اخبار

امیدواری برای افزایش صادرات ۲۰ میلیارد دلار کالا به عراق

بسپار می نویسد، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به صادرات ۱۳ میلیارد دلاری کالا طی سال‌های بحرانی بعد از سقوط رژیم بعث، اظهار امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود، صادرات به این کشور در آینده‌ به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یحیی آل اسحاق امروز در همایش بررسی چالش‌ها و راهکارهای تخصصی صادرات کالا به عراق که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: با توجه به مجموعه اقتضائات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و منطقه‌ای 2 کشور به لحاظ بازار اقتصادی به یکدیگر نیازمند هستند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: برند کالاهای ایرانی در عراق به ویژه در حوزه فنی و مهندسی مانند برق، مورد قبول و قابل رقابت است.

وی با اشاره به ناامنی کشور عراق به دلیل وجود تروریست‌های داعشی، اظهارداشت: علیرغم این موضوع از آن طرف برای تجارت با این کشور اراده وجود دارد و قبول ریسک مشروعیت سود است.

وی تصریح کرد: تاجر و فعال اقتصادی که فکر کند نباید برای فعالیت اقتصادی‌اش ریسک وجود داشته باشد، تاجر نیست، چرا که یک تاجر همیشه 2 جیب، یکی سود و دیگری ضرر دارد و باید به هر دو موضوع فکر کند.

وی بیان داشت: حضور تاجران ایرانی در عراق با این شرایط موجب پایداری و استقامت است، وگرنه در صورت هموار شدن شرایط همگی حضور خواهند یافت.

آل اسحاق تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران سعی دارد، تا هرگونه امکان فعالیت و شرایط خدماتی را فراهم کند و بازار ایران برای عراقی‌ها از لحاظ شاخص‌های اقتصادی، قیمت، فاصله جغرافیایی، سابقه فرهنگی، سطح تکنولوژی، بازار بسیار خوبی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تصریح کرد: ما هیچ گاه قرار نیست یک طرفه فکر کنیم و به دنبال بازار و رابطه پایدار هستیم و باید منافع طرفین را در نظر بگیریم.

آل اسحاق بیان داشت: عراق اولین بازار خدمات فنی و مهندسی ما محسوب می‌شود، به طوری که 80 درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی ما در جهان به عراق بر می‌گردد.

وی بیان داشت: از نظر مسائل استراتژیک، هم دولت ایران با تمام قوا و هم مجموعه تصمیم‌گیران عراقی در صدد رفع مشکل هستند.

آل اسحاق بیان داشت: عزم ملی ما در مسائل اقتصادی و سیاسی نگاهی بلند مدت است و فضای حاکم بین ایران و عراق فضای امید به آتیه است.

آل اسحاق با اشاره به 13 میلیارد دلار حجم تجاری با کشور عراق، ابراز امیدواری برای افزایش این رقم به 20 میلیارد دلار و تصریح کرد: این فعالیت تجاری در شراسط بحرانی اتفاق افتاده و قطعاً امکان توسعه آن وجود دارد.

وی افزود: بازار عراق بازار مناسب و خوبی برای ایران است و مهمترین نکته در روابط تجاری با این کشور پیدا کردند، طرف‌های مقابل خودمان و برنامه‌ریزی بلند مدت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا