اخبار

ایده‌ی ساده‌ی یک دانش آموز در کاهش وزن ماشین لباسشویی منجر به کاهش رهایش هزاران تن دی اکسید کربن می‌شود

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، یک دانش آموز با یک ترفند ساده موفق به کاهش وزن قابل توجه ماشین لباسشویی شد. این مساله حمل این دستگاه‌ها را آسان تر نموده و آن‌ها را دوستدار محیط زیست می‌نماید. 


اغلب ماشین‌های لباسشویی دارای یک قطعه‌ی 25 کیلوگرمی بتنی می‌باشند. این قطعه‌ی بتنی در بالاترین قسمت دستگاه داشته و هدف از طراحی آن ثابت نگه داشتن دستگاه در زمان چرخش سریع موتور آن می‌باشد. حضور این قطعه‌ی بتنی حمل و نقل دستگاه را بسیار دشوار نموده است.
اما یک دانش آموز در دانشگاه  Trent و گروه تحقیقاتی Nottingham با یک تغییر ساده منجر به حل این معضل شد. او به جای قطعه‌ی بتنی یک ظرف پلاستیکی تو خالی طراحی نمود که می‌تواند با آب پر شود. در واقع ظرف پلاستیکی واقع در ماشین لباس شویی پس از جابجایی و قرار گیری در محل مخصوص با آب پر شده و به عنوان یک وزنه برای هدف مورد نظر عمل می‌نماید. در صورت نیاز به جابجایی مجدد این قطعه‌ی پلاستیکی از آب خالی می‌شود تا وزن دستگاه کم شده و امکان جابجایی آسان آن وجود داشته باشد.
حذف این قطعه‌ی بتنی وزن دستگاه را تا یک سوم مقدار ممکن کاهش می‌دهد. این کاهش وزن صدمات بدنی کارگران حمل و نقل را کاهش داده و منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود. 
طبق تخمین‌های انجام شده توسط این دانشگاه، با توجه به فروش 5/3 میلیون دستگاه در انگلستان، این کاهش وزن منجر به کاهش 45000 تن دی اکسید کربن در اتمسفر هوا می‌شود. به طور متوسط هر دستگاه تولیدی حدود 2 تن دی اکسید کربن به ازای هر 10000 مایل جابجایی در اتمسفر هوا رها می‌نماید.
این تغییر ساده توسط دانش آموزی 22 ساله طی یک پروژه‌ی تحقیقاتی به سرانجام رسید. پس از طراحی ایده و اعمال آن روی دستگاه واقعی، اثبات شد که کاربرد این ظرف پلاستیکی حاوی آب نیز مانند قطعه‌ی بتنی می‌باشد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا