اخبار

ایران مقام اول جهانی در “سهم مقالات نانو به کل مقالات” را کسب کرد!

بسپار/ ایران پلیمر پایگاه آمار و اطلاعات “استات نانو” StatNano از سال 2010 با استفاده از متدلوژی‌های علمی به استخراج آمار و اطلاعات فناوری نانو و انتشار آن می‌پردازد و مرجع محققان و سیاست‌گذاران در دنیا به حساب می‌آید.

 آمار مقالات نانو با استفاده از یک عبارت جستجوی خاص در موتور جستجوی بانک “Web of Science” برای تک‌تک کشورها استخراج و به‌صورت ماهانه گزارش می‌شود.

بر اساس گزارش جدید این پایگاه در سال جاری، تا آخر سال 2019 تعداد 178 هزار مقاله مرتبط با فناوری نانو منتشر شده است؛ از این تعداد، حدود 74000 مقاله مربوط به کشور چین است که با توجه به این تعداد در جایگاه نخست جهان از لحاظ تولید مقاله مرتبط با فناوری نانو قرار دارد.

 مقالات علوم نانو چین که در سال 2019 منتشر شد، بیش از 16 درصد از کل انتشارات علمی این کشور را در سال جاری تشکیل می‌دهد.

پس از چین، کشور آمریکا با 24000 مقاله در رده دوم جهان قرار دارد؛ هند، ایران و کره جنوبی رده‌های بعدی را تشکیل داده‌اند؛ کشور ایران در سال 2019 تعداد 10 هزار و 494 مقاله را در زمینه علم نانو تولید کرده است. 

  جدا از تعداد مقالات علوم نانو در کشورهای مختلف، سهم مقاله‌های فناوری نانو در کل نشریات کشورها می‌تواند نشانه‌ای از اولویت آنها در این زمینه از علم باشد.

 از این منظر کشور ایران، در رده نخست قرار دارد که 21 درصد از مقالات تولیدی خود را در زمینه فناوری نانو به چاپ رسانده است؛ پس از ایران، کشورهای عربستان و هند در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. 

 بررسی موضوعی مقالات نانو در سال 2019 نشان می‌دهد که بیشترین مقالات به ترتیب در رشته‌های شیمی، علوم مواد، فیزیک و علوم مهندسی منتشر شده‌اند.

فناوری نانو ,

 

 

 

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا