اخبار

اعتراض دبیر ستاد توسعه فناوری نانو به یک پتروشیمی

بسپار می نویسد، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به عملکرد یک واحد پتروشیمی که پس از یک سال استفاده از نانوکاتالیست محققان کشور، با تغییر مدیریت، اقدام به بازگرداندن محصول ایرانی و خرید مشابه خارجی کرد، گفت: توسعه فناوری نانو در این مورد تنها با سرمایه ستاد برابر 60 میلیون تومان صورت گرفته و اقدامات یاد شده ظلم به محققان و متخصصان کشور است.

دکتر سعید سرکار در مراسم جشنواره برترین رسانه‌های فناوری نانو، گسترش فناوری‌های نوین در بخش نانو بین مردم و ترویج آن در بین دانشگاهیان، صنعتگران و فناوران را از برنامه‌های این ستاد دانست و ادامه داد: در سند 10 ساله اول فناوری نانو تمرکز بر توسعه علمی و فناوری در این حوزه بوده، از این رو از ابتدای فعالیت در این زمینه، به تمام حلقه‌های ایده تا بازار توجه خاص شده است.

 

وی با تاکید بر این که برای اجرای سند چشم انداز اول فناوری نانو لازم بود در تمام زمینه‌ها زیر ساخت‌ها آماده می‌شد؛ چراکه در آن زمان جایگاه کشور برای توسعه علم و فناوری و تکمیل زنجیره ایده تا بازار فراهم نبود و در این راستا برنامه‎های آموزشی و تربیت نیروی انسانی و انجام تحقیقات در ستاد نانو در دستور کار قرار گرفت.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر این که بدون اغراق بیش از 50 درصد انرژی ستاد نانو در راستای فراهم سازی شرایط مطلوب برای توسعه این تکنولوژی در کشور صرف شد، خاطرنشان کرد: در عین حال با ایجاد زیر ساخت‌های لازم در حال حاضر در پایان برنامه 10 ساله اول در زمینه توسعه نیروی انسانی در بین 5 کشور برتر دنیا قرار داریم.

 

سرکار فعالیت 28 هزار متخصص نانو در سطح کارشناسی ارشد به بالا را از دستاوردهای اقدامات حمایتی این ستاد ذکر کرد و یادآور شد: در ابتدای فعالیت این ستاد، اساتید کمی با فناوری نانو آشنا بودند، ولی همگرایی و هم سویی دستگاه‌های متولی موجب شد که امروزه ایران در جایگاه مطلوبی در دنیا دست یابد.

 

کسب جایگاه ششم دنیا در حوزه فناوری نانو

وی با تاکید بر این که وجود همدلی موجب درخشش ایران در همه عرصه‌ها از جمله نانو فناوری خواهد شد، اضافه کرد: این همدلی موجب شده است که امروز ایران در جایگاه ششم دنیا به لحاظ کمی و کیفی مقالات نانو فناوری در دنیا قرار گیرد.

 

سرکار با اشاره به میزان تولیدات علمی کشور در حوزه نانو فناوری اظهار کرد: امسال توانستیم با پشت سر گذاشتن کشور ژاپن، به رتبه ششم دنیا پس از کشورهایی چون آمریکا، هند، کره جنوبی و آلمان دست یابیم.

 

سرکار با بیان این که در حال حاضر ایران در زمینه علمی در حوزه نانو پیشرفت خوبی داشته و توانسته الگویی برای توسعه و پیشرفت ارائه دهد، ادامه داد: علاوه بر آن در ستاد توسعه نانو توانستیم الگوی متناسب با توانمندی‌ها و زیرساخت‎های اجتماعی و فرهنگی کشور تدوین کنیم و با توجه به سرمایه‌های انسانی بر روی آن برنامه ریزی کنیم.

 

سهم ناچیز نانو از اعتبارات کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، به بیان وضعیت توسعه علم نانو در کشور پرداخت و با تاکید بر این که در حال حاضر در فناوری نانو از دامنه کوه بالا رفته‌ایم و در مرحله قله نوردی هستیم، خاطر نشان کرد: آمریکا سالانه بیش از 2 میلیارد دلار و کشور ژاپن بیش از 1.5 میلیارد دلار در زمینه فناوری نانو سرمایه گذاری می‌کنند، در حالی که سرمایه ستاد نانو تنها 60 میلیون تومان معادل 20 میلیون دلار است و این بودجه قابل مقایسه با بودجه سایر کشورها نیست.

 

به گفته وی، این در حالی است که بیش از 160 شرکت فناور در حوزه نانو در کشور فعال هستند و 320 محصول مبتنی بر نانو به بازار عرضه کرده‌اند.

 

خرید نمونه خارجی بدون توجه به توان داخلی

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ارتقای کیفیت زندگی مردم و توسعه ثروت را از اهداف اولیه توسعه این فناوری نام برد و گفت: در برنامه 10 ساله دوم نانو بر تولید محصولات مبتنی بر فناوری نانو و تجاری سازی محصول تمرکز شده است.

 

سرکار با ابراز خرسندی از این که امروزه تجهیزات پیشرفته در حوزه نانو مبتنی بر توانمندی‌های داخلی تولید می‌شوند، از بهره مندی بیشتر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از این تولیدات خبر داد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شرایط پسابرجام را شرایط مطلوبی برای ورود محصولات نانویی به بازارهای جهانی توصیف کرد و یادآور شد: در یک ماه گذشته توانسته‌ایم یک دستگاه صنعتی در زمینه نانو الیاف به کره جنوبی صادر کنیم، همچنین در حال حاضر محصولات ایرانی به کشورهای استرالیا و چین نیز صادر می‌شود.

 

وی با ابراز تاسف از عملکرد برخی از دستگاه‌ها در زمینه خرید تحهیزات و مواد اولیه از خارج، در این باره توضیح داد: متاسفانه در شرایطی که محصولاتی با کیفیت و آخرین فناوری‌های روز دنیا در ایران تولید می‌شود، برخی از تجهیزات توسط مدیران دستگاه‌های دولتی خریداری و به کشور وارد می‌شود.

 

سرکار خرید کاتالیست‌های مورد نیاز کشور از خارج را در حالی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، نمونه دیگری از این عملکرد عنوان کرد و یادآور شد: در حالی که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری خرید محصولات مشابه ایرانی حرام است، برخی از مدیران دستگاه‌های دولتی اقدام به خرید و وارد کردن محصولات مشابه ایرانی می‌کنند. این امر منجر به آسیب رساندن به منافع ملی می‌شود و بر خلاف جریان اقتصاد مقاومتی است.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو این رویکرد را ظلم به متخصصان ایرانی و مردم کشور دانست و از رسانه‌ها خواست تا در این زمینه وارد عمل شوند و جلوی اقدامات این مسؤولان را با انتشار اخبار بگیرند.

 

سرکار اضافه کرد: یک واحد پتروشیمی که مدت یک سال از محصولی در زمینه نانوکاتالیست‌ها استفاده می‌کرد و با پرداخت 30 درصد پیش پرداخت به شرکت ایرانی اقدام به خرید دوم خود از این محصول کرده، ولی با تغییر مدیریت، اقدام به بازگرداندن محصول ایرانی و خرید مشابه خارجی شده است.

 

برترین‌های فناوری نانو

 در جشنواره برترین رسانه‌های فناوری نانو از فعالان رسانه در حوزه نانو در بخش‌های شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی، خبری، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در دو بخش افراد حقوقی و حقیقی با اهدای تندیس و لوح تقدیر تجلیل شدند.

 

در این مراسم خبرگزاری ایرنا به عنوان خبرگزاری برتر در زمینه فناوری نانو معرفی شد، ضمن آن که خبرنگاران ایسنا و مهر به عنوان فعالان حوزه نانو معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا