اخبار

ایران در انتشار مقالات حوزه نانو در مقام چندم است؟

بسپار/ ایران پلیمر بر اساس گزارش پایگاه استت‌نانو، ایران در سال ۲۰۱۸ با انتشار ۹ هزار و ۶۶۲ مقاله مقام چهارمی خود را که در سال ۲۰۱۷ در حوزه نانو کسب کرده بود، حفظ کرده و دانشگاه آزاد بیشترین تعداد مقالات را در این سال منتشر کرده‌است.

پایگاه آمار و اطلاعات استت‌نانو (StatNano) از سال ۲۰۱۰ با استفاده از متدلوژی‌های علمی به استخراج آمار و اطلاعات فناوری نانو و انتشار آن می‌پردازد و مرجع محققان و سیاستگذاران در دنیا به حساب می‌آید. بر اساس گزارش این پایگاه در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۶۶ هزار مقاله‌ مرتبط با فناوری نانو منتشر شده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بیش از ۷ درصد رشد داشته‌ است. علاوه بر مقالات پژوهشی (articles)، بیش از ۹ هزار مقاله‌ مروری (review) نیز در این سال منتشر شده است که این رقم حدود ۵ درصد از کل انتشارات نانو را شامل می‌شود.

با توجه به تعداد مقالات منتشر شده نسبت به سال ۲۰۱۷ تغییری در رتبه‌ کشورهای برتر در تولید علوم نانو در جهان ایجاد نشده و جمهوری اسلامی ایران جایگاه چهارم خود را که از سال ۲۰۱۷ کسب کرده بود، در این سال نیز حفظ کرد.

ردیف کشور تعداد مقالات سهم
۱ چین ۶۵,۵۹۴ ۳۹.۴۷
۲ آمریکا ۲۴,۵۱۴ ۱۴.۷۵
۳ هند ۱۴,۰۳۶ ۸.۴۵
۴ ایران ۹,۶۶۲ ۵.۸۱
۵ کره جنوبی ۹,۳۷۲ ۵.۶۴
۶ آلمان ۸,۴۴۸ ۵.۰
۷ ژاپن ۷,۳۸۱ ۴.۴۴
۸ بریتانیا ۵,۶۶۷ ۳.۴۱
۹ فرانسه ۵,۴۱۲ ۳.۲۶
۱۰ روسیه ۵,۳۰۹ ۳.۱۹
۱۱ اسپانیا ۴,۵۱۸ ۲.۷۲
۱۲ ایتالیا ۴,۲۲۷ ۲.۵۴
۱۳ استرالیا ۴,۱۲۲ ۲.۴۸
۱۴ کانادا ۳,۶۰۳ ۲.۱۷
۱۵ عربستان سعودی ۳,۱۰۹ ۱.۸۷
۱۶ برزیل ۳,۰۷۵ ۱.۸۵
۱۷ تایوان ۲,۸۸۵ ۱.۷۴
۱۸ ترکیه ۲,۴۹۱ ۱.۵۰
۱۹ لهستان ۲,۴۳۸ ۱.۴۷
۲۰ مصر ۲,۲۳۵ ۱.۳۴

بر اساس گزارش پایگاه استت، سهم مقالات نانو از کل انتشارت علمی همانند سال‌های گذشته روند صعودی داشته است. در سال ۲۰۱۸ حدود  ۹.۷درصد از کل انتشارت علمی منتشر شده، مرتبط با فناوری نانو بودند که این رقم، بالاترین مقدار از سال ۲۰۱۴ تا کنون بوده‌است.

رشد مقالات نانو از  کل مقالات دنیا از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸

همچنین ایران، عربستان، چین و هند به ترتیب بیشترین سهم را در انتشار مقالات نانو نسبت به کل مقالات خود (Local share) داشتند. در این شاخص عراق به‌عنوان کشور پنجم قرار گرفته است. گرچه محققان عراقی در سال ۲۰۱۸ تنها ۴۶۳ مقاله مرتبط با فناوری نانو منتشر کردند، اما همین تعداد حدود ۱۷ درصد از کل انتشارات علمی عراق در این سال را شامل می‌شود. 

ردیف کشور سهم به درصد
۱ ایران ۲۲.۰۳
۲ عربستان سعودی ۱۸.۸۲
۳ چین ۱۷.۳۳
۴ هند ۱۷.۲۴
۶ سنگاپور ۱۶.۰۲
۷ کره جنوبی ۱۵.۴۳
۸ بلاروس ۱۴.۸۰
۹ مصر ۱۴.۷۷
۱۰ مالزی ۱۳.۶۲
۱۱ ویتنام ۱۳.۲۹
۱۲ پاکستان ۱۲.۳۱
۱۳ تایوان ۱۲.۰۲
۱۴ اکراین ۱۱.۸۴
۱۵ روسیه ۱۱.۳۸

بررسی موضوعی مقالات نانو در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد بیشترین مقالات به ترتیب در رشته‌های شیمی، علوم مواد، فیزیک و علوم مهندسی منتشر شده‌اند. همچنین چهار مجله ACS Applied Materials Interfaces، Applied surface Science، RCS Advances و Nanoscale به ترتیب بیشترین سهم را در انتشار مقالات نانو داشتند. آکادمی علوم چین، دانشگاه آزاد اسلامی ایران، آکادمی علوم روسیه و دانشگاه شینهوا چین هم مراکزی هستند که بیشترین تعداد مقالات نانو را در سال گذشته منتشر کرده‌اند.

 

ایسنا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا