اخبار

بازار جهانی اتیلن تا سال 2025 از مرز 230 میلیارد دلار خواهد گذشت/ روند تولید آن در مناطق مختلف چگونه است؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، طبق گزارش منتشر شده توسط Coherent Market Insights بازار جهانی اتیلن در سال 2016، 121/07 میلیارد دلار ارزش داشت. حجم مصرفی این ماده‌ی اولیه 146/6 میلیون تن برآورد شد.


طبق گزارش منتشر شده توسط Coherent Market Insights بازار جهانی اتیلن در سال 2016، 07/121 میلیارد دلار ارزش داشت. حجم مصرفی این ماده‌ی اولیه 6/146 میلیون تن برآورد شد.
اتیلن به طور گسترده برای تولید مشتقات بسیار زیادی نظیر پلی اتیلن، اتیلن اکساید، اتیلن دی کلراید و .. مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتیلن همچنین در صنعت کشاورزی به عنوان یک هورمون گیاهی طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه باعث به عمل آمدن مناسب گیاه می‌شود. 
صنایع تولیدی معمولا از فرآیندهای مختلفی در ساخت اتیلن استفاده می‌کنند. از جمله این فرآیندها می‌توان به فرآیند شکاف بخار هیدروکربن‌ها  (steam cracking of hydrocarbon) اشاره کرده که با فشار و تقطیر همراه خواهد بود. خوراک‌ها‌ی بسیار زیادی وجود دارد که در فرآیند تهیه اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این خوراک‌ها می‌توان به نفتا، اتان، بوتان، پروپان، ذغال سنگ، گازوئیل و متانول به الفین‌ها  (MTO) اشاره نمود.
با این وجود مصرف اصلی اتیلن در تولید پلی اتیلن به عنوان پلاستیکی بسیار کاربردی می‌باشد. این پلاستیک در صنایع زیادی نظیر صنعت بسته بندی، تلفن همراه، ساخت و ساز و .. مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
با توجه به جزئیاتی که در گزارش Coherent Market Insights آمده است، نفتا به عنوان ماده‌ی تولیدی در سال 2016، بازار اتیلن را به خود اختصاص داده بود. این ماده در کشورهای آسیا اقیانوسیه نسبت به سایر خوراک‌ها  بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.مصرف نفتا پس از آسیا اقیانوسیه در اروپای شرقی بسیار زیاد است. این در حالی است که فرآیند ساخت اتیلن از اتان بسیار ارزان قیمت تر از ساخت آن با نفتا تمام می‌شود. 
در آمریکای شمالی، وجود گاز شیل به تولید اتیلن ارزان قیمت کمک بسیار زیادی نموده است. استفاده از گاز شیل در ساخت اتیلن تا 60 درصد ارزان قیمت تر نسبت به استفاده از نفتا در ساخت این ماده خواهد بود. علاوه بر این، وجود منابع فراوان گاز شیل در آمریکا، منجر به افزایش ظرفیت تولیدی اتیلن در این قاره شده است. این منطقه شاهد تولید  MT2000000  اتیلن در سال می‌باشد. این مقدار افزایش ظرفیت تنها در عرض 4 سال رخ داده است. انتظار می‌رود تا پایان سال 2017 تولید اتیلن در آمریکا به MT 620000 در سال برسد.
عربستان سعودی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در خاور میانه می‌باشد. این کشور قادر است اتیلن را با استفاده از اتان تنها با قیمت 50 دلار به ازای هر تن تولید نماید. 
انجمن کشورهای عضو خلیج فارس یا GCC در طول 10 سال اخیر 11 درصد ظرفیت پتروشیمی کل دنیا را به خود اختصاص داده و در حال حاضر تولیدکننده و تامین کنندگان اصلی اتیلن و مشتقات آن محسوب می‌شوند. 
در این منطقه هنوز پروژه‌ها‌ی بسیار زیادی وجود داشته که در کشورهای عربستان سعودی، کویت، ابوظبی و عمان در دست ساخت می‌باشد. این پروژه‌ها‌ی ناتمام قادرند 34 میلیون تن به ظرفیت سالیانه سال‌ها‌ی پیش رو اضافه نمایند. این افزایش ظرفیت سهم کشورهای خاور میانه را از تامین جهانی اتیلن تا سال 2025 به 18 تا 21 درصد خواهد رساند.
مناطقی نظیر خاور میانه و آمریکای شمالی از پروپان، بوتان و MTO نیز به عنوان خوراک اولیه در ساخت اتیلن استفاده می‌کنند. هزینه‌ی تولیدی اتیلن با چنین موادی نسبت به تولید آن با نفتا ارزان قیمت تر خواهد بود. در حال حاضر آمریکای شمالی و خاور میانه مصرف کنندگان اصلی پروپان و بوتان به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی تولید اتیلن می‌باشند. هزینه‌ی تمام شده‌ی اتیلن با این مواد بسیار کمتر از تولید آن با نفتا می‌باشد. 
در کشورهای آسیا اقیانوسیه، کشور چین بزرگترین مصرف کننده‌ی ذغال سنگ برای تامین انرژی محسوب می‌شود. این کشور شروع به استفاده از ذغال سنگ و MTO به عنوان خوراک اولیه‌ برای تولید اتیلن نموده است. این کشور اتیلن را از ذغال سنگ به الفین (CTO) و متانول به الفین (MTO) تولید خواهد نمود. این مساله تولید اتیلن را در این کشور بسیار ارزان قیمت نموده و سرعت بیشتری نیز به آن داده است. بنابراین ظرفیت تولید اتیلن در کشور چین رو به افزایش است. 
هندوستان نیز با ظرفیت MMT 8/4 در سال 2016 تا 2017 روبرو بوده است. منبع اصلی تولید اتیلن در واحد پتروشیمی Dahej صورت می‌گیرد. انتظار می‌رود ظرفیت تولیدی این کشور در سال 2017 تا 2018 به MMT 2/7 برسد. 
بنابراین هزینه‌ی خوراک تولیدی اتیلن در مناطق مختلف است که میزان تولید و مصرف آن را کنترل می‌نماید. مصرف مواد اتان، پروپان، بوتان و ذغال سنگ برای ساخت ارزان قیمت اتیلن، عامل اصلی رشد بازار اتیلن طی دوره‌ی مذکور خواهد بود.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا