اخبار

ایران چه میزان محصولات پتروشیمی صادر کرد

بسپار به نقل از اقتصاد آنلاین می نویسد، معاون وزیر نفت با اشاره به صادرات محصولات پتروشیمی ایران به بازارهای بین المللی از جمله اروپا و آمریکای جنوبی،گفت:در سال ٩٤ بیش از ١٤ میلیارد دلار محصول پتروشیمی در ایران تولید شده از از این مقدار چهار میلیارد دلار آن صادر شده است.

مرضیه شاهدایی  درباره جزییات حضور خارجی ها در صنعت پتروشیمی در پسابرجام، اظها رکرد: پس از اجرای برجام، مذاکرات بسیاری بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت های خارجی صورت گرفته که شرکت باسف آلمان و توتال از جمله این شرکت ها هستند.
وی با تاکید بر اینکه توتال فرانسه برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرده، اضافه کرد: تفاهمنامه ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و این توتال امضا شده و مذاکرات برای همکاری ادامه دارد.
مدیرعامل شرگت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه این شرکت به عنوان بخش حاکمیتی همه تلاش خود را انجام داده و در زمینه خوراک و تامین زمین برای سرمایه گذاران خارجی مشکلی وجود نداشته باشد، خاطرنشان کرد:اما مسئله این است که این شرکت در زمینه ضمانت سرمایه گذار فقط به اندازه ای که در شرکت های خصوصی شده پتروشیمی سهام دارد می تواند ضمانت کند.
به گفته او برای رفع این مشکل اقداماتی در دولت برای تنظیم کردن فرآیندهایی برای ضمانت لازم به شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران در دستور کار است.
وی همچنین به وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی پس از برجام اشاره کرد و گفت: پس از رفع تحریم ها محصولات پتروشیمی ایران به همه بازارهای بین المللی از جمله اروپا و آمریکا جنوبی صادر می شود.
معاون وزیر نفت با اشاره به تمایل هندی ها برای ایجاد واحدهای اوره و آمونیاک در منطقه چابهار، افزود:در این راستا وزارت نفت تامین خوراک را متقبل شده اما هندی ها هنوز موفق به انتخاب شریک ایرانی خود نشدند ابته نرخ پیشنهادی خوراک همان قیمتی است که به شرکت های خارجی پیشنهاد شده اما آنها هنوز شریک ایرانی خود را انتخاب نکرده اند؛ ضمن آن که نرخ خوراکی که ایران به آنها پیشنهاد داده همان نرخی است که به شرکتهای خارجی داده است و آنها خواستار نرخ پایین تر شده اند.
بر اساس این گزارش پیش ترمدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته بود که ایران نظر قطعی خود درباره نرخ خوراک را اعلام کرده و هندی ها باید بررسی کرده و پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا