اخبار

امضای قرارداد انرژی ۲۷ میلیارد دلاری میان عراق و توتال

بسپار/ایران پلیمر شرکت توتال فرانسه تحت قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار، چهار پروژه انرژی بزرگ در جنوب عراق خواهد ساخت.

پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال در مراسم امضای این قرارداد گفت: این شرکت سرمایه گذاری اولیه به ارزش ۱۰ میلیارد دلار را آغاز خواهد کرد و کار مهندسی فورا آغاز می شود. برنامه این شرکت، بسیج تیمها در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ است.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق گفت: فاز اول شامل یک سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری از سوی گروه فرانسوی توتال در پروژه ای برای تزریق آب دریا به میادین نفتی به منظور بهبود استخراج نفت خواهد بود. توتال برای ساخت یک کارخانه پالایش برای گازی که در میادین جنوبی قرنه غربی ۲، مجنون، ارتاوی، طوبی و لوهیس تولید می شود، دو میلیارد دلار فراهم خواهد کرد. انتظار می رود این پروژه ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز تولید کند و در فاز دوم توسعه تولیدش دو برابر شود.

وزیر نفت عراق گفت: گاز تولید شده از پروژه توتال در جنوب عراق کمک خواهد کرد این کشور واردات گاز از ایران را قطع کند زیرا گازی که در داخل تولید می شود ارزانتر از گاز ایران خواهد بود.

جبار اظهار کرد: هزینه واردات گاز از ایران حدود هشت دلار به ازای هر میلیون واحد Btu است و گازی که از پروژه توتال تولید می شود یک دلار و ۵۰ سنت به ازای هر میلیون واحد  Btu ارزانتر خواهد بود.

دو پروژه دیگر نیروگاه خورشیدی و پروژه ای برای افزایش تولید نفت از میدان نفتی ارتاوی هستند.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد توتال کمک می کند تولید میدان نفتی ارتاوی از ۸۵ هزار بشکه در روز فعلی به ۲۱۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

توتال یکی از معدود غولهای نفتی بین المللی است که درصدد سرمایه گذاری در عراق برآمده است. این کشور که در سالهای اخیر به سختی تلاش کرده است سرمایه گذاری خارجی جدید را برای صنعت انرژی خود جذب کند، قصد دارد تولید نفت را تا سال ۲۰۲۷ به هشت میلیون بشکه در روز افزایش دهد. ظرفیت تولید نفت عراق در حال حاضر پنج میلیون بشکه در روز است.

عراق برای قطع وابستگی به واردات انرژی ایران از سوی آمریکا تحت فشار قرار دارد. این کشور گاز را به همراه نفت تولید می کند که در حال حاضر به دلیل مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس، محدود شده است و در نتیجه میزان گازی که می تواند برای تولید نیرو استفاده شود هم کاهش پیدا کرده است. عراق همچنین باید معضل مشعل سوزی را کاهش دهد. طبق آمار بانک جهانی، عراق پس از روسیه دومین رکورددار مشعل سوزی در جهان است.

 

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا