اخباراخبار ویژهمقالات

استفاده از قابلیت کشایندی برای تولید فیلم‌های بازیافت پذیر

بسپار/ایران پلیمر فیلم‌های کشایند (Stretch) و جمع شو (shrink)، از نظر رفتار زیست محیطی، با تعریف طرح های استفاده بیشتر از مواد بازیافتی گرفته تا روش هایی برای کاهش مصرف انرژی، به طور گسترده ای موردتوجه قرار گرفته است.
فیلم‌های کشایند و جمع شو می توانند در کاهش ضایعات نقش فراوانی داشته باشند؛ مثلا با اطمینان از این که کالاهایی که روی بارکف (پالت) حمل میشوند، در هنگام حمل و نقل آسیب نبینند. علاوه بر اهمیت آن ها در کاهش ضایعات، تمایل به تولید این فیلم‌ها به طور ماندگارتر (sustainable) وجود دارد.
به‌عنوان‌مثال، شرکت Total و اکثر شرکت‌های تهیه و تامین زنجیره مواد، به دنبال ایجاد خط بازیافت برای سرپوشهای (hood) جمع شو و قابل بازیافت هستند. هدف این خط، تولید سرپوش های جدید با استفاده از مواد بازیافتی بوده، بدون این که ضعفی در کارکرد فیلم رخ دهد. در دستورالعمل تهیه این فیلم‌ها، که توسط شرکت Total نوشته شده، نیاز به استفاده از ماده Lumicene Supertough 22ST05 به‌عنوان تقویت کننده (booster) خواص در مواد بازیافتی است تا این فیلم ها مطابق الزامات نیاز بازار باشد.
شرکت Valipac در پروژه‌های بازیافت با شرکت های Morssinkhof Rymoplast (که مواد بازیافتی از سرپوش های جمع شو جمع آوری شده را تولید می کند)، Oerlemans Packaging (که فیلم های سرپوش جمع شو تولید میکند)، Wienerberger (که سرپوش های جمع شو برای بارکف های مواد ساختمانی خود استفاده می کند) و Fema (که نماینده شرکت های مواد ساختمانی در بلژیک است) همکاری می کند.
شرکت Valipac اظهار داشت سرپوش های جمع شویی که از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند، خواص ضعیف تری از سرپوش های ساخته‌شده از بسپار نو دارند. گفته‌شده، استفاده از ماده Lumicene به‌عنوان تقویت کننده، این اطمینان را می‌دهد تا این سرپوش های جمع شو بازیافتی به لحاظ فنی، کاملا معادل با فیلم‌های تهیه‌شده از مواد نو باشند.
قابلیت بازیافت سرپوش های جمع شو در بلژیک و اروپا به ترتیب معادل 40000 تن در سال و 500000 تن در سال، برآورد شده است. مراحل بعدی در این پروژه شامل آزمایش مواد بازیافتی دیگر، توسعه مدل‌های کسب وکار برای شبیه سازی استفاده از غلاف های (sleeves) جمع شو بازیافتی و جمع آوری اطلاعات و انتشار پروژه های بیشتر است.

دیگر محصولات بازیافت پذیر
شرکت Eastman مجموعه ی همسپارهای پلی استر خود را با نام Embrace برای تهیه فیلم‌های جمع شو با بهبود بازیافت پذیری آن‌ها گسترش داده است.  بسپارهای Embrace قابل استفاده در محصولات بسته بندی با طراحی خاص هستند.
سبد محصولات Smart Recycle این شرکت سه محصول دارد که شامل دو بسپار جدید است که قابلیت بازیافت بسته‌بندی‌های پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) با برچسب جمع شو را افزایش داده است. این روش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بدون از دست دادن اهداف ماندگاری محصول، بسپار موردنیاز خود را انتخاب کنند. اولین بسپار با نام Encore، هم بسپار پلی‌استری است که برچسب جمع شو شفاف را شکل داده و قابلیت بازیافت همراه با PET را دارد. بسپار بعدی با نام Float نیز هم بسپار پلی‌استری است که برچسب جمع شو کدر (opaque) با چگالی کم تشکیل می دهد و روی آب شناور می‌ماند و در هنگام فرایند بازیافت می‌تواند از PET جدا شود. سومی، چسب‌های آسان بازشو (de-seaming) Sun Chemical SunLam (به کمک این فناوری برچسب های جمع شو به راحتی با شستشو از روی بطری جدا می شوند، شکل 1) است که می تواند جایگزین درزبندهای (seam) حلالی قدیمی شود و این امکان را می‌دهد تا برچسب های ساخته شده از بسپارهای Embrace در فرایند بازیافت به راحتی جدا شوند. به‌این‌ترتیب، شرکت‌ها توانایی بیشتری در استفاده از مواد بازیافتی برای تهیه بسته‌بندی محصولات خود را می‌یابند. تمام سه راهکار ارایه‌شده، توسط انجمن بازیافت کنندگان پلاستیک (APR) تایید شده اند.

 

برگردان: مهندس زهرا شاهرودی

 

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۲ ماهنامه بسپار که در نیمه خردادماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا