اخبار

افزایش ۲۰ درصدی صادرات ایران به کشورهای عربی و آفریقایی در سال ۱۴۰۰

بسپار/ایران پلیمر صادرات ایران به کشورهای عربی و آفریقایی با افزایش ۲۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلار رسید.

فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آمارهای منتشره نشان می‌دهد در سال 1400 صادرات ج. ا. ایران به کشورهای عربی و آفریقایی با افزایش 20 درصدی نسبت به سال 1399 از 13 میلیارد و 595 میلیون دلار به 16 میلیارد و 293 میلیون دلار رسید.

پیلتن افزود: در میان طرف‌های عمده صادراتی ایران به کشورهای عربی و آفریقایی طی  سال 1400، کشورهای عراق با 8.9 میلیارد دلار، امارات با 4.9 میلیارد دلار، عمان با 716 میلیون دلار، غنا با 353 میلیون دلار و آفریقای جنوبی با 254 میلیون دلار به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم قرار داشته‌اند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کشورهای سوریه، کویت، قطر ، نیجریه و موزامبیک نیز به ترتیب با 218 ، 158، 134، 125 و 98 میلیون دلار واردات از ایران در رتبه‌های ششم تا دهم طرف‌های صادراتی ج. ا. ایران در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی در سال 1400 قرار گرفتند.

پیلتن ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای کنیا، سودان، الجزایر و تانزانیا و لبنان نیز در سال 1400 در رتبه‌های یازده الی 15 رتبه‌بندی طرف‌های صادراتی ج. ا. ایران در حوزه کشورهای عربی و افریقایی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: همچنین آمارهای منتشره نشان می‌دهد واردات ج. ا. ایران از کشورهای عربی و آفریقایی در سال 1400 با 76 درصد افزایش نسبت به سال 1399 از 10 میلیارد و 470 میلیون دلار به 18 میلیارد و 479 میلیون ارتقاء پیدا کرده است.

به گفته مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، کشورهای امارات با 16 میلیارد و 523 میلیون دلار، عراق با 1 میلیارد و 197 میلیون دلار، عمان با 619 میلیون دلار، سوریه با 30 میلیون دلار و لبنان با 18 میلیون دلار، رتبه‌های اول تا پنجم طرف‌های وارداتی ج. ا. ایران در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی را در سال 1400 به خود اختصاص داده‌اند.

پیلتن افزود: کویت، تانزانیا، قطر، غنا و اتیوپی نیز رتبه‌های ششم تا دهم طرف‌های وارداتی ایران در سال 1400 در حوزه مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در پایان گفت: پیگیری توسعه زیرساخت‌های تجاری از جمله حمل و نقلی، مالی، بانکی، بیمه‌ای، بندری، گمرکی، استانداردی و حمایت از تاسیس مراکز تجاری از یک سو و ارتقای سطح فعالیت‌های ترویجی تجارت مانند فعالیت‌های نمایشگاهی، تبادل هیات‌های تجاری و همچنین توسعه فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی و تجاری از طریق افزایش تعداد رایزنان بازرگانی، برگزاری کمیته‌ها و کمیسیون‌های اقتصادی و تجاری و افزایش دیدارها با مقامات اقتصادی کشورهای عربی و آفریقایی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های تجاری و تسهیل تجارت از طریق کاهش تعرفه‌های بازرگانی از جمله مهمترین برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین تهاتر و سواپ و همچنین افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا در زمینه افزایش همکاری‌های تجاری با کشورهای عربی و آفریقایی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا