اخبار

ایجاد صندوق مالی برای رفع مشکل بازگشت ارز صادراتی به افغانستان

بسپار/ ایران پلیمر رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان از ایجاد صندوق مالی برای رفع مشکل بازگشت ارز صادراتی به افغانستان خبر داد.

سیدحسین سلیمی گفت: تجارت بازرگانان ایران با افغانستان از دیرباز به صورت ریالی بوده و همچنان نیز در مبادلات دو طرف از ارز مبدا استفاده می شود، حال آنکه به دنبال دستورالعمل بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، تجار و صادرکنندگان به این بازار همسایه با مشکلات عدیده ای مواجه شده به طوری که صادرات به افغانستان را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱.۵ میلیون شهروند افغانستان در بازار کار ایران مشغول به فعالیت هستند و حقوق و دستمزد خود را به ریال از کارفرمایان ایران در داخل دریافت می کنند و از طریق صرافی های داخلی دستمزد خود را به دلار تبدیل و برای خانواده های خود در افغانستان حواله می کنند.

او گفت: در این رابطه می توان با ایجاد و تاسیس یک صندوق مشترک، دستمزد آنان را در داخل کشور به این صندوق واریز کرد و صندوق متناظر آن در افغانستان نیز محل ورود ارز حاصل از خرید کالا از ایران باشد و به این طریق، مسئله بازگشت ارز صادراتی به افغانستان را برطرف کرد.

سلیمی گفت: کشت فراسرزمینی در افغانستان را یکی از راهکارهای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور است. شرکت ها و کارآفرینان ایرانی می توانند با خرید زمین در افغانستان، نسبت به تولید محصولات کشاورزی و دامپروری در این کشور اقدام کرده و محصولات تولیدی در این بخش را به ایران وارد کنند و در عین حال، به اشتغال آفرینی در این کشور نیز کمک خواهند کرد.

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا