اخبار

ایران پلاست را باید بی رحمانه نقد کرد

“ایران پلاست” یک برند است. نمایشگاهی سالانه که قطعا بزرگترین رویداد صنعت پلیمر در کشور است. شناخته شده و معتبر در منطقه و جهان. هفته گذشته یک بار دیگر ابر شهر تهران، میزبان ایران پلاست بود.

نویسنده معتقد است باید از برند ایران پلاست حمایت کرد. و معتقد است این حمایت به معنای نقد عمیق و حتی بی رحمانه آن است.

ایران پلاست امسال، بین المللی نبود. شاید بهتر است بگوییم فقط بین المللی نبود، آن هم در میزان مشارکت غرفه گذاران خارجی در نمایشگاه. این ایراد اتفاقا به برگزارکننده برنمی گشت. کیست که از فضای فشار سیاسی فراملی و چنبره آن بر اقتصاد کشور نداند؟!

اینکه کشورهای صاحب نام جهان در صنعت پلاستیک نماینده ای در ایران پلاست نداشته باشند و حال و هوای فناورانه سطح بالای آن را همگام با بهترین ها پیش نبرند و بی رمق کنند، به نفع هیچ کس نیست، که حتما خیلی ها را متضرر می کند.

ایران پلاست سال رونق تولید، تا حدود زیادی با این شعار هماهنگ بود، حتی از پیش از برگزاری می شد حدس زد که در نمایشگاه شاهد کدام بخش های فعال خواهیم بود. تقاضای چند برابری گروه محصولات، روند نمایشگاه را در دنیال گیری بازارهای صادراتی کشورهای همسایه به خوبی نشان می داد. افزوده شدن سالن های جدید و واگذاری به سازندگان ماشین آلات فرآیندی نیز دقیقا برای پاسخ به تقاضای تولید مصنوعات در داخل و البته ساختارسازی صنعتی در کشورهای منطقه، همسو بود. سالن های مملو از مذاکره کننده و علاقه مندان به جلسات B2B شاهدی بر مدعای نگرش صادراتی به کشورهای هدف و حرکت اقتصاد صنعت پلیمر به سوی بیرون مرزها بود. چنانکه تامین کنندگان، ثبت نام کردند، نوبت گرفتند و گاها در صف نشست های دوجانبه هیاتهای تجاری ایرانی و غیرایرانی ایستادند.

ایران پلاست به دلیل ماهیت جایگاه و هنر برگزارکننده، دست کم یک هفته اخبار اقتصادی رسانه های پرمخاطب را به خود اختصاص داد (که نتیجه آن را در میزان بازدیدهای از نمایشگاه می شد دید). هر چند خبرنگاران این خبرگزاری ها بیشتر تمایل به پوشش اخبار بالادستی نفت و پتروشیمی داشتند، با این حال طرح نام ایران پلاست، صنعت پلیمر، صنعت پلاستیک، صنایع پایین دستی پتروشیمی و صنایع تبدیلی و تکمیلی و از این دست … به شناخت و گوش و چشم آشنایی بیشتر خبرنگاران اقتصادی روزنامه ها و خبرگزاری ها و خوانندگان آنها منجر می شود و در نهایت به طرح بیشتر مباحث مربوط به این حوزه در رسانه های پرمخاطب تر غیرتخصصی، با هدف اثرگذاری بیشتر بر سیاست گذاران منتهی خواهد شد.

ایران پلاست برندی است حاصل 17 سال حضور و مشارکت صنعت پلیمر و پتروشیمی. این برند به آسانی ساخته نشده که با ناخوشنودی احتمالی از کم و کیف جزییات برگزاری، از ایجاد جایگزین های دیگر برای آن سخن گفته شود. این صنعت پتانسیل و توان آن را دارد که برگزاری نمایشگاه را منطقا به سوی خواسته های خود که همان اهداف پیدا و پنهان این نمایشگاه تخصصی است، سوق دهد. همانطور که در این دوره حضور فعال تشکل ها در برگزاری نشست ها، دوره ها و کارگاه های آموزشی کاربردی و دعوت از هیات های خارجی موثر، سطح کیفی نمایشگاه را یک گام بزرگ از دوره های قبلی فراتر برد. همکاری ارکان این صنعت در برگزاری دوره اخیر نشان داد، می توان نمایشگاهی را که انتظار می رفت در شرایط اقتصادی بحرانی بی مانند دهه های اخیر، ناکارآمدی صرفی داشته باشد، به آوردگاهی تبدیل کرد که قاطبه صنعت پلیمر از آن پیروز بیرون بیایند.

ایران پلاست البته همچنان از نبود یک بستر ارتباطی “اعتمادزا” میان خود و صنعت پلیمر رنج می برد. اعتمادسازی متقابل لازمه قرار گرفتن ایران پلاست در جایگاه واقعی آن در منطقه و دنیاست.

آینده ایران پلاست بدون مشارکت حلقه های موثر زنجیره صنعت پلیمر، از جمله تشکل ها به نمایندگی صاحبان همه صنایع وابسته چه بالا و چه پایین دستی و رسانه ها به عنوان صدای رسای این صنعت در اتخاذ سیاست های کلان برای آن، افق روشن ماندگاری نخواهد داشت. 

ما در مسیر هستیم و این راه، پایانی ندارد، راه اصلاح و بهتر شدن. 

 

(بیشتر خواهیم نوشت …)

تبسم علیزادمنیر

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا