اخبار

ایران بازگشت به مذاکره برجام را منوط به دریافت ۱۰ میلیارد دلار کرد

بسپار/ایران پلیمر وزیر امور خارجه خواستار آزاد کردن ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران شده است. حسین امیرعبداللهیان رفع انسداد از دارایی‌های ایران را شرط بازگشت این کشور به مذاکرات وین اعلام کرده است.

دسترسی جمهوری اسلامی به بخش قابل ملاحظه‌ای از دارایی‌های مالی خود در خارج از کشور در سایه تحریم‌ها قطع شده است. این دارایی‌های ارزی عمدتا در ارتباط با صادرات نفت و گاز این کشور به دست آمده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه سوم اکتبر (۱۱ مهر) با انتشار گزارشی از دوبی به اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  درباره ادامه مذاکره بر سر مناقشه هسته‌ای ایران پرداخته است.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی مدعی شده بود که مقامات آمریکایی در دوره اقامت او در نیویورک تلاش کرده بودند تا از طریق راه‌های مختلف با او تماس بگیرند. عبداللهیان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در این مصاحبه تصریح کرد، “به کسانی که برای تماس با آمریکا میانجیگری کرده بودند، گفته است که هرگاه قصد آمریکا درباره مذاکرات و رسیدن به راه حل با ایران جدی باشد، باید از دارایی‌های مالی بلوکه‌شده این کشور رفع انسداد کند”.

امیرعبداللهیان به این ترتیب بازگشت جمهوری اسلامی به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین را مشروط به رفع انسداد از ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه‌شده این کشور کرده است.

او در این گفت‌وگو همچون چند مصاحبه دیگر دوباره از آمادگی جمهوری اسلامی برای بازگشت به پشت میز مذاکره سخن گفت، اما از اعلام تاریخی معینی در این رابطه خودداری ورزید.

این در حالی است که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در مذاکرات هسته‌ای، بریتانیا، آلمان و فرانسه، به تاکید از جمهوری اسلامی درخواست کرده‌اند هر چه سریع‌تر به پشت میز مذاکره بازگردد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه اخیرا گفته است که “گذشت وقت به سود جمهوری اسلامی نیست و هر چه بیشتر بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای به تعویق افتد، فضا برای کسب یک راه حل دیپلماتیک با این کشور تنگ‌تر خواهد شد”.

 

دویچه وله فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا