اخباراخبار ویژهمقالات

افزودنی های ضدمیکروبی پلاستیک ها در مقابله با Covid-19

بسپار / ایران پلیمر Covid-19 سلامت را در کانون توجه قرار داده است. بیماری همه‌گیر کرونا باعث شده است که افزودنی های پلاستیک‌های بهداشتی مانند مواد ضدمیکروبی بیشتر مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله، افزودنی ها در این حوزه گزارش شده است.

بیماری همه‌گیر Covid-19 نیاز به حفظ تمیزی اشیا را به‌شدت افزایش داده است. در نتیجه، در ماه‌های اخیر تجدید تمرکز در فناوری‌های افزودنی که به حفظ خواص و عملکرد بهداشتی محصولات پلاستیکی مورد استفاده در انواع کاربردها کمک می کند، رواج یافته است. در این مقاله، بر زیواکُش ها (biocides، ماده‌ای سمی که می‌توان از آن برای از بین بردن موجودات زنده استفاده کرد) و ضد میکروب هایی که با باکتری های روی سطوح پلاستیکی مقابله می کنند، تمرکز شده است. Covid-19 یک ویروس است، نه یک باکتری، اما گسترش آن باعث بحث‌های شگرفی در مورد این که چگونه ضدمیکروب ها می توانند به حفظ توقف آن کمک کنند، شده است.

علاوه بر نگرانی‌های امروزی Covid-19، کارهای تحقیقاتی بسیاری برای ساخت ضدمیکروب های بهتر در مبارزه با باکتری‌ها وجود دارد. این مسئله به خصوص در دنیایی که مقررات استفاده از آن به‌شدت افزایش می‌یابد به چالش کشیده شده است.

فناوری‌های ضدمیکروبی برای محافظت از بسپارها از کپک، قارچ، جلبک و سایر موجودات زنده که قادر به آسیب رساندن به یکپارچگی بسپارها هستند، استفاده می‌شود. آن‌ها می‌توانند به انواع مختلفی از پلاستیک ها اضافه شوند تا در برابر حمله میکروب ها به محصول نهایی محافظت ایجاد کنند و به حفظ عملکرد اولیه، زیبایی‌ ظاهری و افزایش طول عمر آن کمک می‌کنند.

در جایی که که شرایط بهینه برای رشد وجود دارد، قارچ ها، جلبک ها و باکتری ها با استفاده از مواد داخل توده یا روی سطح اشیا می توانند کشت شوند (colonise) و پلاستیک را تخریب کنند. این رشد منجر به لکه زایی (staining) سطح، حفره دار شدن (pitting)، کاهش استحکام ساختاری، شکنندگی (embrittlement)، تغییر در رسانایی یا انعطاف‌پذیری، بوی بد و دیگر تغییرات خواص فیزیکی یا مکانیکی می‌شود.

افزودنی های ضدمیکروبی می‌توانند با این رشد مقابله کنند و به حفظ خواص مکانیکی محصولات منعطف مورد استفاده در ورق های پشت بام، ورق های زمین پوش (geomembranes)، آستری های استخر، کف‌پوش ها، واشرها در کالاهای سفید و بسیاری از کاربردهای دیگر (به‌خصوص در محصولات پلی وینیل کلرید نرم شده) کمک می کند. هم چنین پلاستیک های مورد استفاده در لوله‌ها، قاب‌های پنجره‌ و روکش‌ها (cladding) (دیوارپوش ها) می‌توانند از مزیت افزودن آن‌ها در آمیزه ها بهره ببرند. به‌عنوان ‌مثال، زیواکُش های مورد استفاده در چندسازه های (کامپوزیت‌های) پلی الفین تقویت شده با الیاف طبیعی، عمر مفید در صفحات داخلی خودرو را طولانی می‌کنند. هم چنین زیواکُش ها به‌طور گسترده‌ای در محصولات پلاستیکی مورد استفاده در محیط‌های بیمارستانی و بهداشتی استفاده می-شوند.

 

اثر همه‌گیری

شیوع Covid-19 یادآوری می کند که ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل مضر نه تنها یک خطر قابل‌ملاحظه برای سلامتی هستند، بلکه می‌توانند یک بیماری را خیلی سریع تر از آن چه که در چند دهه گذشته وجود داشت، گسترش دهند. بخش Cefic در شرکت مشاوره اجرایی کنترل میکروب (Microbial Control Executive Council، MCEC) درگیر چندین شرکت پیشرو است که در حال تولید و تامین فناوری کنترل میکروب هستند. در دنیایی با زنجیره‌های تامین جهانی، این خطر بیشتر از این است که عامل بیماری زا بتواند سریع تر گردش کند و بنابراین کشنده‌تر شود. محصولات MCEC در مواجه با شیوع ویروس نقش دارند و این یک منبع مسئول و درگیر برای کل صنعت کنترل میکروب است.

در ماه مارس 2020، شرکت آمریکاییGelest ، تولیدکننده افزودنی-های ضدمیکروبی، با توجه به افزایش تقاضای روزافزون، تولید محصولات Biosafe خود را افزایش داده است. این محصولات در کاربردهای بی‌شماری از جمله تجهیزات و امکانات پزشکی استفاده می شوند تا از رشد لکه و بو که باعث ایجاد باکتری، قارچ و انواع کپک می‌شود، جلوگیری کنند.

برگردان: دکتر فاطمه خودکار

[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۵ ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا