اخبار

الیاف ماهیچه‌ای مصنوعی ساخته شده از نایلون

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، ماهیچه‌های مصنوعی، اجزایی هستند که می‌توانند تا حدودی همانند مایچه‌های واقعی منقبض و منبسط شده و علاوه بر کاربردهای مربوط به بدن انسان می‌توانند کاربردهایی در روبوتیک، قطعه‌هایی در خودرو و صنایع هوافضا را دارا باشند.

در حال حاضر محققین دانشگاه MIT روشی ارزان قیمت و بسیار ساده را برای ساخت چنین ماهیچه‌هایی یافته‌اند. این ماهیچه‌های ساخته شده می‌توانند برخی از حرکات خمشی را انجام داده که مشابه آن در بافت ماهیچه‌های حقیقی نیز انجام می‌پذیرد. جزء اصلی و کلیدی این ماهیچه‌های مصنوعی، ماده‌ای ارزان و در دسترس، یعنی الیاف نایلون می‌باشد.

رویکرد جدید در بهره‌برداری از این الیاف سنتزی در شکل‌دهی و حرارت‌دهی به این الیاف به روش بخصوصی می‌باشد. این روش به خصوص در مقاله‌ای در مجله‌ی  Advanced Materialsتوسط Seyed Mirvakili که یک دانشجوی دکتری است و Ian Hunter پروفسور دانشکده‌ی مهندسی مکانیک در دانشگاه MIT می‌باشد، به چاپ رسیده است.

سابقا نیز محققین بسیار زیادی در مورد اصول عملکردی کلاف‌های به هم پیچیده (twisted coils) الیاف برای مشابه سازی فعالیت‌های ماهیچه‌ای تلاش‌های زیادی نموده‌اند. آن‌ها نشان داده‌اند که برای یک اندازه و وزن مشخص این الیاف می‌تواند افزایش حجم و سپس جمع شدگی داشته و ذخیره و آزاد سازی انرژی حتی بیشتر نسبت به عضلات طبیعی را دارا باشند. این در حالی است که تحرکات خمشی، نظیر حرکاتی که انگشتان دست یا سایر اندام‌ها انجام می‌دهند بسیار چالش برانگیزتر است. این مساله قبلا به هیچ وجه به روش‌های ساده قابل حصول نبود تا اینکه این فعالیت‌های تحقیقاتی جدید توسط محققین دانشگاه MIT صورت گرفت. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا