به وضعیت عرضه باشد.

معین فر دستگیری­ های اخیر در صنعت پلیمر را بر بازار بی تاثیر دانست و اظهار داشت: اگر هم تاثیری در بازار داشت، مقطعی بود. هنوز هم شرایط به روال سابق است که نشان می ­دهد بی ثباتی بازار مواد اولیه تنها در گرو چند نفر نیست. هرچند نه کسی را متهم می کنم و نه تبرئه. اما همانطور که با از دور خارج شدن سلاطین قیر و کاغذ و غیره تغییر چشمگیری مشاهده نشد، این موضوع نیز به همان صورت است. شخصا اعتقاد دارم علت­های بیشتری در کار است.

وی در راستای نقش انجمن­ها و تشکل­ها در تنظیم بازار گفت: متاسفانه اکثر انجمن­های حال حاضر با یکدیگر دچار زاویه هستند و از رویدادهای مختلف برای تسویه حساب­های شخصی استفاده می­کنند. مساله اینجاست که هریک از ما عاری از خطا نیستیم و انجمن­ها نیز باید قبل از قضاوت و حکم صادر کردن، نگاهی به خودشان بیاندازند. نباید دلخوش به نابودی دیگران بود چرا که فساد در هر شکل آن محکوم است و به همه ­ی ما آسیب خواهد رساند. مجددا تاکید می­کنم که چرخه­ی توزیع مواد شفاف نیست و همه ­ی ما به نوعی در ایجاد این نابسامانی نقش داریم.

هرچند رسانه ­ها باید در چنین شرایطی، بدون جهت گیری و تفکیک دوست از دشمن، حقیقت را اطلاع رسانی کرده و با پیگیری موشکافانه مسایل در ارایه اخبار دست اول و صحیح بکوشند.

وی در پایان تاکید کرد: هیچ پیامبری در تاریخ نبوده که رسالتش اخلاق مداری نبوده باشد. رعایت اخلاق در همه­ی جوانب زندگی باعث بهبود سطح زندگی همه ­ی ما خواهد شد. از قضاوت بپرهیزیم و بدون اطلاع اظهار نظر نکنیم. در نظر داشته باشیم که تولید، باعث بقای اقتصاد است. با اضافه کردن حتی یک شغل، یک فرد بزه کار و زندانی از جامعه کاسته ­ایم. کشور را مال خود بدانیم و برای بهتر شدن هرچه بیشتر آن بکوشیم.

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را که در شماره 198ام، شماره نوروزی ماهنامه بسپار منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا