اخبار

استقبال کم نظیر از همایش چشم‌انداز اقتصاد صنعت پلاستیک کشور در سال 1400/ در نخستین روز چه گذشت؟ / گزیده ای از سخنرانی ها

بسپار/ ایران پلیمر همایش چشم انداز اقتصاد صنعت پلاستیک کشور در سال 1400 با تلاش و هماهنگی های انجمن ملی صنایع پلیمر امروز و فردا به صورت مجازی در حال برگزاری است. این همایش که به دبیری دکتر برمک قنبرپور، تلاش های ستاد برگزاری و حمایت های رسانه ای با استقبال بسیار خوب متخصصین و علاقه مندان در صنعت پلیمر همراه بود، با نظم و روالی حرفه ای روز نخست را پشت سرگذاشت.

بخش هایی از برخی سخنرانی ها را در ادامه می خوانید. فیلم همایش متعاقبا از طریق انجمن ملی صنایع پلیمر قابل تهیه است.

 

دکتر سلاح ورزی، نایب رییس اتاق ایران و عضو شورای عالی بورس

مهم‌ترین مشکل کنونی اقتصاد کشور فقدان اطلاعات و غیر قابل پیش بینی بودن شاخص های مهم اقتصادی است.

اگر اصلی ترین وظیفه دولت ها را  تولید و ارائه کالا ها و خدمات عمومی بدانیم، یکی از این خدمات، امنیت است و یکی از مولفه های امنیت هم، امنیت اقتصادی است. در شرایطی که آمار و اطلاعات واضح وجود نداشته باشد به نوعی با ناامنی اقتصادی مواجه هستیم.

این عضو شورای عالی بورس در ادامه گفت: نیمه دوم سال ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ اتفاقاتی رخ داد که با وجود ریزش بازار سرمایه، نقش غیر قابل انکار این بخش را مشخص کرد. مجموعه شرایط دست به دست هم داد تا بازار سرمایه ایران تا نیمه سال ۹۹ یک رشد بسیار عجیب و غریب و فزاینده ای را تجربه کند. هم از نظر افزایش حجم ارزش بازار و هم از نظر حجم تعداد بازیگران و سهامداران شاهد یک رشد شدید بودیم.

متاسفانه از آنجایی که این افزایش تند و تیز، تناسبی با واقعیت‌های کشور نداشت، به نظر می‌رسید در یک جایی می‌تواند با ریزش مواجه شود و مصائبی هم به همراه داشته باشد که دولت و کارگزار به آن توجه نکرد.

برای پیش بینی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ ناگزیر باید نگاهی به آمار و واقعیات سال ۹۹ داشت. ما در پایان سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با همه فراز و نشیب‌هایی که در حوزه بورس داشتیم، شاهد رشد حدود ۱۷۷ درصدی در ارزش بازار بودیم. در حالی که تعداد نمادهای جدید فقط ۸ درصد رشد داشت. همچنین ما در طول یک سال ۲۴۴ درصد افزایش تعداد سهامدار داشتیم! از سوی دیگر، تعداد نمادهای مالی افزایشی نداشته‌اند که به موضوع مجوزها و فضای کسب‌و‌کار برمی‌گردد. بازدهی شاخص کل بورس تهران در طی ده سال ۴۹۰۰ درصد بازده داشته که نسبت به بازارهای موازی مثل بازار طلا و ارز و مسکن، جذابیت های فراوانی داشته است.

در بخش اتاق بازرگانی و نمایندگی بنگاه ها تلاش کردیم شرایط و بستری فراهم شود که در کنار پذیرش شرکت ها در بورس، امکان تامین مالی بنگاه ها هم فراهم شود. اما کماکان شاهد بودیم که این امکان فراهم نشد درحالی که دولت خودش ۲۳۸ هزار میلیارد تومن تامین مالی کرد. حدود ۷۴ درصد از نمادهای فعال در بورس، دولتی هستند.

صرف نظر از اینکه چه کسی رئیس جمهور جدید شود، عملیات سرکوب ارزی مد نظر همه دولت های قبلی بوده و در دولت جدید نیز به نظر می‌رسد که همین موضوع مورد توجه خواهد بود.

 

 دکتر برمک قنبرپور، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران

دکتر قنبرپور در ارایه خود در همایش چشم انداز اقتصاد صنعت پلاستیک به موارد و آمارهای جالب توجهی اشاره کرد:

  • سهم 1.5درصدی ارزش افزوده صنایع پلاستیک از تولید ناخالص داخلی ایران در سال 99
  • سهم 10 درصدی تولید ناخالص داخلی صنایع پلاستیک از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت ایران در سال 99
  • سهم 11.3 درصدی اشتغال صنایع پلاستیک از اشتغال بخش صنعت ایران در سال 99
  • میانگین ارزش کل صادرات صنایع پلاستیک در سال ۱۳۹۹ معادل یک میلیارد و 558 میلیون دلار
  • سهم 4.9 درصدی ارزآوری صنایع پلاستیک از کل صادرات غیر نفتی ایران در سال ۹۹
  • سهم 44 درصدی ارزآوری صنایع پلاستیک از کل صادرات غیرنفتی پخش صنعت ایران در سال 99

 

دکتر برمک قنبرپور همچنین گفت: در سال ۹۸ و ۹۹، در حالیکه کلیت اقتصاد کشور در بسیاری از بخش‌ها آسیب دید اما صنایع پلاستیک حال و روز بدی نداشت. بیماری کرونا سبب افزایش تقاضا در صنعت پلاستیک شد که در حوزه‌های مختلفی از ظروف یکبارمصرف تا صنایع بسته‌بندی شاهد آن بودیم. شرایط اقلیمی و بحران بی‌آبی نیز در ایران بر رونق پلاستیک ها در بخش هایی مانند حوزه نگهداری و انتقال آب تاثیر داشته‌اند.

کل مصرف پلیمر در ایران ۱ و نیم میلیون تن ارزیابی می‌شود که تخمین می‌زنیم نیمی از آن معادل ۷۵۰ هزار تن بازیافت می‌شود.

وی در ادامه به مرور آمارهایی در مورد تولیدات صنایع پلاستیک پرداخت: سهم ارزش افزوده صنایع پلاستیک از تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای تخمین نقش مواد اولیه وارداتی و بازیافتی حدود ۱.۵ درصد است که حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت را شامل می‌شود که سهم قابل توجهی است.

 

مهندس محمدرضا مرتضوی، دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

وی در بخش دیگری از این همایش ضمن اشاره به سابقه بیش از 60 ساله صنعت پلاستیک و ماشین سازی این صنعت در کشور و افزایش ضریب نفوذ صنعت یاد شده در سایر صنایع به چهار بار کاهش ارزش  پول ملی در عرض 20 سال اشاره کرد و گفت: با این شرایط نمی توان از بخش های مختلف صنعت انتظار داشت که برنامه ریزی اجرایی داشته باشند؛ چرا که برنامه ریزی، نیازمند داشتن ثبات در بخش های مختلف اقتصادی کشور است.

وی افزود: تقابل بین سندیکاها و دولت ها یک تقابل دائمی در همه جای دنیاست. باید با افزایش قدرت چانه زنی تشکل‌های خود و با پشتوانه وسیع علمی، بتوانیم این چالش ها را در اقتصاد به صورت توتمندانه و منصفانه رفع کنیم.

هر کسی بخواهد برای بلند مدت شریک اقتصادی ما شود، چند سوال اساسی دارد: در ده سال گذشته نرخ تورم چقدر بوده است؟ ارزش پول ملی در این ده سال چقدر کاهش یافته است؟ همچنین وضعیت بهبود فضای کسب و کار چگونه است؟

باید تکلیف این چند موضوع اساسی را روشن کنیم، آنجه داروی شفا بخش است و باید به سرعت عملیاتی شود کاهش نقش مدیریت متمرکز دولتی در بخش های مختلف اقتصاد است.

 

 

دکتر میلاد مهرانپور، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرعامل هلدینگ دانا

سخنرانی دکتر مهرانپور، بر تاثیر برندسازی و مشارکت‌های اقتصادی در صنایع پلاستیک متمرکز بود: موفقیت برند به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، در سالهای قبل، تولیدکننده‌ها فکر می‌کردند که برندینگ تنها تبلیغات است اما در قرن ۲۱ مشخص شد که توجه به روابط عمومی‌ها، اقتصاد چرخه‌ای، اقدامات بشردوستانه و… جزوی از برندینگ هستند. رویدادها و اسپانسرینگ‌ها نیز اجزای دیگری از برندینگ هستند.

در بحث برندینگ می‌توان مشارکت بین دو یا چند شرکت داشت که باعث می‌شود خروجی بهتری بگیریم و در دنیا نیز این موضوع بسیار مرسوم است.

 

 

دکتر محمد متقی، سرپرست دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی

وی در همایش چشم انداز اقتصاد صنعت پلاستیک گفت: از سال 91 تا کنون عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا از 2.1 میلیون تن به 5.4 میلیون تن رسیده و افزایش 2.5 برابری را تجربه کرده است. 

در نگاه کلی، صنایع پتروشیمی حدود ۴۰ میلیون تن خوراک ازمنابع مختلف دریافت می‌کند که در ۶۰ مجتمع‌ تولیدی پتروشیمی تبدیل به محصول می‌شود.

 

از این میزان، ۳۴ میلیون تن محصول نهایی تولید می‌شود که 64 درصد آن محصولات پلیمری ست و حدود ۳۰ درصد آن در داخل کشور به مصرف می رسد.

به گفته متقی میزان تولید در سال 1398 از ۳۱ میلیون تن به ۳۴.۲ میلیون تن در سال 1399 افزایش داشته است و در این یکی دوسال اخیر نیز عرضه بیشتر کالا در بازار داخل صورت پذیرفته است. بعبارتی از ۸.۴ میلیون تن مصرف به ۹.۸ میلیون تن مصرف داخلی رسیده‌ایم.

روند تامین بازار داخلی از سال ۹۰ تا انتهای این دهه، از ۲.۱ میلیون تن به ۵.۴ میلیون تن در سال ۹۹ رسیده و این رقم در محصولات پلیمری از ۱.۳ میلیون تن به ۳.۳ رسیده است که بالغ بر ۳ برابر افزایش ظرفیت در صنایع تکمیلی است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا