اخبار

اهمیت بسته‌بندی های پلیمری در کاهش انبوه ضایعات غذایی/ با حذف اتلاف غذا به جای هر 4 نفر می‌توان 5 نفر را سیر کرد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر BBC به تازگی گزارشی را منتشر کرده که توسط پژوهشگران هلندی انجام شده است. بر اساس این گزارش «برآوردهای متداول و عمومی نسبت به ضایعات غذا بسیار پایین است» و نتایج واقعی حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که هر نفر در دنیا به صورت برآوردی به اندازه 500 کالری در روز ضایعات غذا تولید می‌کند. این گزارش تا جایی پیش می‌رود که می‌گوید با حذف اتلاف غذا به جای هر 4 نفر می‌توان 5 نفر را سیر کرد.

این نتایج به همراه هدف‌گذاری بین‌المللی برای حذف نیمی از غذای اتلاف شده تا 2030 اهمیت نقش بسته‌بندی را در کاهش ضایعات نشان می‌دهد.

بنا به گفته سازمان ملل، ضایعات غذا تولیدکننده دست کم 10% از گازهای گلخانه‌ای هستند و اگر اتلاف غذا یک کشور بود (!) رتبه سومین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در دنیا را از آن خود می‌کرد. اتلاف غذا یک مسئله اجتماعی و زیست‌محیطی در دنیاست و تنها در بریتانیا سالیانه 9.5 میلیون تن ضایعات غذا تولید می‌شود. این مسئله نه تنها منابع ارزشمند را از میان می‌برد بلکه 25 میلیون تن Co2 نیز تولید می‌کند. این مقدار برابر است با میزان دی‌اکسید کربن‌ تولیدی توسط یک سوم خودروهایی که در سال 2018 در جاده‌های فضایی به بزرگی ولز رفت و آمد کردند.

بسته‌بندی خود نقش مهمی در حفاظت از محصولات و کاهش ضایعات غذا به صورت کلی ایفا می‌کند، در حالی که خود تنها تاثیر اندکی در تولید Co2 دارد.

غذا یک نیاز اجتماعی ابتدایی است اما ضایعات غذا می‌تواند و می‌بایست کاهش یابد چرا که نسبت به بسته‌بندی، 10 برابر تاثیرات زیست‌محیطی مخرب دارد. علاوه بر این بسته‌بندی‌های پلاستیکی می‌توانند طول عمر محصولات غذایی بر روی قفسه را بیشتر کنند. یک نمونه، افزایش طول عمر خیار تا 2 هفته و استیک تا 10 روز نسبت به حالت معمولی است. چنین بهبودهایی قطعا می‌تواند سبب کاهش ضایعات غذا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا