اخباراخبار ویژهمقالات

افزایش تقاضا برای پوشش‌های پودری در بخش‌های نفت، گاز و خودرو

بسپار/ایران پلیمر سهم بازار پوشش‌های پودری به دلیل مزایای ذاتی محصولات از جمله دوام، کیفیت عالی، تاثیرگذاری مناسب بر روی تقریبا هر نوع از مواد، طی سالیان متمادی گسترش قابل توجهی داشته است. سطوح پوشش داده شده با پوشش‌های پودری مقاومت بیشتری را در برابر خراش، پوسته پوسته شدن، رنگ پریدگی و ساییدگی دارند. این محصول از رزین‌های پلیمری، ترکیب شده با سخت‌کننده‌ها، عوامل همترازکننده، رنگدانه‌ها، اصلاح‌کننده‌های جریان و سایر افزودنی‌ها تشکیل شده است. تکامل و توسعه دائمی در بخش خودرو در کنار نیاز به اصلاح موثر فلزات بدون پوشش، منجر به رشد مصرف قابل‌توجه پوشش‌های پودری در طول سالیان شده است. افزایش قدرت خرید همراه با تغییر در سبک زندگی مصرف‌کننده، از رشد صنعت خودرو در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حمایت کرده است. طبق اطلاعات ارایه شده توسط OICA، تولید جهانی خودرو در سال 2018 بیش از 6/95 میلیارد ثبت شده است و به احتمال زیاد رشد چشمگیری را در طی سال‌ها شاهد خواهد بود. بعلاوه پوشش‌های پودری به طور گسترده‌ای به عنوان پوشش حفاظتی یا تزئینی در کاربردهای حیاتی صنعت مانند الکترونیک، نظامی، کشاورزی، قایقرانی و تجهیزات دریایی استفاده می شوند.

اثرات مطلوب پیش بینی شده قوانین دولتی
تخریب محیط زیست که منجر به افزایش سطح انتشار کربن شده است در کنار تغییر تمایلات مشتری برای ساخت ساختمان های سبز و استفاده از مواد ساختمانی دوستار محیط‌زیست، مصرف پوشش‌های پودری را پشتیبانی خواهد کرد. مقررات سختگیرانه‌‌ی وضع شده توسط دولت‌ها و سایر مقامات نظارتی شناخته شده برای کنترل سطح VOC، پذیرش پوشش‌های پودری در جهان را هموارتر کرده است. این مواد دارای چندین مزیت پایدار نسبت به سایر محصولات رقیب مانند آندایزینگ یا رنگ‌های مایع (PVDF) هستند. پیش‌بینی شده است که سهم بازار جهانی پوشش‌های پودری احتمالا تا سال 2025 از 17 میلیارد دلار فراتر رود. پذیرش سریع این محصولات در سطح جهانی به میزان انتشار کم VOC که مستلزم آن است مربوط می‌شود. ترکیبات آلی فرار (VOC) اصولا از سوزاندن سوخت‌هایی مانند گاز طبیعی، زغال سنگ، چوب و بنزین آزاد می‌شوند. میزان بالای VOC می‌تواند مخاطرات جدی انسانی و زیست‌محیطی ایجاد کند. ابتکاراتی توسط دولت‌های سراسر جهان برای مهار آن در حال انجام است. برای مثال، اداره محیط زیست دولت هنگ‌کنگ واردات محصولات دارای VOC بیش از حد تعیین شده در مقررات را محدود کرده است.

 

ترجمه: مهندس محمد رمضان زاده کراتی، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ


(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 222 ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در فروردین ماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا