اخبار

افت 16درصدی واردات و کاهش 20 درصدی صادرات/ تقویت تراز تجاری ایران و اوراسیا

بسپار/ایران پلیمر

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با اشاره به کاسته شدن رشد منفی صادرات کالاها و خدمات در فصل دوم و کاهش اثر منفی آن در رشد اقتصادی گفت: از رشد منفی واردات کالاها و خدمات در فصل دوم نیز کاسته شده و این کاهش در رشد اقتصادی اثر مثبتی داشته است.

مریم خزاعی در بیست و سومین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران از تضعیف همه مولفه‌های تجارت طی سه فصل نخست 1399سال 1399 خبر داد و گفت: واردات با 16.2درصد، صادرات بدون نفت خام 20.3درصد، کل تجارت 18.2درصد کاهش داشته و تراز تجاری 1.2میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی همچنین در مورد روند ماهانه مقداری تجارت خارجی گفت که بررسی این شاخص نشان‌دهنده «نوسانات شدیدتر در روند صادرات غیرنفتی در مقایسه با روند واردات»، «افزایش همزمان مقدار واردات و صادرات غیرنفتی در آذر 1399در مقایسه با ماه قبل» و «افزایش مقدار واردات و در مقابل افت مقدار صادرات غیرنفتی در آذر 1399در مقایسه با ماه مشابه سال قبل» است.

متغیر دیگری که خزاعی به آن اشاره کرد، روند ماهانه ارزش تجارت خارجی کشور بود که او در این باره گفت: بررسی این متغیر، حاکی از افت آشکار سطوح آستانه بالا و پایین ارزش صادرات غیرنفتی و واردات طی 9ماه سال 1399 است. همچنین افزایش همزمان ارزش واردات و صادرات غیرنفتی در آذر 1399در مقایسه با ماه قبل قابل مشاهده است. افزون بر این، ارزش واردات و در مقابل، ارزش صادرات غیرنفتی در آذر 1399در مقایسه با ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

خزاعی با اشاره به 20 مقصد عمده صادراتی ایران از «تمرکز بالا در مقاصد صادراتی»، «ارزش 23.6 میلیارد دلاری و سهم 94 درصدی در 20 مقصد تجاری ایران از کل صادرات بدون نفت خام طی 9 ماه» و «افت صادرات به عمده مقاصد صادراتی برتر به‌استثنای کشور‌های امارات متحده عربی، آذربایجان، روسیه، سنگاپور، آلمان و ونزوئلا» سخن گفت. او همچنین گفت که صادرات به دو مقصد روسیه و آذربایجان افزایش مقداری و ارزشی داشته است. همچنین صادرات به دو مقصد عراق و افغانستان دچار افزایش مقداری و کاهش ارزش شده است. بیشترین افت مقدار و ارزش صادرات در میان 10 مقصد برتر به مقاصد ترکیه ، اندونزی، هند، چین و پاکستان اختصاص داشته است.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، سپس به 20 مبدا عمده واردات ایران اشاره کرد و گفت: ارزش 25 میلیارد دلاری و سهم 93 درصدی واردات ایران نصیب 20 مبدا برتر وارداتی شده و بررسی‌ها حاکی از آن است که واردات از عمده مبادی، به استثنای امارات، انگلیس و عمان افت داشته است. در عین حال، مقدار واردات از 5 کشور انگلیس، آلمان، امارات، ایتالیا و روسیه افزایش یافته است. مقدار و ارزش واردات از کشور‌های چین، ترکیه، هند و سوییس نیز کاهش یافته است. او سپس به مازاد تراز تجاری ایران با کشور‌های عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت که بالاترین تراز منفی تجاری ایران با امارات رقم خورده است.

خزاعی در ادامه به وضعیت تجاری ایران با منطقه اوراسیا نیز پرداخت و از تقویت تراز تجاری مثبت با کشورهای قزاقستان و بلاروس، بهبود تراز منفی با روسیه و در مقابل تضعیف تراز با دو کشور ارمنستان دو قرقیزستان خبر داد. معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در ادامه از اثرگذاری اندک افزایش نرخ ارز بر صادرات غیر نفتی سخن گفت.

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا