اخبار

استفاده از لوله های پلی ­پروپیلن در ساختمان عملا ممنوع می شود، چرا؟

بسپار/ ایران پلیمر طبق مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان ویرایش جدید در پایان سال 96 دوباره استفاده از لوله های پلی پروپیلن نسبت به ویرایش قبلی محدود تر شده است و فقط قابلیت استفاده در لوله کشی آب سرد را دارد. با توجه اینکه مصرف کنندگان و مشتریان ترجیح استفاده از یک نوع لوله را در کاربرد آب سرد و گرم مصرفی دارند، این نوع لوله­ ها عملا از کاربرد مصرف ساختمانی کنار می­روند. انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران که مسوول احقاق حق تولیدکنندگان محصولات پلیمری در کشور است، از زمستان سال گذشته شروع به نامه نگاری، مکاتبه و درخواست جلسه با دفتر مقررات ملی و مرکز تحقیقات ساختمان کرده است.

رییس هیات مدیره این انجمن به خبرنگار بسپار گفت: ویرایش قبلی مقررات ملی مبحث شانزدهم تا دوسال از انتشار ویرایش جدید همچنان معتبر است. یعنی تا مهرماه 98 و بعد از این تاریخ ویرایش جدید مقررات ملی مبحث شانزدهم لازم الاجرا است ولی متاسفانه جو روانی ایجاد شده توسط رقبای این نوع لوله­ های پلیمری، بی اطلاعی مشاوران، طراحان و کارفرمایان از وضعیت لوله ­های پلی­ پروپیلن در دنیا و کشورهای منطقه، استانداردهای روز لوله ­های پلیمری و سرسختی و مقاومت دفتر مقررات ملی ساختمان در تشکیل جلسه هم اندیشی و بررسی کارشناسی در مورد این موضوع، خسارت زیادی به تولیدکنندگان این لوله ها وارد آورده که با وجود رکود در بازار و شرایط اقتصادی سخت برای بخش تولید، فشار را بر تولید کنندگان این محصول افزایش داده و بسیاری از آن­ها را به تعطیلی کشانده است. این موضوع آثارجبران ناپذیر اجتماعی را در سال حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی دارد . 

 

بی اطلاعی تولیدکنندگان!

علت عدم اعتراض تولید کنندگان قبل از انتشار و ابلاغ مقررات سال 96 ، عدم اطلاع آنان از این موضوع بوده است. پیش نویس نهایی مقررات جدید مبحث شانزدهم در زمستان 95 تا خرداد 96 بر روی سایت دفتر تدوین مقررات ملی جهت نظرخواهی از صاحبنظران و ذینفعان بخش تاسیسات ساختمان  قرار گرفت که هیچ تغییری نسبت به ویرایش قبلی نداشت و بنابراین تصور همگی بر این بوده که قسمت لوله ­های پلی پروپیلن بدون تغییر در ویرایش جدید منتشر خواهد شد. ظاهرا بعضی از دوستان عضو کمیته مبحث شانزدهم مقررات ملی بعد از دریافت نظرات عمومی بدون انجام هیج تحقیق میدانی و یا مستند به هیج استاندارد ملی یا بین المللی و صرفا بر اساس نظرات شخصی خود تصمیم به محدود سازی استفاده از لوله های پلی پروپیلن کرده ­اند و با تعجب بسیار، لوله های C-PVC  را به این مقررات اضافه کردند که در ایران هیچ تولید کننده­ای ندارد! بنابراین هیچ تجربه مصرف چه به صورت واردات و چه به صورت میدانی در ایران برای نگرانی­های دفتر تدوین در ایران وجود ندارد! خوشبختانه امروزه در کشور آزمایشگاه ­های همکار موسسه استاندارد و تولید کنندگان ممتاز این محصولات به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی برای انجام آزمون های بلندمدت و شبیه ساز شرایط مصرف واقعی مجهز هستند و امکان تعریف هرگونه پروژه تحقیقاتی و یا بررسی میدانی برای رفع نگرانی­های دفتر تدوین مقررات ملی وجود دارد. این انجمن به درخواست تولید کنندگان از سال گذشته چندبار اقدام به درخواست جلسه جهت بررسی این موضوع کرده است که متاسفانه از طرف دفتر تدوین این درخواست مورد پذیرش قرار نگرفته است.

اولین بار در دنیا، لوله و اتصالات پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر نوع سوم (PP-R 80) برای استفاده در سیستم­های آب سرد و گرم مصرفی توسط شرکت AQUATHERM آلمان تولید و با نام تجاری Fusiotherm در اوایل دهه 1980 عرضه شد. در ایران اولین تولید لوله و اتصالات پلی پروپیلن در سال 1374 توسط شرکت آریا کاوان قشم و با نام تجاری آک تولید و عرضه شده است. در حال حاضر 240 واحد تولیدی در کشور با تولید 270 هزار تن در سال در حال تولید این لوله ­ها هستند که اشتغال زایی قابل توجهی از صنایع تبدیلی در بخش صنایع پلاستیک کشور را تشکیل می­دهند.

به علت قیمت مناسب و نصب آسان، لوله و اتصالات پلی پروپیلن در حال حاضر در تمامی کشورهای همسایه ایران با وضعیت اقلیمی شبیه  نظیر آذربایجان، ارمنستان و ترکیه بیشترین لوله مصرفی در صنعت ساختمان هستند و دامنه ابعادی این لوله ها از قطرخارجی 20 الی 75 میلیمتر در دهه 80 میلادی به قطر خارجی 20 الی 630 میلیمتر توسعه یافته است که نشان از توسعه کاربرد این نوع لوله ها در این کشورها دارد. این نوع لوله و اتصالات در حال حاضر در دنیا نیز دارای تولید کنندگان بسیاری است. محصولات تمامی این شرکت های و کاربرد آ­ن­ها نیز به راحتی قابلیت بررسی است. تعدادی از مهم ترین تولیدکنندگان به نام لوله و اتصالات پلی پروپیلن در دنیا به شرح زیر هستند:

 

نام شرکت

ملیت

نام شرکت

ملیت

WAVIN Ekoplastic

هلند

REHAU

آلمان

George Fischer(GF+)

سوئیس

DIZAYN

ترکیه

NUPI

ایتالیا

FIRAT

ترکیه

Aquatherm GMBH

آلمان

Vesbo

ترکیه

Wefatherm

آلمان

HAKAN

ترکیه

Banninger

آلمان

Poloplast GMBH

آلمان

RAKTHERM

امارات

FV Plast

چک

Thaweel

عربستان

PRANDELLI

ایتالیا

Aquatechnik

ایتالیا

COES

ایتالیا

SOLIN

یونان

Interplast

یونان

 

 

همچنین از مزیت­های بزرگ لوله و اتصالات پلی پروپیلنی، امکان تامین مواد اولیه آن از پتروشیمی­ های داخل کشور است. پتروشیمی­های نوید زرشیمی، رجال، مارون و شازند به تولید این نوع ماده اولیه مشغول هستند. با تولید کیفیت بالا و صادرات این محصولات نیز می­توان سهم به سزایی در جلوگیری از خام فروشی و تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کرد.

استاندارد ملی این محصول با شماره 6312 برای اولین بار در سال 1380 با استفاده منبع DIN8077/78 و پیشنهاد چند تن از تولید کنندگان تهیه و بعنوان اولین استاندارد ملی لوله­های پلیمری در صنعت ساختمان کشور ثبت شده است که نشان از اهمیت کیفیت برای تولید کنندگان این محصول و علاقه آنها به تولید کیفی محصولات خود دارد. این استاندارد بعدا” در سال 1386 مورد بازنگری مجدد بر اساس منبعBS EN ISO 15874  قرار گرفت و شماره ملی آن از 6312 به 6314 تغییر یافت. در سال 1395 با توجه به پیشرفت های صورت گرفته این استاندارد مورد بازنگری مجدد قرار گرفت و بر اساس آخرین نسخه استاندارد بین المللی و مسایل بومی کشور تهیه و بروز رسانی شده است.

مرکز تحقیقات راه ساختمان و شهرسازی از سال 1382 بعنوان متولی صدور گواهینامه فنی برای محصولات ساختمانی بدرخواست تولید کنندگان جهت کیفی سازی محصولات بالاتر از سطح استاندارد وارد این عرصه شده و اولین گواهینامه­های فنی خود را در حوزه تاسیسات مکانیکی به لوله های پلی پروپیلنی اعطا کرده است. آزمایشگاه این مرکز دارای تجربه حداقل 15 ساله در این امر بوده و کلیه آزمون های مکانیکی و بهداشتی را در مقیاسی بالاتر از سطح استاندارد ملی و بصورت بروز انجام داده و نتایج آن را بطور مدون و مستند جمع آوری می­کند. در حال حاضر تعداد زیادی از تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی پروپیلن (حدود 45 شرکت) علاوه بر دارا بودن پروانه استاندارد ملی، پروانه ساخت از وزارت بهداشت دارای گواهینامه فنی محصول از این مرکز می باشند. تولیدکنندگان مذکور با سرمایه گذاری بسیار در تجهیزات و ساختمان آزمایشگاه های کنترل کیفی، تربیت نیروی انسانی متخصص، فضای مناسب انبارش و تکنولوژی های تولید خود توانستند امکانات تولید محصول با کیفیت را فراهم آورند. این مطلب براحتی از این مرکز قابل نظرخواهی و استعلام می باشد.

تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی پروپیلن از همان ابتدا هم با دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان جهت قرار دادن این نوع لوله­ها در کاربرد ساختمانی دچار مشکل بودند. زیرا که کارشناسان این دفتر معتقد به استفاده از استانداردهای آمریکایی جهت تدوین مقررات ملی بود. با توجه به اینکه مواد اولیه لوله ­های پلی پروپیلن در اروپا تولید و استاندارد محصولات نیز اروپایی بودند و هنوز آمریکا در این موضوع استانداردی تدوین نکرده بود، مستندات تولید کنندگان مورد قبول واقع نمی­شد. در نهایت با تلاش آقای دکتر حیدری نژاد رییس وقت مرکز تحقیقات و آقای مهندس نجیمی ریاست وقت دفتر تدوین مقررات ملی در بررسی استانداردها و مستندات طرفین قرار بر پذیرش لوله و اتصالات پلی پروپیلنی دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات در کاربرد آب سرد و گرم مصرفی ساختمان گردید و بعدا از آن در ویرایش سوم مقررات ملی مبحث شانزدهم برای اولین بار این لوله ها در کاربرد آب سرد و گرم مصرفی وارد مقررات ملی شدند. از سال 2005 لوله و اتصالات پلی پروپیلنی در کد های ساختمانی آمریکایی، کانادایی و مقررات ساختمانی آن­ها آمده است و قابلیت استناد به آنها وجود دارد. در حال حاضر لوله و اتصالات پلی پروپیلن علاوه بر دارا بودن استاندارهای اروپایی و بین المللی ایزو در استانداردهای آمریکای شمالی ASTM F2389:2017 , استاندارد کانادا  CAN CSA B137:2016 و کدهای ساختمانی ICC (PMG) , ICC(ESR) , UPC ,UMC و IPC وجود داشته و قابلیت استناد به آن وجود دارد.

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 190ام ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه منتشر شده است بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا