اخبار

ایزدخواه: تصمیم وزیر صنعت درباره پتروشیمی‌ها سبب تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود

بسپار می نویسد، حذف بورس کالا نه تنها دردی از مشکلات صنعت پتروشیمی را دوا نمی‌کند، بلکه در صورت تحقق این خواسته وزیر صنعت، شاهد تعطیلی روزانه واحدهای تولیدی خواهیم بود 

مسئول اقدامات توسعه‌ای تعاونی سراسری تامین نیاز صنعت پلاستیک در خصوص مطرح شدن بحث خروج مواد پتروشیمی از بورس کالای ایران گفت: حذف بورس کالا نه تنها دردی از مشکلات صنعت پتروشیمی را دوا نمی‌کند، بلکه در صورت تحقق این خواسته وزیر صنعت، شاهد تعطیلی روزانه واحدهای تولیدی خواهیم بود و خدا می‌داند که با توجه به خصوصی شدن پتروشیمی‌ها چه بر سر تولیدکنندگان و صنایع پایین دستی می‌آید. 
روح‌الله ایزدخواه گفت: باید به این نکته توجه کنیم که زمینه انتقال معاملات به روندی غیرشفاف و قدرت گرفتن دلالان، نمونه بارز بازار رانتی است. 
رشد قارچ گونه دلالان 
در صورت خروج 
ایزدخواه اظهار کرد: با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران، بازار پتروشیمی به حال و روز بازار کشاورزی کشور تبدیل می‌شود، جایی که تشکل‌ها و تولیدکنندگان هیچ قدرتی در مقابل دلالان پرشمار ندارند و حتی توان آنها از برخی نهادها بیشتر است. 
این فعال صنعت پتروشیمی تاکید کرد: شک نکنید با خروج معاملات از بورس کالا، شاهد کوچک‌تر شدن تولیدکنندگان و رشد قارچ‌گونه دلالان در بازار پتروشیمی خواهیم شد؛ اتفاقی که مغایر با اهداف و شعارهای اصلی دولت فعلی است. 
وی در پاسخ به این پرسش که راهکار شما برای بهبود و تقویت صنعت پتروشیمی، حمایت از تولیدکننده و جلوگیری از دلال بازی در این بازار چیست؟ گفت: براساس اقدامات عملی که طی ۵ سال گذشته صورت گرفته، با تقویت تعاونی‌ها برای خرید از بورس کالا، تقریبا عمده مشکلات فعلی حل می‌شود و صنایع بالادستی هم بدون شک از این موضوع حمایت می‌کنند. 
مسئول اقدامات توسعه‌ای تعاونی سراسری تامین نیاز صنعت پلاستیک با بیان اینکه توانبخشی تولید در تجمیع تقاضاهای واحدهای تولیدی است اظهار کرد: با عرضه مستمر پتروشیمی‌ها در بورس کالا و ورود تعاونی‌ها برای خرید، شک نکنید که با توسعه تولید و صادرات مواد پتروشیمی در کشور رو به‌رو خواهیم شد که این امر به سود صنایع بالادستی و پایین دستی به طور همزمان خواهد بود. 
وی تصریح کرد: با این اقدام می‌توان میان پتروشیمی‌ها و صنایع پایین‌دستی برنامه‌ریزی‌های بلند مدت صورت داد، برای مثال برای تولید فلان محصول با کیفیتی خاص می‌توان توافق کرد تا در پایان، آن محصول در بورس کالا و در روندی شفاف مورد مصرف تولیدکننده واقعی قرار گیرد. 
ایزدخواه با تاکید بر اینکه تصمیم نعمت‌زاده برای خروج پتروشیمی از بورس کالا آرزوی دلالان را برآورده می‌کند گفت: در شرایطی که واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی و مشکلات فراوان رو به‌رو هستند و پول در اختیار دلالان بزرگ بازار قرار دارد، عرضه مواد در بازار غیررسمی حاصلی جز زمین خوردن تولید ملی نخواهد داشت. 
وی گفت: وقتی وزیر صنعت بدون قاعده، منطق و دلیلی قانع‌کننده بر تحقق اتفاقی به زیان منافع ملی اصرار دارد، حاصل آن مخالفت مسئولان تصمیم‌گیر در این زمینه می‌شود و شک نکنید که این موضوع هیچ‌گاه با موافقت دولت روبه رو نمی‌شود. 
مسئول اقدامات توسعه‌ای تعاونی سراسری تامین نیاز صنعت پلاستیک در پاسخ به این پرسش که به نظر شما منشأ بحث خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا چیست؟ گفت: این اقدامات دارای دو منشأ اصلی است. نخست اینکه شمار محدودی از پتروشیمی‌ها با هرگونه قید و بندی مخالف هستند و دوست ندارند به هیچ کس حتی دولت در مورد عملکردشان جواب دهند. این دسته که تاکید می‌کنم تعداد محدودی هستند با فعالیت بورس کالای ایران با برخی قانونمندی‌ها رو به رو شدند به طوری که امروز شفافیت معاملات به مذاق آنها خوش نمی‌آید. 
وی ادامه داد: منشأ دوم که به نوعی به منشأ نخست مرتبط است، فعالیت قدیمی وزیر صنعت در بازار پتروشیمی بوده است به طوری که این دو عامل فشارهایی را برای خروج مواد پتروشیمی از بورس کالا ایجاد کرده است. 
ایزدخواه در پایان با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای رفع مشکل، به دنبال پاک کردن صورت مسئله است، گفت: قبل از تاسیس بورس کالای ایران، رانت بازار پتروشیمی تنها در بخش توزیع ۷۰۰ میلیارد تومان آن هم با دلار ۱۰۰۰ تومانی بود که شک نکنید اگر بازار به سیستم گذشته بازگردد، این رانت به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. 
نامه نعمت‌زاده به جهانگیری 
گفتنی است، نعمت‌زاده وزیر صنعت در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئيس جمهور خواستار اختیاری بودن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا یا بازار آزاد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا