اخبار

انجمن ملی صنایع پلاستیک اعتراض کرد: پتروشیمی ها رقیب صنایع تکمیلی شده اند!

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، شرکت های پتروشیمی اخیرا با تغییر هدف و مسیر رسالت اولیه خود، به سمت تکمیل زتجیره ارزش محصولات تکمیلی گرایش پیدا کرده و با تغییر استراتژی خود و با داشتن منابع عظیم مواد اولیه، اقدام به تولید کامپاند کرده و به شکلی رقیب شرکت های صنایع تکمیلی شده اند.

انجمن ملی صنایع پلاستیک در واکنش به این اقدام مراتب اعتراض خود را به وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای اعلام کرد. رونوشت این نامه برای انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ارسال شده است. 

به گزارش اینپیا متن نامه مربوطه به شرح زیر است: 

 

جناب آقای دکتر شریعتمداری

وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت

 

با سلام

 

به استحضار عالی می رساند پتروشیمی را صنعت مادر کشور نام نهاده اند و همه به خوبی می دانندکه صنایع تکمیلی پلاستیک و پلیمر کشور “همان فرزندان” مولد کار هستند. این بخش از صنایع کشور در شرایط خاص کنونی و در سال ” اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” به علت گستردگی، می تواند در رفع مشکل بیکاری و نهایتا ایجاد رونق اقتصادی نقش مهمی را ایفا کند که این پتانسیل را در کمتر صنایعی می تواند یافت.

 

مستحضر هستید که واحدهای تشکیل دهنده این شاخه از صنعت در کشور متعدد بوده و گستردگی زیادی در سطح کشور دارد و اکثر قریب به اتفاق این واحدها با وجود مشکلات عدیده ای که ناشی از شرایط حاکم بر بازار و اقتصاد کشور بوده و بر آنها فشار وارد می سازد، به انحای مختلف سعی در فعال نگهداشتن واحدهای تولیدی خود دارند لیکن عملکرد نامناسب برخی شرکت های پتروشیمی در زمینه های مختلف، به ویژه در عرضه مناسب و پایدار محصولات پتروشیمی، سال هاست که به یک معضل حل ناشدنی شرکت های صنایع تکمیلی تبدیل شده است که پیامد آن نیز بی کاری صدها نیروی انسانی بوده است.

 

اصل وجودی و رسالت شرکت های پتروشیمی در وهله اول تامین مواد اولیه به موقع و مناسب صنایع تکمیلی داخلی بوده که چنانچه به طور سیستماتیک و با رویکرد منافع ملی اجرایی شود، نقش بسیار مهم و ارزنده ای در رونق اقتصادی و رفع معضل بیکاری خواهد داشت، لیکن شرکت های پتروشیمی اخیرا با تغییر هدف و مسیر رسالت اولیه خود، به سمت تکمیل زتجیره ارزش محصولات تکمیلی گرایش پیدا کرده و با تغییر استراتژی خود و با داشتن منابع عظیم مواد اولیه، اقدام به تولید کامپاند نموده و به شکلی رقیب شرکت های صنایع تکمیلی شده اند.

 

البته با بسط این هدف و گسترش آن به سایر صنایع تکمیلی به تولید محصول نهایی نیز در آینده خواهند پرداخت که در حال حاضر با توجه به ظرفیت های مازادی که در صنایع تکمیلی وجود دارد، سبب رقابت نابرابر شده است.

 

بدیهی است که ادامه این روند موجب از بین رفتن و تعطیلی صدها واحد این بخش از صنعت کشور و بی کاری زایدالوصف خواهد شد.

 

حال چنانچه این نگرش و سیاست که صرفا مبتنی بر سودآوری بوده و نه نگرش ملی و کلان، اصلاح نگردد مختصر جانی را که در صنایع تکمیلی پلاستیک و پلیمر کشور باقی مانده است را نابود نموده و مرگ و اضمحلال واحدهای این بخش از صنایع کشور که خود با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور در حال احتضار می باشند را تسریع و قطعی کرده و همگی را به تعطیلی خواهد کشاند. این برداشت وجود دارد که با چنین سیاست هایی، تلاش می شود تا تولید و اشتغال را نابود و اقتصاد کشور را بیش از پیش در گرداب فرو ببریم.

 

امیدواریم و انتظار داریم که حضرتعالی به عنوان مقام عالی وزارت دستور بررسی موضوع فوق را در اولویت های کاری خود قرار دهید تا تولیدکننده که در مقاطع دشوار و حساس کشور همواره به اقتصاد و اشتغال میهن خدمت کرده است بیش از این مایوس نشود.

 

      با سپاس و تشکر                   

                                                                                                                     عباسعلی متوسلیان                

              

    رئیس هیئت مدیره                 

 

رونوشت: انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا