اخبار

این گزارش را بخوانید/ اتاق بازرگانی ایران منتشر کرد: شاخص نوآوری جهانی 2020 و موقعیت ایران

بسپار/ ایران پلیمر  در ابتدای این گزارش نکات کلیدی زیر آمده است:

  • بحران کووید- 19 بر نوآوری اثرگذار خواهد بود. با این حال، از آنجایی که نوآوری برای استراتژی شرکتی و استراتژیهای رشد اقتصادی ملی یک عامل کلیدی است، این امید وجود دارد که نوآوری به اندازه میزانی که اقتصاد سقوط کرده، افت نداشته باشد.
  • منابع مالی نوآوری در بحران فعلی کاهش می یابد؛ با این حال امیدهایی وجود دارد که سرمایه گذاری خطرپذیر در برخی کشورها، از جمله سنگاپور، اسرائیل، چین، لوکزامبورگ، آمریکا، هند و انگلستان، با سرعت بیشتری بهبود یابد.
  • چشم انداز جغرافیایی نوآوری جهان در حال جابه جایی است؛ بطوریکه، چین، ویتنام، هند و فیلیپین به طور پیوسته در حال رشد هستند.
  • اقتصادهای در حال توسعه نیز در میان کشورهای برتر در ارکان نوآوری حضور داشته اند. به عنوان مثال، در جنوب شرقی آسیا، تایلند رتبه نخست جهان در تحقیق و توسعه را داشته و مالزی رتبه نخست خالص صادرات محصولات با تکنولوژی بالا را به خود اختصاص داده است.
  • شکاف منطقه ای همچنان وجود دارد؛ با این حال برخی اقتصادها از ظرفیت نوآوری بالایی برخوردارند. منطقه آمریکای لاتین و کارائیب بیشترین عدم تعادل را تجربه می کند.
  • نوآوری در حوزه خوشه های علم و نوآوری در اقتصادهای با درآمد بالا، به علاوه چین، متمرکز است. تعداد100 خوشه فناوری نخست در 26 کشور قرار دارد که تنها 6 مورد از آنها-برزیل، چین، هند، ایران،ترکیه و روسیه- در گروه کشورهای با درآمد متوسط قرار داشته و مابقی متعلق به اقتصادهای با درامد بالاست.

برترین رتبه در شاخص نوآوری جهانی متعلق به سوییس است، پس از آن سوئد و ایالات متحده امیرکا قرار دارند و کره جنوبی در رتبه دهم است.

همچنین در آمریکای شمالی، ایالات متحده آمریکا بهترین عملکرد را در شاخص نوآوری 2020 داشته است.  در آمریکای لاتین؛ شیلی، در اروپا؛ سوئیس، در شرق و جنوبشرقی آسیا و اقیانوسیه؛ سنگاپور، در شمال آفریقا و غرب آسیا؛ اسرائیل، در جنوب صحرای آفریقا؛ آفریقای جنوبی و موریس و در مرکز و جنوب آسیا؛ نیز هند بیشترین امتیاز را در این شاخص به دست آورده است.

ایران نیز دومین کشور در مرکز و جنوب آسیا بوده که عملکرد بهتری در مقایسه با سایر کشورها داشته است.

 

متن کامل این گزارش: گزارش شاخص جهانی نوآوری 2020 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا