اخبار

افت عرضه ها، کاهش معاملات/ بازار پلیمرها در بورس کالا در انتظار بهبود

بسپار/ایران پلیمر رشد تقاضا در روزهای آینده احتمال بهبود بازار پلیمرها و رشد حجم معاملات در بورس کالا را تقویت کرده است.

حجم معاملات در بازار پلیمرهای بورس کالا در هفته گذشته باز هم کاهش یافت تا روند نزولی حجم معاملات هفتگی برای ششمین هفته متوالی تکرار شود. در هفته گذشته شاهد بودیم که حجم معاملات پلیمرها به نسبت هفته قبل از آن با 10.6 درصد کاهش روبه رو شد و به 54 هزار و 500 تن رسید که کمترین رقم معاملاتی از روزهای ابتدایی سال جاری است. این مطلب به معنی آن است که بازار با یک عقب‌گرد معاملاتی جدید روبه‌رو شده اما پتانسیل تغییر این روند وجود دارد.
دلیل اصلی کاهش حجم معاملات را باید در افت عرضه‌ها جستجو کرد زیرا عرضه‌ها نیز به صورت مستمر در مسیر کاهش قرار داشته و این روند نزولی اجازه رشد حجم معاملات را به بازار نداده است.
بازار محصولات شیمیایی در هفته گذشته اما رشد حجم معاملات جذابی را تجربه کرد و شاهد بودیم که این بازار با افزایش 22 درصدی حجم معاملات روبه‌رو شد و بیش از 30 هزار تن انواع ترکیبات شیمیایی مورد داد و ستد قرار گرفت. این سیگنال نشان می‌دهد که وضعیت تولید در صنایع تکمیلی ( پایین دستی و میان‌دستی ) به نسبت مطلوب است و در صورت حمایت از بازار ، نگرانی‌های موجود به سرعت مرتفع خواهد شد.
در اواخر هفته گذشته تکانه هایی از رشد قیمت پلیمرها در بورس کالا را شاهد بودیم که به معنی تقویت تقاضا در حاشیه بازار است. این داده اگرچه هنوز به معنی بهبود قطعی بازار نیست ولی می‌تواند از افزایش حجم فعالیت در صنایع تکمیلی خبر دهد. البته کاهش حجم معاملات در بورس کالا موجب شده تا تقاضای بیشتری به سمت بازار روانه شود که این داده به رشد قیمت‌ها منتهی می شود. البته نیاز به رشد عرضه‌ها را باید جدی گرفت آن هم در شرایطی که پتانسیل رشد تقاضا از هم‌اکنون ایجاد شده است.

 

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا