اخبار

اولین قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکمنستان- ایران- ترکیه وارد کشور شد

بسپار/ایران پلیمر برای اولین بار قطار ترانزیتی ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه حامل محموله کانتینری گوگرد قزاقستان از مرز اینچه برون وارد کشور شده و به زودی به تهران خواهد رسید.

در پی اجرای تصمیم دولت سیزدهم مبنی بر تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه و همچنین برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تقویت ترانزیت اعم از جاده‌ای و ریلی از خاک کشورمان و راه اندازی کریدورهای جدید، اولین قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه حامل محموله ترانزیتی گوگرد صادراتی قزاقستان بامداد جمعه ۲۷ خرداد از مرز ریلی اینچه برون وارد کشور شد.

قرار است این قطار سه شنبه ۳۱ خرداد این هفته و همزمان با سفر قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان به ایران، وارد ایستگاه راه آهن تهران شود؛ در زمان حضور رئیس جمهور قزاقستان در تهران، قرار است مراسم نمادین افتتاح کریدور جدید ریلی قزاقستان به ترکیه از خاک ایران باشیم.

پیش از این کالاهای قزاقستان از طریق بندر اکتائوی این کشور به بندر باکو و سپس با قطار بکو-تفلیس-قارص به ترکیه می‌رفت اما در پی افزایش هزینه حمل و نقل دریایی، مسیر ریلی ایران جایگزین کریدور دریایی-ریلی سابق از قزاقستان به ترکیه شده است.

سید محسن پورسیدآقایی مدیر عامل اسبق راه آهن پیش از این درباره علت اقتصادی نشدن راه آ هن گرمسار-اینچه برون به خبرنگار مهر گفته بود: ایران با پول خودش راه آهن گرگان-اینچه برون را احداث کرد ولی روس‌ها بار به این خط نیاوردند؛ روس‌ها گفته بودند اگر ایران، ترکمنستان و قزاقستان خط آهن شرق روسیه را بسازند، ما ۱۰ میلیون تن بار به این خط آهن می‌آوریم؛ راه آهن احداث شد اما دریغ از ۱۰ هزار تن بار.

گفتنی است دوم خرداد امسال طی سفر سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن به قزاقستان، توافق نامه‌ای برای راه اندازی کریدور ترانزیتی این کشور به ترکیه از ریلی ایران به امضا رسید و قرار شد ظرف یک ماه این توافق نامه اجرایی شود.

همچنین در این توافق نامه مقرر شد بخشی از بار چین-روسیه-اروپا که تا پیش از جنگ اوکراین از شمال دریای خزر و از خاک روسیه به اروپا می‌رفت، از مسیر ریلی چین-قزاقستان-ایران-ترکیه به اروپا ترانزیت شود.

گفتنی است راه آهن گرمسار اینچه برون ۱۲ آذر ۱۳۹۳ با حضور رؤسای جمهور وقت ایران و ترکمنستان در منطقه مرزی اینچه برون به بهره برداری رسید.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا