اخبار

امکان بازیافت با آمیزه­ سازی واکنشی

بسپار/ ایران پلیمر رانشگرهای (اکسترودرهای) آمیزه­سازی می­توانند وسیله ­ای موثر برای اصلاح شیمیایی بسپارها باشند. در این مقاله برخی از آخرین پیشرفت­ها، ازجمله ایده­ های جدید بازیافت بررسی شده است.

استفاده از رانشگرهای آمیزه­ سازی و هم ­آشوبنده­ ها (co-kneaders) به عنوان واکنشگاه­ های شیمیایی پیوسته، فرصت­های جالب توجهی را برای افرادی که به دنبال راه­حل­های خلاقانه اصلاح عملکرد بسپارها هستند، فراهم می­کند. رانشگری واکنشی روشی شناخته شده برای تولید انواع مختلف گرمانرم­ های کشایند، به خصوص گرمانرم ­های کشایند ولکانش شده (TPV) و TPU است و هم­چنین می­تواند برای پلی ­آمیدها به­ کار گرفته شود. اخیرا، از رانشگری واکنشی برای تولید آمیزه­هایی با خواص بهبودیافته بازدارندگی شعله و نیز تولید آمیزه ­های جدید با کیفیت عالی از مواد بازیافتی استفاده شده­ است. در این مقاله به چند مورد از پیشرفت­ های اخیر پرداخته شده است.

موسسه Institut für Kunststofftechnik (IKT) در دانشگاه اشتوتگارت آلمان، سال­هاست که در زمینه رانشگری واکنشی، به ویژه در حوزه افزایش وزن مولکولی یک بسپار به منظور امکان انجام روش­های فرایندی بیشتر روی آن، تجربیات قابل ­توجهی به­دست آورده است. یکی از تحقیقات کنونی این موسسه تمرکز بر بهبود پلی ­آمیدهای بازدارنده شعله است. برای افزایش بازدارندگی شعله، پلی ­آمیدها به ­طور معمول با افزودنی­ هایی مانند مولکول­های فسفردار قرمز یا مولکول­های هالوژن-نیتروژن­دار یا فسفری ترکیب می­شوند. با این حال، برای دستیابی به یک بازدارندگی قابل قبول شعله، مقادیر بسیار زیادی از این افزودنی­ها نیاز است. استفاده از مقادیر زیاد افزودنی­ها اثری منفی بر خواص مکانیکی پلی­آمید دارد یا اگر افزودنی به صورت فیزیکی به زنجیر بسپار پیوند خورده باشد می­تواند منجر به مهاجرت به سطح شود.  

به همین دلیل، موسسه IKT با موسسه آلمانی Textile and Fiber Research  (DITF) در دنکندورف به منظور ابداع روشی برای اتصال شیمیایی افزودنی­ها به پلی ­آمیدها، در طول آمیزه­ سازی و فراورش آن­ها همکاری داشته است. اتصال شیمیایی می­تواند از طریق اتصال بازدارنده شعله به زنجیر بسپار درطول بسپارش پلی ­آمید به­دست آید. با این حال، پس از تکمیل بسپارش، مولکول­های بازدارنده شعله بسیاری از گروه­های انتهایی پلی ­آمید را اشغال می ­کنند. این به نوبه خود مانع از رشد زنجیر شده و منجر به وزن­های مولکولی و گرانروی­ های کم می­شود.

درنتیجه، این پلی­ آمیدهای ذاتا بازدارنده شعله می­توانند به خوبی به شکل الیاف فرایند شوند، اما برای روش­های معمول فراوش پلاستیک­ها مانند قالب­گیری تزریقی مناسب نیستند. برای افزایش گرانروی و امکان روش­های فرایندی بیشتر، استفاده از رانشگری واکنشی با یازه ­های زنجیر (chain extenders) خطی مانند اپوکسیدها، اکسازولین­ها یا (بیس) کاپرولاکتام­ها مفید است.

محققان موسسه ­های IKT و DITF برای مشاهده فرایند واکنش یازه­ی زنجیر با پلی ­آمید بازدارنده شعله درکل طول بخش فرایندکاری، از یک رانشگر دوماردان هم­سوگرد که به ­طور خاص اصلاح شده و دارای سیلندر بازشو از نوع لولادار (clamshell) است، استفاده کردند (شکل 1). اندازه­ گیری­های شارش ­شناختی (رئولوژی) ثابت کرد که گرانروی­ آمیزه­ های تولید شده تا سطح پلی­ آمیدهای استاندارد توانستند افزایش یابند.

 

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر

[email protected]

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 208 ماهنامه بسپار که درنیمه بهمن ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا