اخبار

انقلابی در درمان دیابت با برچسب‌های انسولین‌رسان هوشمند

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار/ ایران پلیمر برچسب‌های انسولین‌رسانی هوشمند که سطح قند خون را پایش می‌کنند، به صورت خودکار مقدار مناسبی از انسولین را وارد خون می‌کنند که این مسئله می‌تواند به صورت چشمگیری کیفیت زندگی افراد دیابتی را بهبود دهد. محققین دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس (UCLA)، دانشکده داروسازی دانشگاه کارولینای شمالی و موسسه فناوری ماساچوست با همکاری یکدیگر در حال توسعه فناوری هستند که در شماره اخیر نشریه مهندسی زیست‌پزشکی Nature آن را به چاپ رساندند. آزمایش موفق این فناوری بر روی حیوانات که توسط تیم پژوهشی به سرپرستی Zhen Gu انجام شده است، به مرحله بعد برای دوره آزمایشی کلینیکی برای گرفتن تاییدیه سازمان غذا و دارو رسیده است. 

این برچسب‌ها تقریبا به اندازه یک سکه هستند و برای مصرف روزانه طراحی شده‌اند. به گفته پژوهشگران تولید این برچسب به راحتی با استفاده از روش بسپارش نوری در جا قابل انجام است. این ابزار سطح قند خون یا گلوکوز را از طریق میکرو- سوزن‌هایی پایش می‌کند که از جنس بسپاری حساس به گلوکوز ساخته شده است. این سوزن‌ها کمتر از 1 میلی‌متر طول دارند و از قبل با انسولین پر شدند و زمانی که سطح قند خون به آستانه مشخصی می‌رسد، آن را در بدن آزاد می‌کنند. هنگامی که سطح قند خون به سطح عادی می‌رسد، انسولین‌رسانی کاهش می‌یابد. علاوه بر اینکه این روش برای بیماران راحتی فراهم می‌کند، می‌تواند از مصرف بیش از حد انسولین نیز جلوگیری کند که خود به گفته پژوهشگران می‌تواند منجر به هیپوگلایسمی، حمله عصبی، کما یا حتی مرگ شود. 
آقای Jicheng Yu پژوهشگر این تحقیق به PlasticsToday گفته است: «ما این بسپارهای حساس به گلوکوز را مبتنی بر گروه‌های اسیدی فنیل‌برونیک طراحی کردیم. این اسیدها می‌توانند به صورت معکوس با کلوگوز واکنش نشان دهند تا گروهی با بار منفی ایجاد کنند که سبب تغییرات در بارهای الکترواستاتیک در میکرو-سوزن‌ها می‌شود.» 
این سوزن‌ها که از ابعادی بسیار کوچک‌تر از سوزن‌های معمولی دارند، نیم میلی‌متر وارد پوست می‌شوند و به این ترتیب درد بسیار کمتری دارند. عمق نفوذ به قدری است که می‌تواند به بدن انسولین‌رسانی کند. پپ
علی‌رغم اینکه دیابت برای بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده وسایل پزشکی فرصت بزرگی در بازار است و بیش از 400 میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند، پیشرفت‌های فناوری در این حوزه رو به گسترش است. 
John use که نویسنده این مقاله و رئیس مرکز دیابت UNC و دانشکده داروسازی دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: «ارائه روشی برای انسولین‌رسانی به صورت هوشمند و مناسب همواره رویایی دست‌نیافتنی بوده است. در صورتی که کارآمدی و امنیت این برچسب‌ها در آزمایش بر روی انسان‌ها تایید شود، تجربه بیماران دیابتی تا حد قابل توجهی بهبود می‌یابد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا